[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4688: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4690: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4691: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4692: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
Historiska världars forum • Visa tråd - Pirater, kapare, buckanjärer

Pirater, kapare, buckanjärer

Här diskuteras förutsättningar kring vår hobby.

Inläggav nidingbane2 » 23 september 2008, 18:07

Hej!
Allt gar att fa fram, men jag behover bilder pa dessa.
Pistoler har jag nagra men aven dar finns mycket att valja pa.
Anterbila, later som det vi hade nar jag var liten, min far byggde batar sa jag ar uppvuxen pa sjon.
Fast dar hette den anterhake..:)

Aterigen det hjalper massor med lite bilder, jag gor en hel del olika saker hela tiden och det ar inte alltid jag har dator framfor mig, eller en massa bra bocker..:)

Pa torsdag far jag aterigen ett svenskt tangentbord.
Da slipper jag skriva pa "Norska"...[:D]
Mvh Nidingbane




<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Skalde-Tord</i>

Nidingbane, jag skulle säga du går efter modeller liknande från den sista sidan.
Eller så helt enkelt de med en massiv "korg" på.
Dock finns det en uppsjö olika huggare, modeller just på dem.

Skulle även uppskatta om det gick att skaffa sig en änterbila, som också var ett vanligt inslag, förutom huggaren och pistolen.

Anledningen till varför de var kortare är just att du gärna inte har ett längre svärd ala kavalleri sabel eller värja på ett skepp.
Det blev fort tight och trångt att slåss, och då är huggare idealiska.

Personligen så gillar jag att fäktas med dem, då jag är kort, och de passar mig riktigt bra.
Tyvärr så går det inte alltid applicera på när det gäller medeltida fäktning.

Men jag är väldans intresserad, speciellt om du kan då bluntade varianter som är så historiskt korrekta som möjligt.
Håller på att utveckla min pirat, förutom 1300-tals personat då :P



"Historien är min spegel"
Jimi Marklund
<hr height="1" noshade id="quote"></font id="quote"></blockquote id="quote">
nidingbane2
 
Inlägg: 375
Blev medlem: 28 juni 2007, 11:50
Ort: Sweden

Inläggav Skalde-Tord » 23 september 2008, 19:23

Änterbila är nämligen det här
http://www.probusauktioner.se/auktion/bilder/Vårauktion%20den%2016%20april%202007/avg_2/0000336.gif
En typ av huggare som är en rätt bra modell, som är återkommande vad jag sett från 1700talets början till in på slutet på 1800 är denna
http://widforss.chiaro.mrfriday.com/auk ... 6M_179.jpg

Finns dock säkerligen sjukt många varianter, sablar som fått kortade blad eller värjor som stått samma behandling.

Men iaf,en änterbila är alltså den där yxan som finnes ovan.

"Historien är min spegel"
Jimi Marklund
Skalde-Tord
 
Inlägg: 512
Blev medlem: 25 april 2007, 22:26
Ort: Sweden

Inläggav Skalde-Tord » 24 september 2008, 09:08

Tillägg till min ovanstående post:

Cutlass eller huggare på svenska, har nog funnits sedan slutet av 1500 talet, och kommer av det italienska ordet för kniv eller lång kniv troligen.
Syftar då på ett kortare svärd med bred klinga , nog bred att kunna hugga genom tjärade rep, segeltyg osv.

Det är inte en piratuppfinning utan har använts av flotta och pirater genom århundradena, slutade tex användas i brittiska flottan 1936 annat än i ceremoniella syften.

Svärdet tedde sig som följande:
En balja/korg skyddade handen, klingan var bred och hade en längd på ca 70-80 cm.
Idealisk för de trånga utrymmen som uppstod i strid skepp till skepp.
Bra supplement till detta kan vara en änterbila eller en flintlåspistol.

Thats my two cents!


"Historien är min spegel"
Jimi Marklund
Skalde-Tord
 
Inlägg: 512
Blev medlem: 25 april 2007, 22:26
Ort: Sweden

Inläggav Adam Norman » 24 september 2008, 10:58

Här kommer en bild på ett handtag till en värja/huggare/vass elak sak som man har hittat på Kronan. Riktigt mustigt föremål [:p]


Adam Norman
 
Inlägg: 79
Blev medlem: 4 augusti 2006, 18:44
Ort: Sweden

Inläggav Skalde-Tord » 24 september 2008, 11:11

Trevligt , flabojant och utsmycket.
Ack dock mera troligt en värja, men vackert exemplar ändå.




"Historien är min spegel"
Jimi Marklund
Skalde-Tord
 
Inlägg: 512
Blev medlem: 25 april 2007, 22:26
Ort: Sweden

Inläggav nidingbane2 » 8 november 2008, 12:47

Hej!
Det verkar som om Piraternas tid har återuppstått:

http://nyheter.se.msn.com/article.aspx? ... d=10782398

81 st piratöverfall är det uppe i...

Nidingbane

Ny webshop:

http://www.nidingbane.se/shop

Nästa arrangemang:

Nidingbanes gästabud med marknad på Hallagården 15-16 nov

http://www.nidingbane.se/marknader.htm
nidingbane2
 
Inlägg: 375
Blev medlem: 28 juni 2007, 11:50
Ort: Sweden

Inläggav napoleon » 3 april 2009, 10:32

Jag har själv varit mycket faschinerad av pirattiden, men som sagt vad-vilken tid skal man ta. I mina re-enactment ute i Europa, så haf jag främst stött på sailors and royal marines. De är trevliga gaossar och flickor. För eftersom brittiska flottan hade kvinnliga sailors, tillåter man dessa unga och äldre damer att deltaga. En del gör t o m mig mörkrädd Vi har lekt tillsammans öde ön i Medelhavet och det var bland det ballaste jag varit med om. Det lustigaste är att alla verkar vilja vara pirater - men ingen tar tag i det. Kanske är det europeiskt problem. För i Amerika har man flera bra gäng som agerar pirater. Hur stort skulle intresset vara i Sverige?
napoleon
 
Inlägg: 2
Blev medlem: 1 april 2009, 19:30
Ort: Sweden

Inläggav Skalde-Tord » 3 april 2009, 18:27

Absolut, GaOP är något som intresserar mig mycket, och jag läser det som går att komma över.
Men att gestalta korrekt historiska pirater är ibland svårt tror jag.
Gränsen är dock fin ändå mellan att ramla in på att se mer ut som en Holywood-pirat.

http://gentlemenoffortune.com kan rekommenderas.
En av de snyggare och proffsigare piratgrupp sidor hittils.



"Historien är min spegel"
Jimi Marklund
Skalde-Tord
 
Inlägg: 512
Blev medlem: 25 april 2007, 22:26
Ort: Sweden

Inläggav Martin Lejon » 4 april 2009, 00:07

Håller med, Gentlemen of fortune är en riktigt bra sida. Jag läste också "Sodomy and the pirate tradition" och blev lite inspirerad. [:D]
Martin Lejon
 
Inlägg: 60
Blev medlem: 25 mars 2005, 19:34
Ort: Sweden

Inläggav Cederqvist » 4 april 2009, 09:15

Korta jaktsvärd var väl vanligare än huggare.
Vill man veta hur en huggare används kan man titta igenom några av de otal militära manualer (några svenska) som finns i ämnet.
Lasse i gatan var ju lite laglydig och mesig, John Norcross var mycket roligare OCH han hade kontakt med piraterna på Madagaskar
(svenska madagaskaraffären. Frockcoats, trekantiga hattar, siden och sammet kan man nog glömma, kolla sjömanskläder tidigt 1700-tal.

Själv skulle jag vilja ha en buckanjärjacka som Ken Kinkor beskriver
den. Alltså en enkel jacka i segelduk insmetad i tjära el. beck för
att fungera som en primitiv rustning. Vi körde pirater från 96 och fram till dom där filmerna kom, då var det inte roligt längre.
Cederqvist
 
Inlägg: 104
Blev medlem: 4 april 2009, 08:44
Ort: Sweden

Inläggav Skalde-Tord » 13 maj 2009, 18:11

Korta jaktsvärd, sk "hangers" användes defenitivt.
Lika mycket som marinhuggare, underofficers svärd , s.k "officers hanger".
Änterbilan får ej glömmas, och ej heller pistol eller kortare karbiner.

Det finns mången inspirerande pirater, Black Bart, Roberts, Olivier Lasseur , Henry Morgan, Tomas Anstis mfl.
Lars Gatenhielm är ju den enda svenska vad jag vet som varit kapare.

Visst att POTC har gjort att den romantiserade bilden av pirater kommit tillbaka, men jag är ändå mycket av fascinerad av den kultur och samtid som de rådde i, även deras utmaning mot den rådande världsordningen i mångt och mycket, där demokrati och gemensam beslutsbasis var väldigt vanligt.
Det fria men ack så korta och våldsamma livet, men om man hade tur, långt och rikt.

Försöker dock jaga rätt på manualer för "maritime combat" , och har ställt lite frågor och funderingar till ett sällskap i staterna som sysslar just med "maritime combat" , dvs hangarswords, cutlass, boardingaxe och kniv.
Förhoppningsvis kanske jag får tips och tom kanske något läsbart från dem.

Medeltid är också fascinerande, men mer och mer fascineras jag av dessa män och kvinnor som valde det fria men korta livet istället för att pressas i tjänst i flottan av någon kolonialmakt.






"Historien är min spegel"
Jimi Marklund
Skalde-Tord
 
Inlägg: 512
Blev medlem: 25 april 2007, 22:26
Ort: Sweden

Inläggav Cederqvist » 22 maj 2009, 11:51

John Norcross var en av Lasses kaptener.
Och det fanns ju svenskar i både svartskäggs och roberts besättningar.
Livrustkammarens bibliotek borde kunna hjälpa dig hitta svenska manualer, jag har sett några olika.
Cederqvist
 
Inlägg: 104
Blev medlem: 4 april 2009, 08:44
Ort: Sweden

Inläggav Skalde-Tord » 22 maj 2009, 21:43

Jo har faktiskt sett att det finns ett par där.
Ska be min syster gå förbi och köpa loss och skicka upp till mig.

Problemet är dock detta med svartkrut, att få tag i flintlås som är relativt nya, men gärna före 1850 är svårt.
Och de flesta kostar en hel del pengar.

Men det finns ändå ibland något guldkorn som kommer upp på Tradera.
Fanns för ett tag sedan en karoliner-pistol , gick för ca 8000kr.
Har också funnits en fin en , belgiskt ursprung tidigt 1700-tal.

Ju mer man läser och grottar ned sig, så fascineras jag som sagt av den maktstruktur de ofta hade, nog sagt att de inte var riktigt råa sällar som inte drog sig för att plåga människor något fruktansvärt.
Många av dem var säkerligen inte mentalt friska heller, som tex Roche Braziliano tex eller Edward Low.


"Historien är min spegel"
Jimi Marklund
Skalde-Tord
 
Inlägg: 512
Blev medlem: 25 april 2007, 22:26
Ort: Sweden

Inläggav Cederqvist » 23 maj 2009, 15:02

eller l´Ollonais...[:D]
Angående puffradoller, hör av dig till svartkrutskällaren på folkungagatan i sthlm (där kan man även köpa billiga kanoner).
Beväpningen för piratreenactment är ju förhållandevis billig, jag tror
jag allt som allt gav strax över tusenlappen för huggare, pistol, dolk, änterbila och granater.
Cederqvist
 
Inlägg: 104
Blev medlem: 4 april 2009, 08:44
Ort: Sweden

Inläggav Eric Hejdström » 23 maj 2009, 19:38

Skaffa licens och köp ett bygg-själv kit från Dixie. Billigt och enkelt. Fast vill man komma undan med mindre än en tusenlapp för en flintlåspistol ska man nog skaffa en annan hobby. Skall du skjuta med det aktivt så skulle jag inte köpa en billig pistol bara för att den är billig. Vill man ha en antik flintlåspistol som inte är av modernare snitt, alltså 1800-tal, så får man nog ara beredd att lägga minst 10000:- för nåt som är säkert att skjuta med. Eller så köper man en färdig från [url="http://www.middlesexvillagetrading.com/NEWpistol.shtml"]MVTCo[/url]...
Eric Hejdström
 
Inlägg: 1245
Blev medlem: 10 november 2003, 19:26
Ort:

FöregåendeNästa

Återgå till Om historiskt återskapande



Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster

Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group • Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2012
Theme created by StylerBB.net