Harald Hildetands stridsvagn vid Bråvallaslaget

Detta forum är för diskussioner om historisk forskning relevant för återskapande av historia.

Harald Hildetands stridsvagn vid Bråvallaslaget

Inläggav Ottomannen » 14 januari 2012, 20:12

Jag har nyligen läst en översättning av Saxo Grammaticus skildring av Bråvallaslaget, och jag reagerade på att den danske kungen Harald Hildetand beskrivs som åkande i en stridsvagn under slaget. Jag undrar om det är något som beskrivs i andra källor? Det förekom ju stridsvagnar både söderut i Grekland och i Rom, men även i de keltiska kulturområdena. Är det något som Saxo eller någon annan fått därifrån? Någon som läst något intelligent om detta?

Detta är en väldigt hypotetisk frågeställning, eftersom det inte finns några belägg för Bråvallaslaget.
Ottomannen
 
Inlägg: 37
Blev medlem: 22 mars 2011, 12:47
Ort: Sweden

Inläggav Matti » 16 januari 2012, 12:35

Saxo har med största sannolikhet kryddat sin historia med lite klassiska motiv. Men vagnar fanns så det kanske snarast kan ha varit fråga om en fyrhjulig vagn för att låta en skröplig gubbe bese lite våldsamheter.
Tvåhjuliga vagnar förekom i Norden under bronsåldern, men det är mer än tusen år innan ett eventuellt Bråvallaslag. Kelterna var de sista som använde stridsvagnar i strid. Eller rättare sagt britterna, för gallerna hade redan övergett dem vid tiden för Caesars invasion.
Matti
 
Inlägg: 1752
Blev medlem: 15 augusti 2005, 12:55
Ort: Sweden

Inläggav Ottomannen » 25 januari 2012, 14:20

Tack för ett bra svar!
Ottomannen
 
Inlägg: 37
Blev medlem: 22 mars 2011, 12:47
Ort: Sweden

Inläggav Thomas Hagaeus » 25 januari 2012, 18:45

Nu vill jag vara petig och påpeka att det inte finns några tvåhjuliga vagnar eftersom det då är en kärra. Ordet stridsvagn kommer troligen från de motoriserade varianterna och har applicerat på en historisk företeelse precis som husvagnar förr var just vagnar men numera är kärror.

Ibland hatar jag att lära mig sådant här eftersom det gör att jag stör mig alldeles för ofta. Nu har ni också en anledning att störa er. HA HA HA!!!

Nästa gång skall jag berätta skillnaden mellan drög och kälke så ni får ännu mer att irritera er över.
Thomas Hagaeus
 
Inlägg: 180
Blev medlem: 15 juli 2004, 13:51
Ort: Sweden

Inläggav Thomas Hagaeus » 25 januari 2012, 18:46

Efterlyser härmed också ett bra namn för "stridskärra".
Thomas Hagaeus
 
Inlägg: 180
Blev medlem: 15 juli 2004, 13:51
Ort: Sweden

Inläggav Tore H » 25 januari 2012, 19:17

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Thomas Hagaeus</i>

Nu vill jag vara petig och påpeka att det inte finns några tvåhjuliga vagnar eftersom det då är en kärra. Ordet stridsvagn kommer troligen från de motoriserade varianterna och har applicerat på en historisk företeelse precis som husvagnar förr var just vagnar men numera är kärror.<hr height="1" noshade id="quote"></font id="quote"></blockquote id="quote">
Nix. Det här är vad SAOB har att säga om saken:
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><b>– STRIDS-VAGN</b>
[STRIDS-VAGN.ssg 1]
[fsv. <i>stridsvaghn</i> (i bet. 1); jfr t. <i>streitwagen</i> (i bet. 1), fr. <i>char de combat</i> (i bet. 1), <i>char d'assaut</i> (i bet. 2)]
<b>1)</b>(om forntida l. medeltida förh.) av häst(ar) dragen (vanl. tvåhjulig) vagn utgörande stridsfordon (o. vanl. med tvåmansbesättning, en förare o. en stridande); äv. om ett slags med liar l. dyl. vid yttersidorna försett stridsfordon som kördes l. sköts fram mot fienden. Lucanierne bruka Stridswagnar med hwasza lijor. EHRENADLER <i>Tel.</i> 391 (1723). De Asiatiska folkslagens stridsvagnar. <i>KrigVAT</i> 1842, s. 1. <i>VetenskIDag</i> 151 (1940).<hr height="1" noshade id="quote"></font id="quote"></blockquote id="quote">
Tore H
 
Inlägg: 40
Blev medlem: 27 juni 2006, 20:27
Ort: Sweden

Inläggav Thomas Hagaeus » 25 januari 2012, 19:42

Hmm, men vad syftar då det fornsvenska ordet stridsvaghn på? Streitwagen är ju utan tvekan samma ord men char, chariot osv är ju just kärra. Då är det väl så att ordet stridvagn gled över till att användas om denna kärra redan för sketalängesen precis som husvagn gjort i vår tid.
Thomas Hagaeus
 
Inlägg: 180
Blev medlem: 15 juli 2004, 13:51
Ort: Sweden

Inläggav Matti » 26 januari 2012, 16:48

Tja, det kan ju vara ett minne av bronsålderns stridsvagnar. ELLER så är det fråga om något i likhet med hussiternas stridsvagnar.
Matti
 
Inlägg: 1752
Blev medlem: 15 augusti 2005, 12:55
Ort: Sweden


Återgå till Forskning



Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 10 gäster

Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group • Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2012
Theme created by StylerBB.net
cron