[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4688: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4690: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4691: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4692: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
Historiska världars forum • Visa tråd - Hjälp med bok om WW 2

Hjälp med bok om WW 2

Här diskuteras förutsättningar kring vår hobby.

Hjälp med bok om WW 2

Inläggav TheBook » 31 december 2010, 13:32

Heej! jag är helt ny här så kan ha hammnat lite fel men hoppas på att kunna få hjälp!

Jag tänker inte berätta mer om mig själv hur mycke ni än frågar om det!

Jag har precis börjat skriva en bok som jag tänker se till att den blir tryckt i minst 10 exemplar!

Nu till mitt problem...
JAg vet inte så jätte mycke om WW2 så jag behöver lite hjälp med fölljande:

1. Kan någon skriva ett känt och stort slag som frankrike var med i, de kan ha gått i förlust eller i vinst det spelar ingen roll, min karaktär kommer att dö i allafall under slaget.

2. hur såg en typisk fransk soldats utrustning ut under WW2? typ hur vå deras hjälmar ut och vad hadde de för jackor etc.

3. hur såg en fransk soldats ID bricka -eller vad det nu heter- ut?

4. hur säger man Sjukvårdare på franska?


Vore extremt glad om jag fick svar på mina problem [:D]
TheBook
 
Inlägg: 8
Blev medlem: 31 december 2010, 13:24
Ort: Sweden

Inläggav TheBook » 31 december 2010, 13:45

BTW, ni tror nog jag e rubbad som e så säker på min sak, men jag känner att jag alldrg har lyckats med något i mitt liv hitills så nu sattsar jag stort och ska klara av det [:D]
TheBook
 
Inlägg: 8
Blev medlem: 31 december 2010, 13:24
Ort: Sweden

Inläggav Öhrn » 31 december 2010, 16:25

Hej
Mitt område är inte WWII, men har serien "Andra Världskriget" av Bokorama. Minnst 20 band (eller exakt det antalet) och de innehåller mkt illustrationer på b.la utrustning, fakta om de olika armeerna under kriget, även franska. Borde inte vara svår att få tag på bibblan iaf. Lycka te!
Öhrn
 
Inlägg: 240
Blev medlem: 10 mars 2006, 19:52
Ort: Sweden

Inläggav TheBook » 31 december 2010, 17:56

Tackar! jag ska se till att åka till biblan och kolla om jag kan hitta dem [:D]
TheBook
 
Inlägg: 8
Blev medlem: 31 december 2010, 13:24
Ort: Sweden

Inläggav Holtz » 4 januari 2011, 07:31

Tjenare TheBook
1:
(Fall Gelb) var första slaget mellan allierade och tyskarna, under WWII Tyskarna går in med pansar och trycker dom allierade bakåt igenom ardennerna.

Fall Rot är andra operationen, där tyskarna flankerar (går runt) den berömda Manginot linjen och tyskarna ryckte långt in i Frankrike. (gigantiskt bunker försvar som byggdes efter WW1 för att skydda Frankrike från attacker.)

2:
rent generellt var fransmännen dåligt utrustade, mycket utrustning var av samma modell som WW1 det hände inte så mycket under mellan krigs tiden, ingen ville ha krig igen, o man fokuserade på bygga upp sammhället. Fransmännen la mer krut och tro på Mangiont linjen, de var inget man drömde om att försöka erövra, om de inte varit för den, lilla punkt att man bara kunde gå runt den:P

hjälmen var av modell M15

här kan du se en bild, http://commons.wikimedia.org/wiki/File: ... 43e_RI.gif
tagen från Dunkirk museumet.

3:
http://www.fast-autos.net/diecast-cars- ... 53709.html
så ser en fransk namn bricka ut. (dog tag)

4: fråga någon som kan franska^^ tyvärr läste jag tyska^^

//Emil





Emil
Holtz
 
Inlägg: 15
Blev medlem: 15 november 2009, 15:25
Ort: Sweden

Inläggav Fredrik Johansson » 5 januari 2011, 18:31

Fråga utan enkelt svar. Det beror på vad du menar med "Frankrike".

Frågan är visserligen enkel att besvara fram till 22 juni 1940.
Förutom det tyska anfallet (Fall Gul och Röd, som Holtz skrev om) så kan nämnas att de stred i Norge mot den tyska invasionen där.
Som kuriosa kan nämnas att det fanns planer att skicka fransk trupp för att ockupera (eller "bara" förstöra) de svenska malmgruvorna så detta inte kunde skeppas till Tyskland.

Det var ett vapenstillestånd (enda landet som Hitler slöt vapenstillestånd med), alltså ingen kapitulation den 22 juni.
24:e slöts även med Italien som passat på att anfalla.

Därefter ockuperades norra och västra Frankrike av Tyskland av Tyskland.
Här fanns det dock många grupperingar som fortsatte att strida för friheten (dessa stred även mot varandra, både nationalistiska som kommunistiska), som partisaner, främst genom sabotage än strider. De hade de ingen uniformering, möjligen armbindel med olika motiv efter gruppering efter 1944. Mest känd är Jean Molein, försökte sammanföra alla grupper. De fanns även i Vichy.
(Antar du sett komedi-serien "Allå allå emliga armén")
Södra och centrala Frankrike fortsatta formellt självständiga, döpt efter dess huvudstad Vichy, under ledning av Petain. I teorin styrde de även över den ockuperade zonen. Dess roll och grad av samarbete med Tyskland har diskuterats (och även varit tabu). Från en fascistisk nickedocka till ett land med "vänta-och-se-attityd". Det kan nämnas att Vichy aldrig förklarade krig mot Storbritannien.

Vichy-Frankrike hade enligt vapenstilleståndet rätt att ha en egen armé (l´armee de l´armistace) samt flotta och styrkorna i dess kolonier.
För att flottan inte skulle falla i tysk hand lät britterna den 3 juli sänka flotta i Mers-el-Kébir i Algeriet.
Den 11 november 1942 upplöstes l´armee de l´armistace, när tyskarna gick in i Vichy-Frankrike.
Dessutom fanns det olika paramilitära och halvpolisiära förband, politiskt var de på högerkanten, i båda områdena. Samarbetade mer med Gestapo än Wehrmacht. Deras uniformer skiljde sig mellan de olika förbanden.
Dessutom förekom det franska förband som stred på tysk sida på östfronten, deras korståg mot kommunismen. De hade dock marginellt stridsvärde. Hitler var motvillig till franska förband. Mest känt borde 33:e WaffenSS-divisionen "Charlemagne" (döpt efter Karl den Store) vara, de deltog i slutstriden av Berlin.
De hade alltså tysk uniform, med olika "franska" detaljer på.
Elitförbandet 21 pansardivisionen hade ett franskt underhållskompani.
Genom den långa franska kusten kom många att delta i tyska flottan.

Områdena Alsace/Elsass och Lorraine/Lothringen i Frankrike hade tidigare genom historien bytt gränsdragning. Dessa tillföll nu åter Das Reich. Deras befolkning kategoriserades som ariska folktyskar och därmed infogades de i den ordinarie tyska krigsmakten, Wehrmacht (med dess jackor, hjälmar, id-brickor, mm).
En liten del tillföll Italien.

Det fanns dock de som valde att strida vidare på de allierades sida. Många lyckades fly till Storbritannien via Dunkerque, andra tog sig ut på andra sätt (tex via neutrala Spanien till det brittiska Gibraltar) eller genom någon fransk koloni.
Charles de Gaulle blev en frontfigur för Fria Frankrike, men hans ställning var inte självklar bland de allierade (han sågs ju även som en förrädare av Vichy).
De hade Lorraine-korset som symbol, men givetvis även tricoloren.
Frankrike var även en kolonialmakt utspridd över jordklotet (De i Asien/Fjärran östern ockuperades av Japan). De andra i Afrika och Mellanöstern var delade mellan Vichy och Fria Frankrike, eller bytte sida. De var framför allt verksamma i fälttågen runt Medelhavet med brittisk och amerikansk trupp. Mest legendariska "franska" slaget torde Bir Hakeim vara. Deras kolonier fungerade alltså både som språngbräda (franska områden i Afrika, Algeriet, och Mellanöstern) och hade många soldater därifrån (filmen "Infödd soldat"). Franska armén var alltså mångkulturell.
Även Franska Främlingslegionen fanns ju på allierades sida.

Franska förband deltog även i den allierade anfallet från Normandie 1944 till freden. De allierade lät franska förband befria sin huvudstad den 22 augusti 1944.

De som slogs för Fria Frankrike hade begränsad möjlighet och prioritering att utforma och tillverka eget, utan använde ofta övriga länders uniformer och utrustning med vissa franska detaljer i form av emblem på armar/krage/bröst, huvudbonaden, etc..De fick ta vad de fick. (En person kunde ha varit franska uniformsbyxor från före 1940, brittisk jacka samt amerikansk hjälm eller fransk kepi). De olika kolonial-trupperna hade även före kriget särskiljande uniformer.
Vad gäller ID-bricka antar jag det var ett papper eller soldbok var vanligare en den klassiska metall-plattan i halsband (som var länkat).

Frankrike blev en av de fyra ockupationsländerna av Tyskland och Österrike efter krigsslutet.
För att visa att Frankrike kontinuerligt hade existerat, lär De Gaulle på sitt första regeringssammanträde efter befrielsen, börjat det med att fortsätta som vanligt utan några ceremonier.

Så, som svar på dina frågor:
Fråga 2 och 3: frågan om vad som räknas som "en typisk fransk soldat" från 23 juli 1940 är ju inte lätt att besvara.
Fråga 3: Tyvärr, mina kunskaper i franska...

Vill du skapa en fiktiv karaktär kan det vara=
+ En fransk soldat som efter 1940 väljer att gå i exil och fortsätter utomlands. Antingen via Nordafrika eller via Normandie från 1944.
+ En som före kriget var stationerad i någon koloni (antingen som fransk eller infödd) och därefter ansluter sig till Fria Frankrike.
För dessa både borde gäller alltså att de deltog i samma (men inte alla) slag som övriga allierade. Ska han dö kanske det blir på
"mållinjen" vid Paris befrielse? Inte bara i Frankrike utan så spritt som norges fjäll, nordafrikas öken (eller kanske Vietnams djungel?).
+ En som blir kvar och engageras i motståndsrörelsen. Dock inget deltagande i slag, men sabotage. Ska han dö är väl sannolikheten störst att det blev avrättad av Gestapo i fängelse. (Eller varför "han", de hade ju även kvinnor)
+ En på andra sidan. Som väljer att ansluta sig till Vichy-Frankrike i en paramilitärt förband, ansluter sig till tyska armen. Kanske stupar i slutstriden i Berlin 1945.

(Besök gärna ett bibliotek, titta bland böcker om Andra Värdskriget,
Frankrikes historia, biografier. Vill du vara extra ambitiös finns ju
bokförlaget Osprey)
Fredrik Johansson
 
Inlägg: 94
Blev medlem: 8 mars 2004, 21:18
Ort: Sweden

Inläggav TheBook » 8 januari 2011, 19:20

TackAR!! Nu så går det undan för min bok! :D
TheBook
 
Inlägg: 8
Blev medlem: 31 december 2010, 13:24
Ort: Sweden

Inläggav TheBook » 8 januari 2011, 19:37

Verkar som om jag ska förklara lite mer för att underlätta för er som vill hjälpa,

Min karaktär är en man, han är 22 år gammal men inte gift. när han var 21 år gammal lämmnade han sitt hem "in the far contryside" i frankrike.
Jag går inte igenom myck om hans upplevelser innan den dagen då han dör.

Han Ska vara i motsvarande menig/private.

Striden som han ska vara medverkande i bör vara ut i "öppen mark" för det ska vara lerigt.

Han ska oxå vara i de första som går ut i kriget! Det e viktigt!

Han ska oxå strida mot tyskar! extremt viktigt!
TheBook
 
Inlägg: 8
Blev medlem: 31 december 2010, 13:24
Ort: Sweden

Inläggav Eric Hejdström » 8 januari 2011, 22:13

Inte för att vara oförskämd eller så men om du skall skriva om något sådant här så hoppas jag att du har ett annat språkbruk än i dessa inlägg...
Eric Hejdström
 
Inlägg: 1245
Blev medlem: 10 november 2003, 19:26
Ort:

Inläggav TheBook » 14 januari 2011, 18:22

Jag tar inte illa upp, för jag är medveten om att jag har ett stort problem med stavning och val av ord OM jag skriver något som inte behöver vara så exact, som tex på ett forum.

När jag skriver ett prov, en raport, eller kanske en bok så skriver jag extremt nogrant... :D
TheBook
 
Inlägg: 8
Blev medlem: 31 december 2010, 13:24
Ort: Sweden

Inläggav Heinrich H » 14 januari 2011, 21:32

Varför inte alltid ? Jag menar varför skriva /uttrycka sig olika, det är ju en träningssak att att göra sitt bästa även på ett forum.
Heinrich H
 
Inlägg: 183
Blev medlem: 20 februari 2004, 10:12
Ort: Sweden

Inläggav TheBook » 17 januari 2011, 16:16

hmm... Bra fråga... :-P
TheBook
 
Inlägg: 8
Blev medlem: 31 december 2010, 13:24
Ort: Sweden

Inläggav bowyer tom » 19 januari 2011, 18:17

Å andra sidan så gillar jag språk för att de är dynamiska. Kör ditt race med boken, den blir säkert bra. Ring till Armémuseum i Stockholm. Det finns säker någon trevlig människa som kan hjälpa dig framåt med din idé. The Imperial War Museum i London kan säker ge dig mer hjälp:http://www.iwm.org.uk/

Jag köper gärna en kopia när du är klar!


Thomas[:)]

[url="http://s49.photobucket.com/albums/f259/loke001/archers/?action=view¤t=archer.gif"]Bild[/url]
bowyer tom
 
Inlägg: 411
Blev medlem: 5 juni 2005, 18:18
Ort: Sweden

Inläggav TheBook » 26 januari 2011, 16:01

Leta efter en book som heter någe som liknar A Dead Mans Story.

De stora bokstäverna i varje prd e viktiga ;)
TheBook
 
Inlägg: 8
Blev medlem: 31 december 2010, 13:24
Ort: Sweden


Återgå till Om historiskt återskapande



Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 0 gäster

Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group • Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2012
Theme created by StylerBB.net
cron