[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4688: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4690: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4691: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4692: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
Historiska världars forum • Visa tråd - Vänsterhänt - de´ e´ fult, de´...

Vänsterhänt - de´ e´ fult, de´...

Historiska sedvänjor, språk, religioner, läror, filosofier och annat som inte har med det materiella att göra.

Inläggav Pernilla Leijonhufvud » 19 oktober 2005, 19:45

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by DavidT</i>

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">Jag har hört att vänsterhänta har mer aktivitet i den högra hjärnhalvan som är den som står för kreativitet och filosofiska tankegångar medans den vänstra som högerhänta har mest aktivitet i är den som står för det rationella och logiska tänkandet, kanske det ligger något i det? <hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Och jag som har upplevt det som tvärtom..?? <hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Sasmma här -- jag är extremt högerhänt och är usel på matematik och fysik och andra "logiska" ämnen, men hade höga betyg i de kreativa och humanistiska ämnena!

I själva verket är det så att hjärnan har en massa sladdar mellan hjärnhalvorna, som jämnar ut det där. Och jag tvivlar personligen på att "hänt"-heten har någon direkt koppling till läggningen.

Vad gäller förmågan att träna upp sin "andrahänthet" så har det att göra med hur nära mittlinjen man befinner sig -- man kan träna upp "fel" hand till viss del, men är man t.ex. extremt högerhänt så kommer vänsterhanden aldrig att kunna bli lika skicklig på en del saker, framför allt dem som kräver finmotorik och koordinationsförmåga. Eller så har jag iallafall förstått det. Är man däremot nästan "bådahänt" så handlar ju nästan allt om vilken hand man övar upp.
Pernilla Leijonhufvud
 
Inlägg: 271
Blev medlem: 10 augusti 2003, 16:57
Ort: Sweden

Inläggav Vendel » 20 oktober 2005, 01:59

Debatten om vilka negativa och positiva kvaliteter som kan tillskrivas vänsterhänta respektive högerhänta är smått skrämmande.

Debatten skulle lätt kunna överföras på ögonfärg, kön, nationalitet, sexualitet eller ras. Fördomar och vanföreställningar kopplade till det kroppsliga är allt för vanliga.

Om det är något som historien har visat så är det att den här typen av folkliga vanföreställningar kan få katastrofala följder.

Vem vet, min åsikt kanske är typisk för högerhänta....
Vendel
 
Inlägg: 811
Blev medlem: 22 september 2005, 00:35
Ort:

Inläggav griskroppen » 20 oktober 2005, 07:48

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Vendel</i>

Vem vet, min åsikt kanske är typisk för högerhänta....
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Nej, den är bara typiskt svensk. Att det vore trevligt och rättvist
om alla hade samma förutsättningar, betyder inte att det verkligen är
så. Att man inte talar om skillnader betyder inte att de inte finns.
Här skulle jag vilja skriva mycket mer, men det skulle bli väldigt
OT och en massa politik.

Åter till attityder mot vänsterhänta på den gamla goda tiden:
Ringeck har skrivit sin manual för högerhänta (dvs fatta svärdet si,
ställ fötterna så), men skriver helt neutralt att den vänsterhänte
skall göra "tvärtom". Jag kan inte skönja någon negativ attityd mot
vänsterhänta fäktare, annat än den som finns inbyggd i att han främst
riktar sig till den högerhänta (förmodar jag) majoriteten.
griskroppen
 
Inlägg: 69
Blev medlem: 29 augusti 2005, 11:50
Ort:

Inläggav Sigfuss » 20 oktober 2005, 07:59

Griskroppen, jag tror faktiskt inte att det är så enkelt som vänsterhänt att göra som en högerhänt fast tvärtom, med tanke på att en vänsterhänt kämpe oftast möter en högerhänt så måste han använda en helt annan teknik än den högerhänte som möter en högerhänt. En vänsterhänt kämpe t.ex möter ju oftare motståndarna svärd mot svärd och sköld mot sköld och kan således inte garda eller attackera tvärtom mot en högerhänt fighter.

Möter däremot en vänsterhänt kämpe en annan vänsterhänt så går det ju att applicera men det händer väldigt sällan - och när det händer så märker oftast inte kämparna att dom mött en annan vänsterhänt innan kampen är över. De säger ofta efteråt att dom känt att något var "fel" men inte kunnat sätta fingret på vad innan efteråt.
Sigfuss
 
Inlägg: 322
Blev medlem: 27 augusti 2003, 18:15
Ort: Sweden

Inläggav griskroppen » 20 oktober 2005, 10:57

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Sigfuss</i>

jag tror faktiskt inte att det är så enkelt som vänsterhänt att göra som en högerhänt fast tvärtom
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Det har du säkert rätt i Sigfuss! Mitt inlägg var inte menat som
fäktmanual för vänsterhänta, så jag uttryckte mig slarvigt. Det är
inte ett korrekt Ringeckcitat. Min poäng var att Ringeck nämner
vänsterhänthet, utan att uttrycka sig nedlåtande eller dömande.
(Som svar på Lasse C's första inlägg i denna tråd, 19 Aug 2003 :) )
griskroppen
 
Inlägg: 69
Blev medlem: 29 augusti 2005, 11:50
Ort:

Inläggav Pernilla Leijonhufvud » 20 oktober 2005, 11:28

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by griskroppen</i>

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Sigfuss</i>

jag tror faktiskt inte att det är så enkelt som vänsterhänt att göra som en högerhänt fast tvärtom
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Det har du säkert rätt i Sigfuss! Mitt inlägg var inte menat som
fäktmanual för vänsterhänta, så jag uttryckte mig slarvigt. Det är
inte ett korrekt Ringeckcitat. Min poäng var att Ringeck nämner
vänsterhänthet, utan att uttrycka sig nedlåtande eller dömande.
(Som svar på Lasse C's första inlägg i denna tråd, 19 Aug 2003 :) )<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Nej, inte nedsättande eller demoniserande, kanske, men fortfarande åtsidosättande -- han har uppenbarligen inte bekymrat sig om att tänka ut att situationen blir mer komplex än så för en vänsterhänt. Om detta är på grund av ren tanklöshet eller på att han såg vänsterhänthet som något "fel" är ju svårt att veta. Faktum är att han *borde* ha tänkt på det -- en högerhänt kämpe som möter en vänsterhänt bör ju faktiskt också vara förberedd på att situationen blir annorlunda än han är van vid!
Pernilla Leijonhufvud
 
Inlägg: 271
Blev medlem: 10 augusti 2003, 16:57
Ort: Sweden

Inläggav Vendel » 20 oktober 2005, 15:28

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">Nej, den är bara typiskt svensk. Att det vore trevligt och rättvist
om alla hade samma förutsättningar, betyder inte att det verkligen är
så. Att man inte talar om skillnader betyder inte att de inte finns.<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Visst finns det skillnader. Frågan är om man liksom många regimer och grupperingar gjort bör hävda att skillnader uppstår genetiskt. Att mena att t.ex. vänsterhänta i är mer begåvade vad gäller kreativitet eller att de är överrepressenterade på detta forum är givetvis totalt vansinne. Det finns gott om folk som menar att kvinnor och män har genetiskt olika egenskaper och kvaliteer. De skillnader som finns mellan människor har givetvis uppstått på grund av psykologisk, social och kulturell påverkan.

Vad gäller vänsterhänthet så rör det sig faktiskt bara om en hand. Som redan påpekats i detta forum så går det faktiskt att byta. Om en person förlorar vänsterhanden och istället tvingas skriva med högerhanden, har individens förmåga till kreativitet gått om intet då?

Visst har inte alla samma förutsättningar och visst finns det skillnader, men det är vår förmåga att göra dem till genetiska egenskaper och kvaliteer som skapar dessa skillnader.

Debatten är mer än intressant ur ett historiskt perspektiv.
Vendel
 
Inlägg: 811
Blev medlem: 22 september 2005, 00:35
Ort:

Inläggav griskroppen » 21 oktober 2005, 00:31

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Vendel</i>

De skillnader som finns mellan människor har givetvis uppstått på grund av psykologisk, social och kulturell påverkan.
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Jag skulle gärna diskutera detta, men jag är inte säker på om vi får
göra det på detta forum. Moderator?
griskroppen
 
Inlägg: 69
Blev medlem: 29 augusti 2005, 11:50
Ort:

Inläggav Sigfuss » 21 oktober 2005, 06:57

Vendel, jag tror inte att ökad kreativitet hos en vänsterhänt skulle ha med genetik att göra, däremot så har ju händerna och nervimpulserna en ganska klar koppling till hjärnan och många forskare är överens om att de kreativa sidorna representeras av den högra hjärnhalvan som styr den vänstra sidan på kroppen. Att en person föredrar att använda vänster hand kan tyda på en högre aktivitet i den högra hjärnhalvan och således borde personen ha ett tankesätt som domineras av den högra hjärnhalvans funktioner. På så sätt blir handen lite mer än just en hand.


Men nu kanske vi är utanför forumets tema som griskroppen påpekade, jag ber i så fall om ursäkt.
Sigfuss
 
Inlägg: 322
Blev medlem: 27 augusti 2003, 18:15
Ort: Sweden

Inläggav Lefty » 3 december 2005, 21:07

Vad trevligt att man lyckades hitta ett sådant här intressant forum. Är själv vänsterhänt och jag gör nog det mesta med vänster. Jag har faktiskt tvingat mig själv att göra vissa saker med höger för att slippa krångla till det så. Som i lumpen när man skulle börja skjuta med AK-5 ,Kulspruta , pistol osv. Jag tänkte att eftersom jag förmodligen är rätt kass på att skjuta , så kan jag väl lika gärna lära mig med högervapen , för att slippa onädig uppmärksamhet från arga befäl osv. Och jag blev ju rätt vass på skytte till slut om man får skryta lite.

Den där teorin om att det skulle vara svårare för en vänsterhänt att fäktas mot en högerhänt tror jag inte på. För en vänsterhänt tränar troligtvis oftast mot högerhänta och är därför van att slåss mot högerhänta. Jag tror däremot det skulle bli vissa problem för en vänsterhänt att fäktas med svärd och sköld mot en annan vänsterhänt , för det är vi ju inte van vid.

har även vant mig vid att använda högerhanden när jag använder musen till datan. Blev för krångligt åt andra håller. rätt så lätt att vänja sig åt andra hållet.

Men iallafall kan man ju undra varför så få människor blir vänsterhänta? det känns som att det borde vara precis som att bli pojke eller flicka , cirka 50/50. Men det är endast strax över 10% som blir vänsterhänt. Inte ens när båda föräldrar är vänsterhänta är chansen särskillt stor för att själv bli det. endast cirka 18-19 procents chans.

Det var kul att läsa lite här vad folk gör med händerna. Då kan man ju själv passa på att fundera på hur pass mycket man använder sin sämre hand.

Jag gör som sagt det mesta med vänster.

Skriver, Äter , fäktas , spelar racket sporter , runkar , diskar , borstartänderna , torkar mig i arslet , fiskar , brer smör , slåss , ja nästa alla småsaker man gör , gör jag med vänster.

Men märkligt nog är jag starkare i högerarmen , kastar och fångar mycket bättre med höger. varför är det så?? det är typ det enda jag gör med höger som endast kräver en hand. Förväntar mig inget svar , ställer mig mest frågan själv bara...
Lefty
 
Inlägg: 3
Blev medlem: 3 december 2005, 20:52
Ort: Sweden

Inläggav Lefty » 3 december 2005, 21:12

Vad trevligt att man lyckades hitta ett sådant här intressant forum. Är själv vänsterhänt och jag gör nog det mesta med vänster. Jag har faktiskt tvingat mig själv att göra vissa saker med höger för att slippa krångla till det så. Som i lumpen när man skulle börja skjuta med AK-5 ,Kulspruta , pistol osv. Jag tänkte att eftersom jag förmodligen är rätt kass på att skjuta , så kan jag väl lika gärna lära mig med högervapen , för att slippa onädig uppmärksamhet från arga befäl osv. Och jag blev ju rätt vass på skytte till slut om man får skryta lite.

Den där teorin om att det skulle vara svårare för en vänsterhänt att fäktas mot en högerhänt tror jag inte på. För en vänsterhänt tränar troligtvis oftast mot högerhänta och är därför van att slåss mot högerhänta. Jag tror däremot det skulle bli vissa problem för en vänsterhänt att fäktas med svärd och sköld mot en annan vänsterhänt , för det är vi ju inte van vid.

har även vant mig vid att använda högerhanden när jag använder musen till datan. Blev för krångligt åt andra håller. rätt så lätt att vänja sig åt andra hållet.

Men iallafall kan man ju undra varför så få människor blir vänsterhänta? det känns som att det borde vara precis som att bli pojke eller flicka , cirka 50/50. Men det är endast strax över 10% som blir vänsterhänt. Inte ens när båda föräldrar är vänsterhänta är chansen särskillt stor för att själv bli det. endast cirka 18-19 procents chans.

Det var kul att läsa lite här vad folk gör med händerna. Då kan man ju själv passa på att fundera på hur pass mycket man använder sin sämre hand.

Jag gör som sagt det mesta med vänster.

Skriver, Äter , fäktas , spelar racket sporter , runkar , diskar , borstartänderna , torkar mig i arslet , fiskar , brer smör , slåss , ja nästa alla småsaker man gör , gör jag med vänster.

Men märkligt nog är jag starkare i högerarmen , kastar och fångar mycket bättre med höger. varför är det så?? det är typ det enda jag gör med höger som endast kräver en hand. Förväntar mig inget svar , ställer mig mest frågan själv bara...
Lefty
 
Inlägg: 3
Blev medlem: 3 december 2005, 20:52
Ort: Sweden

Inläggav Pernilla Leijonhufvud » 4 december 2005, 11:00

TMI, Lefty, TMI... [;)]
Pernilla Leijonhufvud
 
Inlägg: 271
Blev medlem: 10 augusti 2003, 16:57
Ort: Sweden

Inläggav nallemaja » 4 januari 2006, 06:55

Efter att ha läst igenom alla poster verkar det som att det är väldigt delade meningar om vilken sida av hjärnan som påverkar "häntheten". Själv är jag <i>extremt</i>högerhänt, allt som kräver en hand gör jag med högerhanden. Samtidigt är jag urdålig på matte, teknik och fysik. På Engelska, Svenska och bild hade jag dock högsta betyg under skoltiden.

Min man är vänsterhänt men använder högern vid vissa bollsporter, han är grym i matte och teknik och fick hyfsade betyg i Engelska (enligt honom själv). [:D]
nallemaja
 
Inlägg: 1
Blev medlem: 4 januari 2006, 06:43
Ort: Australia

Inläggav Wobbeke » 4 januari 2006, 09:46

hej hej folket!
spännande diskution.
på den skolan jag går nu har vi en gång i veckan ett litet möte, hela skolan, där vi får lära oss något allmänbildande. på senaste mötet talades det om just vänsterhänthet.
det tog upp det där om de olika hjärnhalvorna, men det framställdes även att just vänsterhänta både är"lagda" till det mer kreativa håller, men även åt det matematiska hållet. detta är inget jag kan mycket i över huvudtaget, men hur som helst så har det uttalats i min närvaro.
själv är jag vänsterhär, eller?

föddes vänsterhänt fast utan vänterhand. detta resuterade i att jag var tvungen att bli högerhänt,men alltid har vart väldigt duktig med min vänsterarm och protesen. sprakar boll med vänster fot ovs. är även lagd åt det konstnärliga håller, det filosofiska hållet och är duktig på matematik. så jag har alla "symptom" på vänsterhänthet. *ler*
men eftersom jag alltid har fått använda högern så är jag även bra på det. fäktas och klättrar och grejjar alldeles för mycket. *ler*
jag är rätt glad att jag är vänsterhänt...eller hur det nu blir.
Wobbeke
 
Inlägg: 136
Blev medlem: 16 september 2003, 16:11
Ort: Sweden

Inläggav Pernilla Leijonhufvud » 4 januari 2006, 12:15

Pratade med en bekant som jobbar i en konstnärsbutik i Lund, där jag bor. Han sade att det var en stark överrepresentation på vänsterhänta som handlade i butiken. Det såg han på vilken hand de använde när de skrev under betalkortskvitton. Han hade inte fört någon noggrann statistik, men uppskattade att c:a 40-50% av kunderna var vänsterhänta. Själv var han givetvis också vänsterhänt. [:)] Jag berättade att jag (extremt högerhänt) ansåg mig vara rätt konstnärlig, och bra på musik och språk, men hopplös på matte. Han ägnade då en lång stund åt att försöka övertyga mig om att jag inte var dålig på *matematik*, utan på *siffror*. Intressant tanke... Men högerhäntheten kunde han inte komma ifrån.
Pernilla Leijonhufvud
 
Inlägg: 271
Blev medlem: 10 augusti 2003, 16:57
Ort: Sweden

FöregåendeNästa

Återgå till Kulturer



Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst

Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group • Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2012
Theme created by StylerBB.net