[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4688: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4690: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4691: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4692: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
Historiska världars forum • Visa tråd - Birka den 13/7

Birka den 13/7

Ja hittar du ingen annanstans att skriva någonting om medlemmar och företeelser kan du skriva här. Lite off-topic alltså.

Inläggav Eric Hejdström » 18 juli 2008, 10:31

Fast praktiskt erfarenhet kanske kan ge en del? Ylle är mer praktiskt som ytterplagg än linne och de senaste århundradena kanske kan ge en bra vink om vad som är mest allmänt? Tycker också det är synd att inte fler marknadsdeltagare har högre ambitioner vad det gäller sina kläder. Glasögon är ju en grej som man faktiskt kan ha lite överseende med men det är inte särskilt svårt att fixa bra kläder. Är dom enkla så behöver det inte blir särskilt dyrt heller. Känns lite lojt av en försäljare som inte ens orkar bry sig om sina kläder... Står man på en dylik marknad så bör man ju var något representativ iaf...
Eric Hejdström
 
Inlägg: 1245
Blev medlem: 10 november 2003, 19:26
Ort:

Inläggav MatsNorlund » 18 juli 2008, 11:40

Jag ser vissa svårigheter att jämföra hur man klädde sig på 1800-talet med hur man kan ha klätt sig på 800-talet. Och jag tror inte man gick och led och svettades i onödan på 800-talet som de gjorde på den viktorianska tiden.

Sen är jag helt klart inne på HK och försöker själv bla att ha linser så ofta det går, men jag tycker nog att det blivit hysteriskt över yllets allenarådande som plagg.

Min egna dräkt ser ofta ut som följer ett par påsbyxor, sydda efter mönstret här på historiska, med 12 m siden. Linnekjortel med brodering vid fåll, ärm och halslinning, Ylle kjortel när det blir för kallt med enbart linne. Huva/hätta med antydan till strut, i ylle med foder av ylle, skinnskor sydda efter hedebyfynd, brokor, vävda benlindor från Ägirs hus, korta hosor/långa strumpor i ylle, nålbundna vantar, mössa i ylle. Blir det riktigt kallt tar jag på en lång kappa i ylle fodrad med linne och en mantel i ylle.

Men jag tror ändå att man inte behöver gå och svettas floder i yllekjortel när det är varmt, rent kroppsfunktionsmässigt är det ingen skillnad mellan oss och de som levde för 1000 år sedan.
MatsNorlund
 
Inlägg: 123
Blev medlem: 17 april 2008, 16:13
Ort: Sweden

Inläggav Edvin » 18 juli 2008, 12:48

Erik; det är en sak som jag länge har förundrats över. Varför har inte folk som säljer saker på marknader bättre kläder? Det borde ju finnas ett starkare incitament att klä sig rätt när man håller på med det hela året?

Mats; nu handlar det ju inte bara om 1800-talet utan hela medeltiden där vi har betydligt bättre källor som visar linnet underst och yllet överst. Om linne syns är det tillräckligt ovanligt för att man ska påpeka det i bild och text. Att yllets funktion på något sätt skulle vara sämre än linnets är bara en fråga om yllekvalité och det faktum att maskinvävda tyger beteer sig annorlunda mot handvävda. Jag tror inte att det är så pass stor skillnad mellan 900-tal och 1100-tal, i alla fall inte i sakers funktion utan en stegvis förändring i den materiella kulturen.
Edvin
 
Inlägg: 1391
Blev medlem: 8 januari 2004, 11:36
Ort: Sweden

Inläggav Kanonkulan » 18 juli 2008, 15:02

Något vi även bör ta med i beräkningarna är ju att linnetyg inte bevaras lika bra i gravarna, utan bryts ner i större utsträckning.
Kanonkulan
 
Inlägg: 102
Blev medlem: 18 juli 2008, 11:36
Ort:

Inläggav Peter_Wrede » 18 juli 2008, 17:54

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by MatsNorlund</i>
Men jag tror ändå att man inte behöver gå och svettas floder i yllekjortel när det är varmt, rent kroppsfunktionsmässigt är det ingen skillnad mellan oss och de som levde för 1000 år sedan.
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Fast vad man är van att klä sig i gör enorm skillnad. När jag gjorde lumpen 2006 sprang jag runt hela sommaren (åtminstone alla övningar) iförd långärmat, kängor, knäskydd (som minskade luftcirkulationen i byxorna och var allmänt svettiga) hjälm och en skyddsväst med inbyggda flytmoduler (vilket i princip gjorde om västen till en varm och svettig dunväst). I början var det varmt som fan, men efter ett tag blev man van. Härom veckan var jag nere i Danmark och höll på att dö i värmen trots t-shirt och kortbrallor.

Vad jag vill säga är alltså inte att vikingar nödvändigtvis alltid var vinterklädda, men att det nödvändigtvis inte är fel med varma kläder ens på sommaren.
Peter_Wrede
 
Inlägg: 232
Blev medlem: 22 mars 2004, 22:05
Ort: Sweden

Inläggav Max Gullberg » 18 juli 2008, 19:58

Som föregående skribenter var Birka under medelmarknaden inom vikingeriet i Sverige, iaf i min marknad.. Det jag var mest besviken var inte så mycket kvaliten på marknaden utan annat. Men eftersom det är utrustningsstandard som diskuteras här så håller jag mig till detta. Och om den kan jag inte säga mer än: att man ska inte förvänta sig mer av en marknad, där merparten av deltagarna utgörs personer vars "långhus" har korrugerat plåttak. Men nog om detta..
Vad jag egentligen ville säga är att marknaden var den första i ny regi, vi får helt enkelt hoppas att dessa barndomsjukdomar botas med tiden..

Ang. linnefynd har man väl hittat färgat linne från Ryssland om jag inte minns helt fel. Denna fokusering på linne är lite konstig. Folk (inget personligt) blir väldigt upprörda över det, samtidigt som varenda kotte drar runt i värsta stasserna men siden, silver etc etc mig själv inkluderat. Rent reenactmentmässigt kanske man borde fråga sig vad som är mest representativ. Hade en linnenisse och en välklädd reenacter flyttats tillbaka 1000 år skulle nog reenactern dra till sig mest konstiga blickar. Reenactment är och förblir en prylbög-hobby, personligen drar jag ofta runt i brokor, underskjorta och mössa speciellt när det vankas knattleikr! [:D]

Ang. Alex utrustning så tackar han och undrar varför du inte kom fram och hejade. Och därtill ang. Alex's bekant var det nog siden i hans byxor.. Antingen om det var mina eller om det var Simons.
Max Gullberg
 
Inlägg: 290
Blev medlem: 15 augusti 2004, 22:10
Ort: Sweden

Inläggav Edvin » 18 juli 2008, 21:39

Knattleikr i brokar, skjorta och mössa! Det var att vara finklädd, i Uppsala var det minsann bara uppkavlade benkläder och bar överkropp om jag minns rätt. ;)
Edvin
 
Inlägg: 1391
Blev medlem: 8 januari 2004, 11:36
Ort: Sweden

Inläggav Max Gullberg » 19 juli 2008, 00:47

Joo, men då hade ju turisterna gått hem jue ;)
Dessutom ska man inte visa för mycket hud men ny gaddning heller.. Men oj vad OT det blev nu.. [:p]
Max Gullberg
 
Inlägg: 290
Blev medlem: 15 augusti 2004, 22:10
Ort: Sweden

Inläggav Matti » 19 juli 2008, 11:52

Jag har jobbat som guide på flera levande museer, under varma sommardagar. Jag har slitit i både ylle och linne. Men jag har också tagit till mig av sådant jag hört från folk som kommer söderifrån, om hur snabba vi nordbor är på att slänga av oss paltorna och exponera oss på sommaren. De klär ut värmen! Och det är faktist bättre med tanke på att man bränns av solen och dylikt.
Färgat linne finns belägg för, I rika gravar! Blått är det jag känner till. Det går att färga linne MEN även med moderna färger så bleks det markant! Speciellt om man jobbar hårt och svettas. Jag har fortfarande kvar min första gröna härk till linneskjorta, som jag slaktade på kilar och gjorde till en gammal fintunika som min wreeca släpat upp från Mindre Asien.
Om man studerar det eminenta living history och re-enactment sällskapet Comitatus kit guide, så påpekar det att linne är svårare att få en beständig färg på, och därmed bör kanske färgat linne betraktas som en lite lyxig vara.

Vad gäller att gå och svettas i ylle. Tja, det har jag gjort en hel del, och det som skrämmer folk idag är ett man blir svettig på kroppen och därmed luktar svett sedan.
Herredumilde! Som om man inte gjorde det förr! Det är vi med våra försök att föra över vårt moderna "luktfria" samhälle på forntiden som gör att vi förfasar oss för detta. Men en oblekt eller blekt linnaskjorta/särk under, så är det inte så farligt tycker jag. Som en tidigare talare så sprang jag i långärmat hela sommaren under lumpen, och faktum är att jag fortfarande föredrar så heltäckande klädsel som möjligt på sommaren. Det finns tunna, fina ylletyger som är perfekta för detta.

Skall man förställa vanligt hårt arbetande folk, så är en redig ofärgad yllesärk inte fel! Men att göra finkläder i linne, nä.

Jag vill bara citera Konungs skuggja från 1247, "Det passar inte fint folk att visa att de bär linne!".

Under stridsdagarna på Eketorp bar jag, den sturiga wreccan och veteranen från romerska/byzantinska hären och gentlemännen och damen från Angermannagillet linne innerst och ylle ytterst. Min smutsvita ylletunika är gjort av en vit armefilt, och inte i svalaste laget, men det gick. Dessutom känner man sig mer hmm... gritty.
"It´s easier to act the part if you look the part" som det står i Comitatus text.

Något som också fick mig att gå ifrån vikingeriet var just att det inte var det historiska som var det viktiga. De vikingar man drömde om och hos en del idealiserade, var viktigare än historiens vikingar. Som Nybjörn så träffande beskrivit det så är vikingeriet i mångt och mycket scouting för vuxna. Som hemvärnsman så får jag min dos av det på annat håll. Skall jag ut och scouta i min folkvandringsstas, medeltidsstas eller 1600-tals stas, så är jag intresserad av att "scouta" på de vilkor som gällde då, som mina förfädrer och förmödrar kan ha upplevt det.
Vad jag finner obekvämt är inte relevant, såvida det inte kan vara en tydlig indikation på att något görs fel.
Men ofta har denna känsla av att något är obekvämt mer att göra med vårt moderna ideal av att inte svettas, inte för att vi utsöndrar vätska, utan för att vi luktar och då kan ju folk tycka vi är äckliga (o ve och fasa!). Jag struntar i det. Kan vara för att jag är en sturig poika från Tornedalen som vuxit upp Norrbottens kustland. En sturig glesbygdsbo som vet att man springer man i skogen bararmad och barbent så river man sig på buskar och snår, speciellt om jag skall fram till skogsbäcken och fiska, eller snoka runt efter hjortron.
Och detta är INNAN jag ens börjar ta hänsyn till mygg och knott och shviddon som gör sitt bästa för att bita mig och som skrattar hjärtligt åt bomullstyg. Långärmat linne är det minsta jag kan tänka mig på överkroppen, och på benen vill jag nog ha redigare än så! Buskar river.
Många moderna bönder kastar även skjortan i värmen, MEN få jobbar i annat en tämligen kraftiga byxor och skor.

På Eketorp drillade jag barn och stred mot bistra Angermän i mina linnelångbyxor med benlindor. Jag är ju en fattig wreeca, som går från bygd till bygd och erbjuder mina kunskaper och mitt stål till den som vill betala för tillfället. Bling är något som jag inte har råd med, såvida det inte tillfaller mig i strid eller som betalning för gjord tjänst. Men jag trampade runt i heltäckande klädsel, lädermössa, och ibland med linneskjorta, ylletunika och thoracomachus i ylle och linne ovanpå det. Man dricker vatten och håller sig i skuggan när det blir för varmt.

Visst behöver vi sol i Norden, men vårt moderna vilda sollapande är inte historiskt, och direkt skadligt. Och svett. Ja, tänk på av Napoleon skrev i ett brev till Josephine:
"Tvätta dig inte!"
Visst tvättade man sig, men en helkroppstvagning gång i veckan var renlighet enligt många normer
i historien. Fram tills idag.
Att detta sedan spiller över i diverse hobbies, tja, det är väl begripligt.

Sedan så är många gånger vikingeriet flera gånger ett alternativt SKA och inte ett living history.
Alla vill ha bling, alla vill vara fin. Men jag minns än idag med varmt hjärta den barfota karln, i sliten kjortel borti husbonn och slitna linnebyxor, och som glatt förklarade att han minsann siktade på att vara en träl och nog gestaltade han en träl! Så hade vi många roliga sångsessioner.

Att pimpa och blinga för mig är faktist mer att få min dräkt att vara riktigt använd. Att se ut som en "vanlig" medelperson ur historien. Visserligen en krigare för folkvandringstiden, men inte de där huskarlarna vars hövdingar klär i granna kläder, utan en kringvandrande wrecca, en herrelös och därmed ärelös krigare, som alla ser snett på men som bär värdefulla kunskaper från krigen i södern. Hans få plagg är slitna, byxorna lappade och ha strävar mest efter att få tag på ett par bättre benkläder för vintern.

Men det är blingens bling i mina ögon. Att ha en dräkt som blir som ett andra skinn, i vilken du känner dig hemma och borta med tiden. Så någon modern viking vill jag inte bli. Jag gör det jag gör för att jag vill försöka förstå eller få en så god känsla jag kan för hur det kan ha var förr. Och för att jag vet att när folk ser en så tror det att man verkligen gör sitt bästa att vara historiskt totalt riktig.
Dessutom är jag allergiskt mot allt pittoreskt... Och ibland blir det mycket pittoreskt på marknader.
Jag tror att orsaken att det kommer mer och mer event där living history folk samlas för sin egen skull är just det ökade inslaget av avkall på modern bekvämlighet på marknader och mer "fria" tillställningar. Så känns det i varje fall.

Men jag vet att man måste börja någonstans, och jag skäms än idag för mina illa dolda svarta lågskor på 1600-tals event. Men jag har nog lagt ned mer av mitt väldigt magra krut på just dräkten och de personliga tillhörigheterna, än på smycken och vapen. Men klarar sig bra med seax/messer, spjut och sköld. Och trots mager ekonomi så har jag nu i det närmaste tre kompletta dräktuppsättningar för 400-500-talet, 1250-1325 och tidigt 1600-tal, 6 år efter att vi gick med i fotfänikan.
Matti
 
Inlägg: 1752
Blev medlem: 15 augusti 2005, 12:55
Ort: Sweden

Inläggav MatsNorlund » 27 juli 2008, 09:53

Så har man besökt Björkö och Birka, en stor besvikelse kan man nog säga att det blev. Vi kom via Adelsö där det skulle gå båt till Birka, det gick tydligen bara en! och den kom vi lite sent för att åka med. Som tur var finns det snälla och trevliga Adelsöbor som körde över oss. Ett stort tack till er. Ett stort tack även till Sigge som lät oss åka med tillbaka till Adelsö.

När man då väl var där så möttes man av tomma "vikingingatält", extremt dåligt med information och näst intill obefintlig skyltning. Inte en skyllt som beskrev det man såg, varken monument, lämningar eller annat.

Men det som slog mig mest var att det som satsades på där ute var en restaurang (som inte på något sätt lade an mot det vikingatida Björkö/Birka och ett museum som var så ynkligt att man ville gråta när man gått igenom det.

Det enda som var något att se var där man byggde husen, men även där kändes det som om det var lite på ett undantag med det hela. Inga skyltar som berättade vad det var man såg och det hela lite halvhjärtat ut.
Bild

En igenvuxen hamn med en spång som knappt bar en "fullvuxen" karl fanns också.
Bild

Som jag förstod det av "locals" och andra så är det så här illa för att det bolag som kör turister från Stockholm skall tjäna pengar, inte bara på biljetten utan även på guidningen.

Tyvärr kan jag INTE rekommendera mina vänner och bekanta ett besök på Björkö/Birka där till är det alldeles för krångligt att ta sig dit, för dyrt om man välre den "rätta" vägen och rent ut sagt dåligt.

Till MIcke D: Förstår nu inte varför du klagar på kläderna när när själva stället är så B.
MatsNorlund
 
Inlägg: 123
Blev medlem: 17 april 2008, 16:13
Ort: Sweden

Inläggav Lilliwin » 28 juli 2008, 00:16

Jag antar att du inte var där på marknaden, för då gick Adelsöbåtarna i 30-min-trafik hela dagarna. Och tälten var inte tomma heller.

Åker man med ordinarie båt (gratis med vikingadräkt i år) ingår museet och guidning. Det finns faktiskt några små skyltar, men utan guidning är det svårt för ett otränat öga att se något annat än vackra gröna kullar och stenrösen, så en guidetur rekommenderas starkt. Det ger mer än aldrig så många skyltar!
Väljer man temaguidningen ska det visst vara mer liv i husen även utan marknad!

Men inte är det krångligt att åka dit, det går ju båtar från fem håll, om man bara läser i turlistan. Det är väl inte Birkas fel att du missade båten? Antalet besökare från Adelsö motiverar nog tyvärr inte mer än en tur om dagen dit.

Stället är inte alls "B", men det är så långt ifrån High Chapparal man kan komma. Se det som en fantastisk samling fornlämningar med en liten serviceorganistation som hjälper dig förstå vad som finns där! T ex museet, med välgjorda rekonstruktioner och några (kanske inte så många) fynd. Och filmen om Birka.
Det verkar som att du hade fel förväntningar och dessutom fick en dålig start på resan!
Lilliwin
 
Inlägg: 116
Blev medlem: 6 juni 2006, 23:14
Ort: Sweden

Inläggav MatsNorlund » 28 juli 2008, 09:07

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Lilliwin</i>

Jag antar att du inte var där på marknaden, för då gick Adelsöbåtarna i 30-min-trafik hela dagarna. Och tälten var inte tomma heller.<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
OK, ber om ursäkt för att jag inte passade på att vara där just den dagen utan en av de andra, ca 100 dagarna som säsongen är. Vi har trots allt över 60 mil enkel väg att resa för att ta oss dit.

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">Åker man med ordinarie båt (gratis med vikingadräkt i år) ingår museet och guidning. Det finns faktiskt några små skyltar, men utan guidning är det svårt för ett otränat öga att se något annat än vackra gröna kullar och stenrösen, så en guidetur rekommenderas starkt. Det ger mer än aldrig så många skyltar!
Väljer man temaguidningen ska det visst vara mer liv i husen även utan marknad!<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Hittade inga skyltar om vart man skulle gå för guidning. Det var tre, trevliga, personer som berättade runt husen, så jag undrar hur mycket liv det kan bli? Hur svårt kan det vara att sätta upp lite informativa skyltar för de som inte kommer med kanalbolaget? Inte ens monumentet på borgberget hade en skylt.

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">Men inte är det krångligt att åka dit, det går ju båtar från fem håll, om man bara läser i turlistan. Det är väl inte Birkas fel att du missade båten? Antalet besökare från Adelsö motiverar nog tyvärr inte mer än en tur om dagen dit.<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Att åka från stadhuskajen är ännu krångligare, biltullar, dyr parkering, lång båtresa. Näe, det är inte Birkas fel att jag missade båten, men det är kanalbolaget och Birkas fel att informationen är så bristfällig. Dessutom stämmer inte informationen man får på hemsidan med det som finns på Adelsö. Tydligen är detta med turerna från Adelsö ett skämt och känt problem, av vad vi fick höra från de Adelsöbor vi pratade med.

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">Stället är inte alls "B", men det är så långt ifrån High Chapparal man kan komma. Se det som en fantastisk samling fornlämningar med en liten serviceorganistation som hjälper dig förstå vad som finns där! T ex museet, med välgjorda rekonstruktioner och några (kanske inte så många) fynd. Och filmen om Birka.<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Stället är visst B och då är jag inte ute efter ett "High Chapparall, men jag tycker det verkar som om pengarna från turisterna går i fel ficka, till kanalbolagets och att arrangemanget är uppbyggt för att dom skall tjäna så mycket det går och inte för att utveckla birka.

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">Det verkar som att du hade fel förväntningar och dessutom fick en dålig start på resan!<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Hade inga direkta förväntningar alls, men bra var det inte.
MatsNorlund
 
Inlägg: 123
Blev medlem: 17 april 2008, 16:13
Ort: Sweden

Inläggav miklagard » 28 juli 2008, 11:33

Det var många åsikter om marknaden på Birka 12-13/7 och mest ris, som jag tycker var till stor del befogat. Vad jag måste hålla med om var att marknaden var mycket svag, med ett ganska litet antal tält, där ytterst lite av värde fanns att köpa. Vad som verkligen saknades var metallhantverk !!!! Och aktiva hantverkare som hördes både muntligt och genom verktygens klang, och som skapade lukter och atmosfär, som drog intresserade till sig, som smeder m.m. Det borde vara en självklarhet. Det ger atmosfär ! Att med de relativt få tält som fanns sprida ut dem på en så stor yta gjorde att marknaden upplevdes som mycket tyst och försynt. Bättre hade varit att koncentrera alla tält på en enda plats. Nu var ju detta den första marknaden för de nya arrangörerna (som jag vet är duktiga) och jag är säker på att de rättar till mycket till nästa år. Denna marknad kan bli ett bra och värdefullt årligen återkommande evenemang .

De rekonstuerade vikingakvarterens hus är ju inte färdiga och saknar fortfarande till stor del inredning. Det kommer naturligtvis. Känns väl lite fel att kritik kommer för att de inte är färdiga. Jag tycker nog att arrangören som bekostar byggnationen gör en stor och viktig insats som vi skall respektera. Att allt inte kan beskostas och göras samtidigt tycker jag är fullt förståeligt. Vad jag dock kan hålla med om är att förklarande skyltar borde finnas vid varje hus, men även en stor sådan vid ingången till byggnadsområdet så besökarna, innan de beträder området, förstår helheten i vad som håller på att skapas.

Jag tror att detta kommer att bli bra med tiden !
miklagard
 
Inlägg: 123
Blev medlem: 13 februari 2006, 14:03
Ort: Sweden

Inläggav Lilliwin » 28 juli 2008, 16:50

Mats:
Ta inte illa upp, tråden började med att diskutera just marknaden, och du skrev inte att du kom dit senare.
Visst vore det bra med fler och bättre skyltar! Men nog fanns det en skylt utanför museet (eller var det vid bryggan?) som sa att guidningarna börja vid museet, om jag inte minns fel?
I museet kunde man hämta infoblad på flera språk, och filmen gav också en hel del. Såg du den?

Att ta bilen in till stan för att åka till Birka är förstås ingen bra idé. Jag parkerade gratis vid Vårby brygga istället, då tog båtresan ca 40 min. Det är långt till Adelsö för mig!

Jag har svårt att tro att bolaget tjänar särskilt mycket på Birka. Att hålla igång båtarna och personalen måste kosta en hel del, och de bra dagarna ska täcka de dåliga. Det kan inte bli mycket kvar att satsa på utveckling av området, men jag har i alla fall känslan att de försöker.

Miklagard:
Håller med om att marknaden kunde ha varit större, men det var inte arrangörernas fel. Gratis mat, resa och ingen avgift borde locka deltagare. Hoppas att det går bättre nästa år!

Smeder fanns i ett av husen, och de kämpade på mest hela tiden jag var där. En av dem smidde en spjutspets på ett med moderna mått MYCKET litet städ. Men du kanske menade på själva marknaden? Järn och verktyg är ju tungt, så andra smeder kanske tvekade inför transporter utan bil?
Jag såg förresten bara en ässja. Det verkar lite besvärligt att bygga en ny bara för en marknad, om man överhuvudtaget får elda på marken på Birka?
Lilliwin
 
Inlägg: 116
Blev medlem: 6 juni 2006, 23:14
Ort: Sweden

Inläggav miklagard » 28 juli 2008, 20:40

Nej, jag tror inte heller att bolaget tjänar mycket på Birka just nu. Antalet besökare har tydligen gått ner mycket på senare år och detta är nog en viktig anledning till att bolaget satsar mycket pengar på rekonstruktionen av den utgrävda ytan. Men varför skall vi klandra bolaget för att vilja öka lönsamheten ? Uppenbart är ju att man tar några hundår då investeringarna är väldigt tunga. Vi "vikingar" får ju en bra rekonstruktion att besöka när vi vill och världsarvet Björkö/Birka får just det som hittills fattats för att bli ett bra turistmål.

Betr. marknaden kan vi nog konstatera att arrangörerna genom plånboken bestämmer om det blir stor tillströmmning av skickliga hantverkare eller inte. Likaså kan de påverka hur hantverkarna skall agera. Uppenbarligen hade man i detta fall inte försökt förmå hantverkarna att agera säljande. Ett bra exempel är nog att de två smederna av någon outgrundlig anledning fanns i vikingabyn och satt mest och pratade (jag var där båda dagarna). Enl. min uppfattning skulle de ha varit på marknadsplatsen och låtit hammaren sjunga regelbundet. En vikingatida ässja är ett mycket litet problem att bygga om man har blåsbälgen.

Nu råkar jag veta ganska väl hur vikingabyn kommer att utvecklas. Tro mig, det kommer att bli bra. BL.a. kommer enl. uppgift viken att muddras så en riktig hamn kan anläggas.

Byggnationen kostar väldiga pengar och vi "vikingar" måste inse det och respektera bolaget för vad de gör. Förmodligen räckte inte pengarna till för att värva många hantverkare detta år. Kanske heller inte nästa år. Marknaden kommer säkert att arrangeras även nästa år och jag hoppas verkligen att fler hantverkare kommer då. Arrangörerna är värda det !
miklagard
 
Inlägg: 123
Blev medlem: 13 februari 2006, 14:03
Ort: Sweden

FöregåendeNästa

Återgå till Diverse skvaller



Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst

Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group • Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2012
Theme created by StylerBB.net
cron