[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4688: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4690: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4691: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4692: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
Historiska världars forum • Visa tråd - Arn - slag och strider

Arn - slag och strider

Detta forum är för diskussioner kring hur man kan återskapa historiskt vapenbruk av olika slag, t ex fäktning

Inläggav bowyer tom » 6 september 2006, 19:59

...
bowyer tom
 
Inlägg: 411
Blev medlem: 5 juni 2005, 18:18
Ort: Sweden

Inläggav Martina » 6 september 2006, 20:25

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by bowyer tom</i>

Precis! Och med stöd av det förra utalandet borde jag då kunna ta betalt retroaktivt för alla råd, tips och yrkeshemligheter jag bidragit med under åren?
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Hur länge har planeringen för den här filmen pågått egentligen??? Men om du som du skriver varit inblandad flera år så tycker jag att du har rätt till arvode, men att du kanske skulle begärt det från början.

/Martina
Martina
 
Inlägg: 1334
Blev medlem: 16 december 2002, 17:57

Inläggav bowyer tom » 7 september 2006, 09:49

Mitt förra inlägg blev fel, då sarkasmen var långsökt. Vad jag menar är att det får finnas gränser för hur profithungrig man är. Peter Wrede vill ha ersättning för inläggen och hävdar att detta inte är mer än rätt då filmen spelas in i vinstsyfte. Jag menar att med det resonemanget borde jag få betalt av de entusiaster som jag, här på forumet, har hjälpt med en hel del surt förvärvade hantverkstips, under förutsättning att dessa använt mina tips i vinstsyfte. Vad gör det om en fimsnubbe ber om råd??? Bäste Wrede, tror du att man bygger en Arn-film på tips som inkommit på historiska världars forum? Tror du det blir bra om man bemöter folk som frågar om något med motfrågan -"Ska du använda mitt svar i vinstsyfte? För i såna fall vill jag ha betalt innan jag svarar...".[xx(] jag delar gladeligen med mig av det lilla jag vet om mitt hantverk, utan att fråga efter syftet.
bowyer tom
 
Inlägg: 411
Blev medlem: 5 juni 2005, 18:18
Ort: Sweden

Inläggav thomasnilsson » 8 september 2006, 08:55

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Peter_Wrede</i>

Bara en allmän fråga, utgår de någon form av ekonomisk ersättning till de tappra själar som hjälper er med era filmer? Jag antar att ni gör filmerna i vinstrbingande syfte och då verkar de lite taskigt att gå ut här och be folk ställa upp gratis.

Ber om ursäkt om jag är lite brysk.
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Man får ingen ersättning för att man skriver på forumet och svarar på mina frågor. Men vi betalar för dom tjänster/varor vi köper in. Ni är varmt välkomna att kontakta mig om ni känner att ni kan bidraga med något till filmen. Även i framtiden när vi kommer att behöva statister med specialkunskap kommer vi självklart att betala för det.
I Sverige har man nog inte kommit så långt att film görs enbart i vinstdrivande syfte. Förhoppningen bland regissörer, fotografer, scenografer och övriga medarbetare är nog inte att filmen ska gå med vinst, utan som de flesta konstnärliga former att väcka en tanke och och förmå betraktaren att beröras på ett eller annat sätt. Men syftet med filmen ur en konstnärlig synpunkt är otroligt skiftande beroende på kreatörernas vilja och mål. Att sedan finansiera och ro projektet i land är producentens ansvar. Han söker finansiärer med pengar som de är beredda att investera och många önskar självklart att få avkastning på kapitalet. Men den största finansiären på svensk film är svenska staten i form av filminstitutet, och deras mål är inte att känna pengar utan att befrämja och utveckla svensk filmkonst.
/thomas nilsson
thomasnilsson
 
Inlägg: 6
Blev medlem: 23 augusti 2006, 09:25
Ort:

Inläggav Fahlvik » 13 september 2006, 12:13

Hur kan man komma i kontakt med dig? Försökte leta efter någon möjlighet att skicka ett PM här på forumet, men misslyckades med detta.

Med Vänliga hälsningar
Nils-Erik Fahlvik
Fahlvik
 
Inlägg: 15
Blev medlem: 13 september 2006, 12:05
Ort: Sweden

Inläggav Peter » 19 september 2006, 15:49

Det finns ju väldigt detaljerade uppgifter, liknande de som Halvor nämnde, från svenska landslagar, och jag slår vad om att det finns flera aktiva på forumet som kan bistå med närmare info om saken (jag sitter själv på jobbet, men kan kika på det lite senare). Där står precis vad varje hushåll var förpliktigat att ställa upp med. Och dessutom, som Halvor säger; det finns i stort sett nästan ingenting som tyder på att man "uniformerat" sig under en så tidig period, i alla fall så vitt jag vet.
Peter
 
Inlägg: 468
Blev medlem: 22 april 2003, 12:27
Ort: Sweden

Inläggav Iznogoud » 19 september 2006, 16:01

Från en intervju på http://www.arnmagnusson.se/arnfilm-faq.html av Johan Mardell, produktionschef på SF

"Kommer sakkunniga att finnas med? En 1400-talsborg på 1100-talet kommer att reta gallfeber på dom som kan nå’t om historia.
- Om ”fel” borg blir bättre för filmen så kommer vi att ta det vägvalet. Det kommer alltid att finnas dom som hittar fel i filmen men vi bedömer att det inte är den stora massan."
Iznogoud
 
Inlägg: 92
Blev medlem: 31 maj 2004, 10:49
Ort: Borneo

Inläggav Edvin » 20 september 2006, 01:26

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Iznogoud</i>


"Kommer sakkunniga att finnas med? En 1400-talsborg på 1100-talet kommer att reta gallfeber på dom som kan nå’t om historia.
- Om ”fel” borg blir bättre för filmen så kommer vi att ta det vägvalet. Det kommer alltid att finnas dom som hittar fel i filmen men vi bedömer att det inte är den stora massan."
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Kul inställning han har tidigt i projektet... "Skit samma om det är 1100-tal och så kör vi på lite balla 1400-talsrustningar. Kidsen kommer att älska det!"

Fast, det är ju rätt konstnärlig tolkning om man ska se på hela Arn-spektaklet överlag. Blanda friskt och säga att det är pseudosanning.
Edvin
 
Inlägg: 1391
Blev medlem: 8 januari 2004, 11:36
Ort: Sweden

Inläggav Peter_Wrede » 21 september 2006, 18:22

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by bowyer tom</i>

Mitt förra inlägg blev fel, då sarkasmen var långsökt. Vad jag menar är att det får finnas gränser för hur profithungrig man är. Peter Wrede vill ha ersättning för inläggen och hävdar att detta inte är mer än rätt då filmen spelas in i vinstsyfte. Jag menar att med det resonemanget borde jag få betalt av de entusiaster som jag, här på forumet, har hjälpt med en hel del surt förvärvade hantverkstips, under förutsättning att dessa använt mina tips i vinstsyfte. Vad gör det om en fimsnubbe ber om råd??? Bäste Wrede, tror du att man bygger en Arn-film på tips som inkommit på historiska världars forum? Tror du det blir bra om man bemöter folk som frågar om något med motfrågan -"Ska du använda mitt svar i vinstsyfte? För i såna fall vill jag ha betalt innan jag svarar...".[xx(] jag delar gladeligen med mig av det lilla jag vet om mitt hantverk, utan att fråga efter syftet.
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Ber om ursäkt att jag inte svarat, jag har lite ojämn tillgång till internet.

Anyway. Det har, lite då och då (bland annat i samband med inspelningen av Arns Rike), höjts röster här på forumet om att folk har blviit illa behandlade (inte ens fått minimlön t.ex) i samband med att det ställt upp som statister vid filminspelningar. Eftersom jag är en av dem som anser att det är taskigt att låta folk jobba gratis för något andra tjänar pengar på ställde jag en uppriktig fråga.
Jag har aldrig påstått att man ska få betalt för inlägg som man frivilligt skriver, men jag tycker det är oartigt att mer eller mindre bara gå ut och säga "Hej, jag vill tjäna pengar, hjälp mig med det. Gratis." (Om det nu var så att filmen var avsedd att tjäna pengar.)

Här kan du läsa lite om vad jag nämnde tidigare:

http://www.historiska.se/histvarld/foru ... erms=troja

http://www.historiska.se/histvarld/foru ... erms=troja

/Peter Wrede

http://www.historiska.se/histvarld/foru ... erms=troja
Peter_Wrede
 
Inlägg: 232
Blev medlem: 22 mars 2004, 22:05
Ort: Sweden

Inläggav Torbjörn Byman » 23 september 2006, 15:50

Angående Arn-filmerna tycker jag nog att forumet kan hjälpa filmmakarna med lite goda råd och dåd... Det vore ju verkligen kul om de lyssnade och vi fick se en så historiskt korrekt (åtminstone vad gäller kläder, vapen, kroppsskydd o. dyl.) film som möjligt.
Jag tror verkligen de försöker, för häromdagen ringde deras rekvisitör Paul Gustavsson till mig och frågade om knivblad. Vilket jag inte kunde hjälpa honom med. Men tipsade om lite folk han borde kontakta. Han ville alltså köpa knivblad och då antar jag, eftersom han vände sig till en re-enactor, att han ville ha knivblad från tiden.
Dessutom undrar jag lite hur filmarna tänkt sig få ihop tillräckligt med folk till slagscenerna. Jag menar, det blir ju lite ynkligt med fem man i varje linje som bankar på varandra [}:)]
Är det någon som blivit kontaktad? Fast å andra sidan går det i dag att ta en gubbe och "massproducera" honom med hjälp av lite trixiga dataprogram. Som de gjorde i filmatiseringen av Sagan om Ringen. [:D]
Torbjörn Byman
 
Inlägg: 124
Blev medlem: 8 januari 2004, 15:27
Ort: Sweden

Inläggav lisaschroder » 1 oktober 2006, 13:04

Ja, nu söker de i alla fall statister till filmerna. Satsa på 200 i statistarvode och inga resekostnader betalda. Själv är jag inte statist i hopp om att bli rik. :)


(Från StagePool)

Statister sökes till filmatiseringen av Arn

Vi söker statister för Svensk Filmindustris filmatisering av Jan Guillous Tempelriddartrilogi om Arn Magnusson.

Inspelningen sker i Trollhättan och Skara med omnejd under våren 2007 (mars-juli) och vi kommer att behöva ett stort antal statister i alla åldrar och storlekar.

Vi är extra tacksamma om personer med egen rekvisita, kläder eller utrustning från Vikingatid (1100-1200-1300-talet) är intresserade av att vara med. Män får gärna ha skägg och långt hår och kvinnor som söker bör ha långt hår.

Statistarvode utgår för de medverkande, om man bidrar med egen utrustning ersätts man även för detta.
Exakt hur stor ersättningen blir är ännu inte beslutat, men kommer att meddelas i god tid om du blir utvald att delta.


Har du pappersfotokopior på egen utrustning/kläder som du vill skicka in med post kan du klicka på: http://www.arnmagnusson.se/ Under rubriken "Nu blir Arnfilmen Verklighet" klickar du in dig på -"Frågor? läs vår FAQ" Sen klickar du på "klicka här för att anmäla dig"
lisaschroder
 
Inlägg: 3
Blev medlem: 1 oktober 2006, 12:59
Ort: Sweden

Inläggav Tarmo » 10 oktober 2006, 00:17

Hej Thomas, jag heter Tarmo Hietala och representerar det Nordiska Scenkamp Förbundet Sverige. Jag har fått reda på att ni söker en massa statister till produktionen, vi kan erbjuda det absolut bästa som idag finns på marknaden, när det kommer till kunskapen om blanvapen strider både historiskt och hanteringsmässigt. Titta in på vår hemsida.
www.nordicstagefight.com

el ring för mera information om oss.
Mvh
Tarmo Hietala
011 159655 el 0734 44 84 48



<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by thomasnilsson</i>

Hej!

Jag arbetar på scenografiavdelningen på de kommande Arn-filmerna.
Filmerna kommer precis som böckerna att utspela sig på 1100-talet i norden och nere i heliga landet. Två biofilmer är planerade, ej att förväxla med diverse serier och dokumentärer om riddare arn. Detta är rena spelfilmer men vår förhoppning är att hålla oss så närma verkligheten som är möjligt.

Skilde sig de olika ätterna (sverkarna, folkungarna, svearna) åt sig i utrustning, vapen och krigsföring i sverige?

Vilken typ av krigare var vanliga i ett slag mellan svenska ätter (pilbågar, beridna soldater, spjut etc.)?

Vad var den personliga utrustningen en soldat bar med sig?

Bar dom alltid med sig denna utrustningen när de låg i fält och sedan klädde sig inför ett stundande slag eller var dom alltid klädda för strid?

Många frågor på en gång men mycket tacksam för all hjälp jag kan få.
mvh Thomas
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Tarmo
 
Inlägg: 2
Blev medlem: 10 oktober 2006, 00:12
Ort: Sweden

Inläggav Vargman » 17 oktober 2006, 21:27

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by lisaschroder</i>


Vi är extra tacksamma om personer med egen rekvisita, kläder eller utrustning från Vikingatid (1100-1200-1300-talet) är intresserade av att vara med. Män får gärna ha skägg och långt hår och kvinnor som söker bör ha långt hår.<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Långt hår på män har många som håller på med live och det känns som sinnebilder för fantasy. Men hur var det på 1200-talet (ja, på hela medeltiden). Gick folk verkligen omkring och såg ut som Europe?

/Wolfie
Vargman
 
Inlägg: 430
Blev medlem: 3 augusti 2005, 10:13
Ort: Sweden

Inläggav Martin A » 17 oktober 2006, 23:17

Läste angående rekonstruktionen av Bockstensmannens utseende att modet under den tiden verkade ha varit halvlångt, lite böljande, hår. Men det var och andra sidan i mitten av 1300-talet.

Med tanke på att mäns hår efter det verkar klippas kortare och kortare, så låter det ju iaf inte omöjligt att ännu längre hår än 1300-talets frisyr skulle ha kunnat förekomma under 1100-talet. Och som ni säkert förstår är detta 100% personliga gissningar.. ;)
Martin A
 
Inlägg: 166
Blev medlem: 20 april 2006, 19:43
Ort: Sweden

Inläggav Vendel » 18 oktober 2006, 01:00

Bara det inte blir lika jönsigt som perukerna i tre solar. Persbrant var så ful att det gjorde ont.

Synd att Guillou inte vill spel Arn. Han hade kunnat se ganska festlig ut i hårdrockspudel. Jag antar att de som vanligt slänger på Stellan Skarskård en lösmustage och ber honom kisa så där olycksbådande nazityskt.
Om de fixar en hästsvans till honom så kommer han att se ut som den perfekta kombinationen av en medeltida hallick och en tysk dansbandsbasist. [8D]

Vänligen,

Vendel (som <i>verkligen</i> ser fram emot filmen)
Vendel
 
Inlägg: 811
Blev medlem: 22 september 2005, 00:35
Ort:

FöregåendeNästa

Återgå till Stridskonst



Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst

Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group • Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2012
Theme created by StylerBB.net