[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4688: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4690: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4691: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4692: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
Historiska världars forum • Visa tråd - Remsko från Hedeby, Skobokens mönster

Remsko från Hedeby, Skobokens mönster

Ett forum om hantverk i läder, t ex skor, väskor, pungar.

Remsko från Hedeby, Skobokens mönster

Inläggav Unicorn » 27 juni 2007, 23:43

Jag har försökt göra mitt andra par medeltida skor nu, efter mönstret " Remsko från Hedeby" i Skoboken (sid 28). Tyvärr funkar det inte för mig, är det någon annan som sytt samma mönster och har erfarenhet av just detta mönster??

Mitt problem (samma på bägge skorna i paret) är att omkretsen på sulan verkar vara mycket större än omkretsen på ovanlädret. Jag har sytt ihop ovanlädret ovanpå foten med sadelmakarsöm. Jag har sytt ihop hälen med kant-i-kant-söm (eget val). När jag började fästa sulan vid ovanlädret vid tån tyckte jag att det kvar knepigt (eftersom det ligger läder från ovansömmen i vägen) men hela felet kan knappast bero på detta. Sen har jag fortsatt sy från tån på bägge sidorna mot hälen, och försökt sträcka ovanlädret, men när jag stannat halvvägs mot hälen så ser jag tydligt på bägge skorna att ovanlädret inte kommer att räcka till. Jag skulle uppskatta att det fattas ca 3 - 4 cm på ovanlädrets omkrets.

Frågan är nu om det är jag som klantat mig på nåt sätt eller om mönstret inte är pålitligt. Vad är er erfarenhet av just detta mönster? (Jag har mätt och räknat på mitt förminskade mönster (jag har stl 39) och det stämmer, sulan och ovanlädret är förminskade med samma korrekta procent från originalmönstret.)

Vad kan jag göra för att fixa detta? Allra enklast verkar vara att ta upp hälsömmen och lägga i en bit läder där, ca 3 - 4 cm bred. Jag tror inte att sulan är för stor för min fot, de ser ut att passa ganska bra ihop, så felet verkar ligga i ovanlädret.

Kloka och hjälpsamma svar mottages med stor tacksamhet! Det vore kul att ha skorna klara till (eller under) Hantverkslägret...:-)

/ Vicki / Deirdre
Unicorn
 
Inlägg: 12
Blev medlem: 15 juni 2006, 16:04
Ort: Sweden

Inläggav Öhrn » 28 juni 2007, 04:16

Jo, det stämmer. Min far sydde denna skon och upptäckte precis som du att det saknades just 3-4 cm. Han löste det så att han la in en bit läder på insidan av foten, där man syr ihop skon (vid hålfoten ungefär) för att få ovanlädret att räcka till. (Som en enkel form av förlängning av ovanlädret). Man bör ta i beräkning att dessa mönstrena inte alls verkar vara anpdassade efter att ha med bes. Fick precis samma problem på min frontsnörsko, och numera har jag själv modoefierat mönstret en aning och så att jag har lagt till 4 extra centimeter i längden bara på ovanlädret. (Lätt att skära bort om det blivit för mycket ju). Ett annat trix vi testade på ett annat par frontsnöskor, som säkert funkar till remskon med, är att använda ex. storl 39 på sullädret och 40 på ovanlädret.

Lycka till// Anders
Öhrn
 
Inlägg: 240
Blev medlem: 10 mars 2006, 19:52
Ort: Sweden

Inläggav Varg » 28 juni 2007, 08:37

Jag har sytt 3 par skor nu från skoboken och egentligen aldrig haft det problemet. Men så har jag också, av en anledning jag inte kan förklara, mätt omkrets på sula och ovanläder innan jag sytt. Har dessa inte stämt överens så har jag ändrat endera del. Senast i ordningen så har jag sytt just ovan nämnda remkänga.

Martin Varg Zetterman
Varg
 
Inlägg: 208
Blev medlem: 1 augusti 2004, 15:11
Ort: Sweden

Inläggav Skarek » 28 juni 2007, 09:35

[url="http://histvarld.historiska.se/histvarld/forum/pop_profile.asp?mode=display&id=470"]Katt[/url] hade samma problem. Han körde sula storlek 41 & ovanläder storlek 43 om jag inte minns fel. Jag erfor samma problem själv när jag skulle sy min "Frontsnörsko". Jag märkte det dock innan jag klippte lädret så jag moddade mönstret...

Lärdomen är att aldrig lita blint på mönster utan dubbelkolla att de funkar innan man klipper och syr...
Skarek
 
Inlägg: 137
Blev medlem: 25 maj 2006, 09:01
Ort: Sweden

Inläggav Clas Jacobsson » 29 juni 2007, 08:29

Jag har också sytt några hedebyskor samt att många kursdeltagare på bla Medeltiddsveckan gjort detsamma helt enligt mönstret utan problem.

Både mönstren i Skoboken och de mönster som jag gör är anpassade efter sk plymåläder som är ett tunnt möbelläder. Sulan SKALL vara lite större beroende på att ovanlädret skall sträckas när man syr för att få en bra passform. Många köper billigt grövre läder som inte fungerar till dessa mönster, tyvärr.

Ni som har problem, hör av er till mig så skall jag försöka hjälpa er via telefon.

//Clas
Clas Jacobsson
 
Inlägg: 108
Blev medlem: 21 juni 2004, 12:31
Ort: Sweden

Inläggav Shadow » 29 juni 2007, 13:18

En liten undran...
Hur tunnt/grovt är lädret som menas?
Shadow
 
Inlägg: 406
Blev medlem: 28 augusti 2003, 07:01
Ort: Sweden

Inläggav Micke D » 29 juni 2007, 13:25

Personligen så tycker inte jag att det känns riktigt korrekt att sy medeltida skor i tunt möbelläder.
Micke D
 
Inlägg: 352
Blev medlem: 28 oktober 2002, 19:51
Ort: Sweden

Inläggav Karin » 29 juni 2007, 14:02

Står det inte i Skoboken att man ska testa mönstret i tyg först för att se att de passar ens fot?

Mina första par skor sydde jag direkt efter Skobokens mönster (utan att läsa instruktionerna) och jag hade samma problem som många av er. Ovanlädret räckte inte till sulan. Så de blev aldrig klara. Jag har däremot hört att andra har klippt ut ett ungefärligt mönster i jeanstyg och sedan sytt in det efter sin egen fot. Detta har sedan blivit det riktiga mönstret att klippa ut lädret efter.

Om man redan har klippt ut lädret tror jag att lösningen som Öhrns far gjorde är det som känns mest historiskt korrekt.

Karin
Karin
 
Inlägg: 1273
Blev medlem: 5 januari 2003, 13:41
Ort: Sweden

Inläggav Öhrn » 29 juni 2007, 14:41

Okej, lädertjockleken... Jag syr mina i 1.7 - 1.8 beroende på skotyp. Funkar superbra! och de blir mjuka och sköna vartefter man fettar in dem.
Öhrn
 
Inlägg: 240
Blev medlem: 10 mars 2006, 19:52
Ort: Sweden

Inläggav Matti » 29 juni 2007, 14:57

Problemet med medeltidsskorna är för mig det alltför tunna läder som man väntas bruka. Eftersom jag jobbar med mina skor, och de flesta anläggningar nyttjar grus som ju inte fanns när det begav sig, så sliter jag ut skor snabbt.
Jag har snart slitit hål genom sulan på en sandal med 6mm läder efter mindre än 2 månader.

Jag kunde inte vändsy nämnda sko pga att jag hade alldeles för grovt läder, men som jag själv bedömde det, lämpligt läder, för att göra ordentliga skor av.
Så jag fick fuska och inte vändsy skorna. Nu skall en extra sula av grovt läder på, så jag kan använda dem lite längre. För användbarhetens skull tror jag att jag måste tulla på korrektheten.
Har ingen lust as sy nya skor ett par gånger om året!
Matti
 
Inlägg: 1752
Blev medlem: 15 augusti 2005, 12:55
Ort: Sweden

Inläggav Clas Jacobsson » 30 juni 2007, 09:43

Jag skall försöka bena ut några saker.

Hedebyskon är Vikingatida, 900-tal. Jag har gått igenom 1000-tals läderbitar från Visby, Sigtuna, Söderköping, Skänninge, Leksand, Västerås mfl platser. Det är arkeologiska fynd från slutet av 900-talet och fram till sent 1400-tal, kanske 1500-tal. De absolut flesta skor syddes av tunnt läder även om det finns några få fynd av tjockare läder.

Många tidigare kursdeltagare ringer mig när de går bet på bottningen, det beror oftast på att de använder för tjockt/styvt skinn. Som jag skrev tidigare är de flesta mönster gjorda för tunnt plymåläder. Ni som har skoboken, läs beskrivningen till Hedebyskon på sidan 28, "Sträck eller maka ihop efter behov." Läder är ett plastiskt material, det är töjbart, de flesta av Stefans mönster är gjorda så man måste sträcka på ovanlädret när man bottnar skon. Det är enda chansen att få en sko som kommer att passa bra om man inte har tillgång till läster som är gjorda efter sina egna fötter. Tänk också på att alla fötter är olika, vissa har breda fötter, andra smala, vristen kan vara högre hos vissa och framkanten på foten har olika vinklar. Om ni tar större storlek på ovanlädret än sulan får ni också en bredare och högre sko, vilket gör att foten kan dansa runt i skon vilket töjer ut den snabbt, en sko SKALL vara trång när det är klar.

Shadow - 1,7-2mm till ovanläder och 4-5mm till sulan.

Micke - Du kan lugnt sy dina skor i plymåläder, lädret var så tunnt på medeltiden.

Karin - Om man har "rätt" läder kan man sträcka ovanlädret efter hand man syr, mönstret är gjort så.

Öhrn - Bra, smörj in ordentligt och ta fram skorna på annandag jul när allt känns tråkigt och smörj in dem igen, då klarar de många sköna sommrar på dina fötter.

Matti - En medeltida sko höll i en, max två, månader. Där du går är det säkert krossad sten som inte fanns på medeltiden och som sliter oerhört. Be en modern skomakare limma på en gummisula, kostar inte många hundralappar.

Om ni kan ge er till tåls till Medeltidsveckan, gå en kurs, det lönar sig. Rätt teknik och rätt skinn är ett måste för bra skor.

//Clas
Clas Jacobsson
 
Inlägg: 108
Blev medlem: 21 juni 2004, 12:31
Ort: Sweden

Inläggav Mia » 2 juli 2007, 14:19

När jag sydde mina skor i vintras rätt av från mönstret, så såg jag ganska snabbt att det skulle bli tufft att få ihop bitarna i slutet, men eftersom jag sydde i vått läder så toksträckte jag hela vägen runt och faktiskt; det gick ihop sig i slutet! jag hade rätt tunnt ovanläder men visst fick jag sträcka ut ordentligt. Nu känns skorna bra. :-)
Mia
 
Inlägg: 284
Blev medlem: 27 januari 2003, 11:23
Ort: Sweden

Inläggav Unicorn » 12 juli 2007, 09:00

Jag har nu fått hjälp av Clas (via epost & post) att begripa mig på felet med mina skor. Jag har också läst om delar av Skoboken med denna nya kunskap. Grundfelet verkar vara att det läder jag använt är mycket mindre töjbart än det plymåläder som Skoboken rekommenderar. På sidan 23 skriver Stefan att "Ovanläder görs lämpligast av plymå- eller bossläder, 1,2 - 2mm tjockt." Mitt läder är visserligen 2 mm tjockt, men inte alls så sträckbart som de prover av plymåläder som Clas postade till mig. (Vad är bossläder??)

En mer skosömnadserfaren och nypstarkare (nytt ord?) person än jag hade kanske kunnat sträcka ovanlädret hårdare, men det hjälper knappast mig att ta upp mina sömmar och sy om och sträcka mer. Alltså kommer jag att lösa mitt problem genom att sy in en extra läderbit vid hälen där det fattas i ovanlädrets omkrets. (Få se om jag hinner fixa detta under hantverkslägret, nu hinns det inte med.) Eftersom lädret nu inte är så töjbart så kanske skorna inte töjer ut sig alltför mycket när jag väl bär dem.

Jag pratade också med Ulf Karlsson (UlfR) som sitter inne med en hel del kunskap om många skilda ämnen, även hans erfarenhet var att medeltida skor var sydda i relativt tunnt läder. Och förutom tunnheten/tjockleken ska man alltså även tänka på böjligheten/plasticiteten. Det var väl där mina skor falerade.

Öhrn: är det samma mönster vi pratar om? Hedebyskon har ingen bes och ska inte sys ihop vid hålfoten.

Tack för hjälpen, Clas och ni andra!
Jag återkommer med rapport när jag väl testat skorna...:-)
Unicorn
 
Inlägg: 12
Blev medlem: 15 juni 2006, 16:04
Ort: Sweden

Inläggav heel » 13 augusti 2007, 11:13

Jeg har også syet et par sko af denne type, i skind, og der er heller ikke noget problem med at få dem til at passe.
Dog har jeg imidlertidigt det problem at min bog er blevet væk samme med alle mine kopier til forskellige størrelser.
Er der en af jer derude der har mulighed for at scanne dette mønster ind i str. 43 som den er i bogen og sende til mig på mail?
Min mail adr er: maria.heel[@]gmail.com ... selvfølgelig uden []
heel
 
Inlägg: 146
Blev medlem: 4 maj 2004, 18:20
Ort: Denmark

Inläggav Martina » 2 februari 2008, 15:07

-Kasper
Ny medlem


Denmark
3 Posts
Posted - 02 Feb 2008 : 13:45:51
--------------------------------------------------------------------------------

Hej

Jeg var for nogle dage siden ude og købe læder, da jeg havde tænkt mig at sy et par sko. Jeg købte noget 1,5 mm tyk forpart til overlæderet. Men da de ikke havde læder i en tykkelse af 5-6 mm til såler, sagde den herre i butikken at jeg kunne købe noget 3 mm tyk læder og lime sammen med kontaktlim og lave såler af. Det skulle virke fint, og det havde han selv gjordt flere gange. Jeg købte så noget 3 mm tyk læder, selvom jeg gruer for at bruge kontaktlim.

Men jeg har så tænkt mig at gøre et forsøg alligevel, og vil starte ud med remkängan fra Hedeby, efter Skobokens mønster, men vil meget gerne høre om der er nogle der har nogle erfaringer med denne model? (alt hvad folk ved kan bruges)

Hvor langt fra kanten skal man lave den syning, der går fra tåen og op mod vristen, er 5 mm for meget? Og er det nødvendigt at sy en forstærkningslap under?

mvh.
-Kasper
Martina
 
Inlägg: 1334
Blev medlem: 16 december 2002, 17:57

Nästa

Återgå till Läderhantverk och skor



Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster

Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group • Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2012
Theme created by StylerBB.net
cron