Hoplit spjut

Detta forum är för diskussioner kring hur man kan återskapa historiskt vapenbruk av olika slag, t ex fäktning

Hoplit spjut

Inläggav Lord_Nelle » 21 augusti 2009, 14:27

Hittade detta.

http://www.youtube.com/watch?v=ZbPSvJt3 ... annel_page

http://www.youtube.com/watch?v=OjjU6tSU ... annel_page



/Anders Nilsson
Instruktör Angermanna Mnhfs - HEMA och Living HEMA

I don´t get mad, I get stabby!
Lord_Nelle
 
Inlägg: 516
Blev medlem: 17 februari 2007, 11:26
Ort: Sweden

Inläggav Vendel » 21 augusti 2009, 23:34

Jag tycker att det ser ganska jönsigt ut, men vad vet jag.
Vendel
 
Inlägg: 811
Blev medlem: 22 september 2005, 00:35
Ort:

Inläggav Max Gullberg » 22 augusti 2009, 06:37

Dagens guldstjärna går till Ville för mest träffande kommentar!
Max Gullberg
 
Inlägg: 290
Blev medlem: 15 augusti 2004, 22:10
Ort: Sweden

Inläggav Lord_Nelle » 22 augusti 2009, 08:06

Klippen har fått ungeför samma kommentarer på andra forum. Kan ha något att göra med att killen som har forskat sysslar med Tai-Chi.
Jag tror att hopliterna använda mer kraft och fart. Hade teknikerna utförts med intent så hade det känts mer troligt.


/Anders Nilsson
Instruktör Angermanna Mnhfs - HEMA och Living HEMA

I don´t get mad, I get stabby!
Lord_Nelle
 
Inlägg: 516
Blev medlem: 17 februari 2007, 11:26
Ort: Sweden

Inläggav Matti » 25 augusti 2009, 16:24

Jamenherregud!

Skall jag bli tvungen att försvara Taichin som stridskonst här med. Jag börjar bli lite trött på det, men jag får väl fortsätta...
Sure, mycket av Fastfood taichin idag är mest gymnastik, men det betyder inte att det finns en verklig tanke bakom! En tanke som visserligen handlar om självförsvar och att inte starta fajten, men likväl om att när man väl måste slåss så skall motståndaren oskadliggöras.

Men, det som kan vara den mest ursprungliga Tai chin är nog Wudang eller Practical Tai Chi chuan.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Wudang_Tai_Chi_Chuan

Jag har tränat för Dan Docherty när det begav sig. Ni som inte tror att Tai Chi är en stridskonst kan ju utmana honom på en bout eller nått!!!

Fan vad lack jag blir...

Här har ni lite videoklipp på den nu avlidne stormästaren, visserligen propagandastyle, men som ni ser så är han jävligt snabb och timmad när det gäller.
http://www.youtube.com/watch?v=WqKHOg9DZfU

Det lilla som är bra med min fightingförmåga kommer från Practical Tai Chi chuan.
Matti
 
Inlägg: 1752
Blev medlem: 15 augusti 2005, 12:55
Ort: Sweden

Inläggav Lord_Nelle » 25 augusti 2009, 19:03

Jag säger inte att det är något fel på Tai chi, jag säger att jag tror inte hopliterna använde det.

/Anders Nilsson
Instruktör Angermanna Mnhfs - HEMA och Living HEMA

I don´t get mad, I get stabby!
Lord_Nelle
 
Inlägg: 516
Blev medlem: 17 februari 2007, 11:26
Ort: Sweden

Inläggav Eric Hejdström » 25 augusti 2009, 20:56

Fast.. Tai Chi kanske inte används som stridskonst längre i samma utsträckning? Därav att det blir lite jönsiga uttryck när man tolkar grekisk kampkonst med det i bagaget? Inget ont om Tai Chi men ärligt talat, pyjamasdvärgar i slowmotion får mig inte att associera utövandet i parkerna med strid direkt. Är dessutom lite trött på att det alltid skall försvaras en massa så fort det dyker upp kritik mot nåt. Ibland kanske det bara är så att det inte är bra helt enkelt? Inget speciellt i åtanke just nu bara en fundering.
Eric Hejdström
 
Inlägg: 1245
Blev medlem: 10 november 2003, 19:26
Ort:

Inläggav Matti » 25 augusti 2009, 21:47

Du brukar inte vara sen att försvara när det kommer kritik mot något du håller högt Eric.
Så varför bli trött när andra gör likaledes? Om jag inte håller med i kritik, varför skall jag hålla tyst om min åsikt?

Nu försvarade jag Tai Chin, speciell Practical Tai Chi Chuan. Och för övrigt så har de långsamma rörelserna under formen ett specifikt syfte. Vi körde inte långsamt vid applikationer. Sabel tränas dessutom snabbt från början och ser mycket aggressivare ut.

Nog kan det finnas skäll att fundera på om Tai Chi är en bra bas att tolka hoplitstrid med. Trots allt så ingår inte sköld i tai chins arsenal.
Men att de utför teknikerna lite långsamt är såvitt jag kunde förstå avsiktligt för att göra dem övertydliga så man ser vad som händer. Det finns en poäng i det med! Känns som folk bara hackar på det hela på grund av förutfattade meningar baserade på okunskap.

Deras demonstration av låsta sköldar stämmer överens med vad som sägs i en artikel i boken, The cutting edge, som handlar om "Combat archaeoloy" och rekonstruktionen av remarna på insidan är likaså den i överenstämmelse med det bildmaterial som finns från tiden.

Vad gäller rörelserna i striden så kände jag igen en hel del från grekiska vasmålningar av duellerande hopliter.

Det jag skulle vara kritisk mot är att de inte tagit hänsyn till det faktum att du ofta stod i slutna led, kanske rentav med killar som pressade mot din rygg! Då kan man inte flaxa med spjutet som de gör om man vill undvika att dräpa sina kompisar.
I det läget blir överarmsgrep för att kunna stöta ned över motståndarens sköldkant den vägvinnande tekniken, då man vid en chargering oftast sökte att kasta motståndaren över ända genom att smälla in i deras linje.
Matti
 
Inlägg: 1752
Blev medlem: 15 augusti 2005, 12:55
Ort: Sweden

Inläggav Edvin » 26 augusti 2009, 00:12

Nå, jag håller med om att det ser jönsigt ut. Bara för att man KAN tolka hoplit-stridskonst genom Tai Chi behöver det inte innebära att man BORDE göra det. Men som alltid, respekt till de som provar och tolkar och har roligt under tiden.
Edvin
 
Inlägg: 1391
Blev medlem: 8 januari 2004, 11:36
Ort: Sweden

Inläggav Eric Hejdström » 26 augusti 2009, 09:57

Hmm... Vet inte riktigt vad det är jag brukar försvara så våldsamt men skit samma. Edvin slog huvudet på spiken iaf.
Eric Hejdström
 
Inlägg: 1245
Blev medlem: 10 november 2003, 19:26
Ort:


Återgå till Stridskonst



Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster

Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group • Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2012
Theme created by StylerBB.net
cron