Hjelp en amerikaner (föreningsnamn)

Historiska sedvänjor, språk, religioner, läror, filosofier och annat som inte har med det materiella att göra.

Hjelp en amerikaner (föreningsnamn)

Inläggav Endre Fodstad » 23 april 2004, 17:41

Jeg(og Ny Bjørn, vet jeg) frekventerer en amerikansk SCAit side med rustning som spesialitet som også huser mange levende historie-folk. I den forbindelse er det en amerikaner som skal starte en vikinggruppe i midtvesten.

Nå ja. Denne karen er rimelig seriøs og har blant annet vært med på å få 30 fra vikingmiljøet(mange fra Jomsvikingene) over til Texas for ikke så lenge siden. Han vil gjerne ha et navn på gruppa si.

Nå kan man gå i mange språklige feller når man oversetter noe til norrønt(se bare på Elak...) så han vil gjerne ha litt hjelp. Min gamle norrøne ordbok hjelper jo litt, men jeg kan ikke noe norrøn lingvistikk. Kan noen her hjelpe?

Han vil ha et navn som betyr noe i stil med:

"Central, Mid or Middle Fort
Central, Mid or Middle Castle
Central, Mid or Middle Dwelling (or Dwellers)
Central, Mid or Middle People"

Anyone?
Endre Fodstad
 
Inlägg: 187
Blev medlem: 6 juni 2003, 12:26
Ort: Norway

Inläggav Todd » 28 april 2004, 17:33

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Endre Fodstad</i>


Jeg(og Ny Bjørn, vet jeg) frekventerer en amerikansk SCAit side med rustning som spesialitet som også huser mange levende historie-folk. I den forbindelse er det en amerikaner som skal starte en vikinggruppe i midtvesten.

Nå ja. Denne karen er rimelig seriøs og har blant annet vært med på å få 30 fra vikingmiljøet(mange fra Jomsvikingene) over til Texas for ikke så lenge siden. Han vil gjerne ha et navn på gruppa si.

Nå kan man gå i mange språklige feller når man oversetter noe til norrønt(se bare på Elak...) så han vil gjerne ha litt hjelp. Min gamle norrøne ordbok hjelper jo litt, men jeg kan ikke noe norrøn lingvistikk. Kan noen her hjelpe?

Han vil ha et navn som betyr noe i stil med:

"Central, Mid or Middle Fort
Central, Mid or Middle Castle
Central, Mid or Middle Dwelling (or Dwellers)
Central, Mid or Middle People"

Anyone?
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Later som ett skamt men vad sags om "Midgard"

[;)]Todd
Todd
 
Inlägg: 726
Blev medlem: 18 september 2002, 10:44
Ort: Sweden

Inläggav Endre Fodstad » 29 april 2004, 14:36

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Todd</i>

Later som ett skamt men vad sags om "Midgard"

[;)]Todd
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Det verste er jo at det er jo en fullstendig korrekt oversettelse. Jeg hadde dog håpet på noe litt annet...
Endre Fodstad
 
Inlägg: 187
Blev medlem: 6 juni 2003, 12:26
Ort: Norway

Inläggav Sternschild » 30 april 2004, 04:23

Var är våra språkunniga ? Det här borde vara en behjärtansvärd uppgift att hjälpa till med, för undvikande av fler språkmissar.
Sternschild
 
Inlägg: 236
Blev medlem: 6 februari 2003, 22:13
Ort: Sweden

Inläggav Johan Käll » 30 april 2004, 06:40

Eftersom vikingerimänniskorna tiger så slänger jag fram några som är något senare (medeltidssvenska). Det är allt jag har. En del skiljer sig nog inte sååå mycket från det vikingatida (?)

Midtuna kanske.
Midbol (gård) Istället för mid kan man använda 'mit' (som i 'mitt i')
Midvi, eller Midevi (vi, kultplats)
Midmaen (de som bor i mitten...) eller i bestämd form Midmaenen

De kanske låter tuffare i amerikanska öron....
Johan Käll
 
Inlägg: 1644
Blev medlem: 28 februari 2003, 01:30
Ort: Sweden

Inläggav Ny Björn » 30 april 2004, 08:01

Vissa tiger inte - de vet att Robb är lite lat och ibland går över ån efter vatten [;)]. Jag skulle tro att han redan fått ett par rediga och autentiska namnförslag av Christie Ward & Co - som inte lät tillräckligt häftiga...

/N B
Ny Björn
 
Inlägg: 1574
Blev medlem: 16 september 2002, 21:35
Ort: Sweden

Inläggav Endre Fodstad » 30 april 2004, 19:46

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Ny Björn</i>

Vissa tiger inte - de vet att Robb är lite lat och ibland går över ån efter vatten [;)]. Jag skulle tro att han redan fått ett par rediga och autentiska namnförslag av Christie Ward & Co - som inte lät tillräckligt häftiga...

/N B
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Stopp nå. Jeg forsøker å bygge opp min image på AA som en hyggelig, fornuftig europeer, ok?

Og en som moser chef ned til havregryn hver gang han kommer med uttalelser på den andre siden av grensen av rimelighet...men det er en annen historie.

EF
Endre Fodstad
 
Inlägg: 187
Blev medlem: 6 juni 2003, 12:26
Ort: Norway


Återgå till Kulturer



Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster

Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group • Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2012
Theme created by StylerBB.net