Skydd mot spamrobotar?

Det här forumet är till för meddelanden från administratören, eller frågor från medlemmarna. LÄS REGLERNA INNAN DU POSTAR.

Skydd mot spamrobotar?

Inläggav Angus Maciomhair » 8 september 2003, 12:55

Följande tanke har gnagt i bakhuvudet sedan jag sett en del mailadresser postas i inlägg:
Hur pass skyddat är forumet från spamrobotar som sniffar upp mailadresser?

Den öppna delen antar jag är helt oskyddad eftersom man inte ens behöver vara registrerad på forumet för att läsa gamla inlägg.
Detta anser jag dock vara helt i sin ordning eftersom informationen då når fler människor, men frågan är hur det står till med skyddet i listan över registrerade medlemmar?
Nu är iofs. programmering inte en av mina starkare sidor men jag gissar att det inte är specielt svårt att fixa till en robot som autoregistrerar sig på forumet och sedan kan sniffa upp samtliga medlemmars e-mailadresser.

Vilka möjligheter erbjuder forumkoden för att blocka detta?
Går det t.ex. att göra som för Yahoo!-listor där man måste svare på ett automatiskt genererat mail? (vet dock inte hur mycket detta skyddar) eller lägga in en bild med ett kortare ord om är lätt för en person att dechiffrera men som inte kan förstås med OCR?
eller är man hänvisad till att skriva sin adress på former som angus.maciomhair@red-herring.telia.com ?

Efter att genom åren fått ett antal mailadresser totalt sönderspammade vill jag ogärna råka ut för det igen om jag kan förhindra det, samtidigt vill jag inte heller lägga upp en avdankad adress som jag sällan kollar om någon mot all förmodan skulle vilja mig något utanför forumet.

Ha det...
/Angus
Angus Maciomhair
 
Inlägg: 1712
Blev medlem: 31 mars 2003, 16:54
Ort: Sweden

Inläggav Lasse C » 8 september 2003, 13:03

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Angus Maciomhair</i>

...spamrobotar som sniffar upp mailadresser?<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Finns det sånt? Det var det [}:)]! Det hade jag ingen aning om.

Lasse C
(som skall hantera sin mailadress mer återhållsamt hädanefter)
Lasse C
 
Inlägg: 824
Blev medlem: 14 april 2003, 10:01
Ort: Sweden

Inläggav Joakim K » 8 september 2003, 13:05

Den enda vettiga lösning jag har sett hittills är att ha flera olika adresser...

Vad man än hittar på för att skydda ett forum så hamnar det i två lägen ... Antingen låsa ute oregistrerade användare helt eller att ta risken att någon får tag i eventuella emailadresser...
Det är som alltså öppenhet vs "säkerhet".

Vid närmare eftertanke... Det vore ju faktiskt fullt möjligt att modifiera ett forum (så länge man har källkoden) till att bara visa emailadresser till registrerade användare...
Joakim K
 
Inlägg: 562
Blev medlem: 18 november 2002, 09:32
Ort:

Inläggav Joakim K » 8 september 2003, 13:08

Det finns alltid folk som är villiga att göra dumma saker...
Och spam är i de flesta länder inte olagligt (ännu). Och inte heller att samla emailadresser...

Nackdelen med att jobba med säkerhet är att man får en VÄLDIGT pessemistisk människosyn efter ett tag...
Joakim K
 
Inlägg: 562
Blev medlem: 18 november 2002, 09:32
Ort:

Inläggav Admin » 8 september 2003, 13:23

Hej!

Forumet ska vara skyddat, därför har vi bland annat satt mail-inställningen att man måste klicka två gånger genom en javascript-popup för att få tillgång till en medlems mailadress, vilket hindrar många av dessa "robotar". De kan alltså inte samla in mailadresser från databasen hur som helst.

Läs mer här om ni är intresserade:

http://forum.snitz.com/forum/topic.asp?TOPIC_ID=45785

/Henrik
Admin
 
Inlägg: 1272
Blev medlem: 25 juli 2001, 00:00
Ort: Sweden

Inläggav Joakim K » 8 september 2003, 13:38

Om jag får gissa så handlade inte frågan bara om mailadresser i profilerna utan även om sådana i inlägg...

Däremot tror jag att det som du nämnde är rimligt effektivt mot att folk ska plocka email från profilerna...
Joakim K
 
Inlägg: 562
Blev medlem: 18 november 2002, 09:32
Ort:

Inläggav Angus Maciomhair » 8 september 2003, 13:54

Det var främst mailadresserna i registrerade profiler jag var orolig över, jag hoppas (kanske mot bättre vetande) att folk har vett att inte posta andra adresser än sina egna i den öppna delen.

Tack för informationen Henrik, nu kan jag sova lite lugnare.
Ha det...
/Angus

"Spammers, can't stand them,
can't kill them"

Tillägg:
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">
<i>originally posted by Joakim K</i>

Det vore ju faktiskt fullt möjligt att modifiera ett forum (så länge man har källkoden) till att bara visa emailadresser till registrerade användare...
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Är det inte så det är idag? Du måste vara registrerad för att komma åt medlemslistorna. Eller menar du att det i den öppna delen av forumet bara visas ########### om man inte är registrerad användare m.a.o. en variant av search & replace (antar jag)?
Slut tillägg.
Angus Maciomhair
 
Inlägg: 1712
Blev medlem: 31 mars 2003, 16:54
Ort: Sweden

Inläggav Joakim K » 8 september 2003, 14:19

Det första jag tänkte på var att det har dykt upp ett antal inlägg med folks emailadresser... Det var den filtreringen jag funderade på. Och de adresserna kan plockas ganska trivialt med en webbcrawler...

Sedan finns ju adresserna i profilerna, men de måste man jobba lite mer för att komma åt. Vilket är bra...

Å andra sidan... Vore någon intresserad går det alltid att skriva program som plockar ut även de adresserna via en reggad användare. Men någonstans får man ju dra gränsen för vad som är rimligt att skydda sig emot.
Joakim K
 
Inlägg: 562
Blev medlem: 18 november 2002, 09:32
Ort:

Inläggav Lasse C » 8 september 2003, 14:24

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Joakim K</i>

Men någonstans får man ju dra gränsen för vad som är rimligt att skydda sig emot.
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Du menar den vanliga gränsen mellan befogad misstänksamhet och paranoia? [;)]
Jodå, känner till det i andra sammanhang.

Någon - minns inte vem - sade att när internet byggdes upp begick man ett gigantiskt misstag: Man utgick från att alla användare skulle vara hederliga, ärliga och välvilliga. Jo, tjena...[xx(]
Lasse C
 
Inlägg: 824
Blev medlem: 14 april 2003, 10:01
Ort: Sweden

Inläggav Joakim K » 8 september 2003, 14:31

Jag menade snarare... När har man tagit i så mycket skyddsåtgärder att det är för besvärligt att använda systemet... Iofs så blir det väldigt säkert då [:D]
Joakim K
 
Inlägg: 562
Blev medlem: 18 november 2002, 09:32
Ort:


Återgå till Information, forumsregler och FAQ



Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster

Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group • Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2012
Theme created by StylerBB.net