Arvsfienden - historisk lajv 1700-tal

Detta forum är för annonserande av evenemang och diskussion kring evenemang.

Arvsfienden - historisk lajv 1700-tal

Inläggav Admin » 7 juni 2012, 08:34

Jag antar att detta borde kunna intressera en del reenactors.

"Arvsfienden aims to portray a battle between the Swedish and Danish armies during the Great
Northern War. In the summer of 1709, the Swedish army under King Karl XII had just suffered a
terrible defeat at Poltava, Russia. In the fall of that very same year, the Danish King Fredrik IV decided
to take this chance and invade Skåne in an attempt to regain territory lost during the Danish-Swedish
War of 1657. What no one knows however - is that during the summer of 1709, a company of Danish
soldiers landed on the western coast of Skåne several months before the invasion in an attempt to
raise the common people against the Swedish army. The
Swedish governor in Skåne responded by sending troops
to the area, and a battle took place. This is the fictional
battle that we will portray, this is the LARP Arvsfienden."

http://www.granland.se/arvsfienden_upd.pdf

//Henrik
Admin
 
Inlägg: 1272
Blev medlem: 25 juli 2001, 00:00
Ort: Sweden

Inläggav Vendel » 7 juni 2012, 09:00

Verkar vansinnigt coolt! Hoppas det blir av.

/Ville

http://www.uppsalarus.se/
Vendel
 
Inlägg: 811
Blev medlem: 22 september 2005, 00:35
Ort:

Inläggav Skalde-Tord » 7 juni 2012, 11:10

Otroligt intressant och nyskapande.
Jag har nu redan bokat 2 veckor sommaren 2015 som svensk soldat mot de avskyvärde danske lymlarna.

När kan det tänkas dyka upp mer information om detta, tex uniformsstorlek , samt att en svensk soldat al'a 1709 bär förutom musköt även värja som beväpning. Som sagt, ett otroligt intressant och nyskapande projekt.


"Historien är min spegel"
Jimi Marklund
Skalde-Tord
 
Inlägg: 512
Blev medlem: 25 april 2007, 22:26
Ort: Sweden

Inläggav Vesuvius » 13 juni 2012, 12:31

Wawawewa! Coolt!
Vesuvius
 
Inlägg: 797
Blev medlem: 2 april 2004, 19:46
Ort: Sweden

Inläggav Martin Wallgren » 13 juni 2012, 15:06

Nyskapande och nyskapande, vill minnas att det gjordes ett lajv i mitten på 90-talet som utspelades i trossen i GIIAs arme vid Lützen. Kaanske inte helt bra genomfört men i alla fall en idé på sammma linje.

Swordsman, Archer and a dad!
Martin Wallgren
 
Inlägg: 818
Blev medlem: 18 april 2006, 21:54
Ort: Sweden

Inläggav Matti » 22 juni 2012, 14:39

Om det bara skulle lajvas 1600-tal istället. Tidigt 1600-tal. Då jä... Skulle jag vara med. Problemet med Kalle Dussins period är att du nästan måste vara svartkrutsskytt för att leka ordentligt. Och det har jag inte tid med. Men gör tidigt 1600-tal.

Det är mycket märkligt att man helt missar detta, då både Kalmarkriget 1611-1613 och kriget 1643-1645 bjöds på mängder av just den sorts konflikter som lämpar sig att lajva. Massor av strider mellan minddre rädstyrkor, mellan bondeuppbåd och soldater etc. Och inte dominerat totalt av svartkrutsvapen. Snyft. Lär väl aldrig se igen.
Matti
 
Inlägg: 1752
Blev medlem: 15 augusti 2005, 12:55
Ort: Sweden

Inläggav Lillith » 22 juni 2012, 23:07

Du får väl arrangera ett eget, Matti?
Lillith
 
Inlägg: 194
Blev medlem: 8 april 2006, 10:08
Ort: Sweden

Inläggav Matti » 23 juni 2012, 00:13

Jo, det skulle man ju kunna. Baserat runt bränningen av Kungsbacka och striden vid Vallda 1611. Fast min fru säger att jag är kass som arrangör!
Matti
 
Inlägg: 1752
Blev medlem: 15 augusti 2005, 12:55
Ort: Sweden

Inläggav Matti » 23 juni 2012, 00:17

Sen så tror jag inte så många är intresserade av det tidiga 1600-talet och lajv för att det skulle vara värt att pröva. Några i fotfänikan skulle nog vara på men många skulle nog inte medverka vid lajv, exempelvis.

Vi är en av få föreningar som pysslar med 1600-tal i Sverige så det säger nog en del om intresset. Kalle Dussin och gänget har alltid varit mer i rampljuset än Gustav II Adolf.
Matti
 
Inlägg: 1752
Blev medlem: 15 augusti 2005, 12:55
Ort: Sweden

Inläggav Lillith » 24 juni 2012, 02:50

Möjligen har du rätt, men å andra sidan brukar det allmänna intresset hänga rätt bra samman med hur många evenemang som körs med perioden som tema. Men det där går ju såklart på bägge hållen.

För ett par år sedan planerades ett lajv i sammarbete med Ronneby Lajvsällskap som var tänkt att vara historiskt, högkrav, utpsela sig i verkligheten etc. och om jag inte minns fel var det just tidigt sextonhundratal som var perioden. Projektet las ner, men som jag minns det var det inte på grund av brist på intresserade deltagare utan brist på arrangörer som ville dra i det.
Inte för att jag klandrar dom, det är mycket jobb att arrangera lajv. But still.
Lillith
 
Inlägg: 194
Blev medlem: 8 april 2006, 10:08
Ort: Sweden

Inläggav Matti » 24 juni 2012, 10:00

Det är väl så att lajvsällskap och historiska föreningar ofta håller sig på sina kanter. GIIA skulle nog behöva övertygas ganska hårt för att delta i ett lajv. Vi har mycket jobb åt museer, kommuner etc så jag ger mig den på att vissa skulle argumentera att om vi deltar som förening skulle vårt rykte skadas. Tyvärr. Därmed inte sagt att enskilda medlemmar inte skulle delta, men det kunde bli svårt att komma åt föreningsmateriellen.
Matti
 
Inlägg: 1752
Blev medlem: 15 augusti 2005, 12:55
Ort: Sweden

Inläggav Vesuvius » 25 juni 2012, 14:30

Det har naturligtvis att göra med hur mycket uppmärksamhet man får generellt, men också till viss del medial uppmärksamhet. Det görs många filmer om 1700-tal, men få om 1600-tal. Och det tror jag mycket grundar sig i att 1700-talets estetik ligger nämre vår. Iallafall det 1700-tal som visas på film. (Inte många blekfeta män i peruk).
Vesuvius
 
Inlägg: 797
Blev medlem: 2 april 2004, 19:46
Ort: Sweden

Inläggav Skalde-Tord » 26 juni 2012, 09:08

Det är ett hästjobb även om lajvet endast har kanske knappa 50 deltagare eller mindre. Att sedan arrangera ett historisk lajv är än svårare eftersom det är svårt att få deltagare då kraven för dräkter blir rätt höga jämfört med ett "vanligt" lajv i en pseudomedeltid al'a Middle Earth eller liknande. Men jag skulle gärna se mer av den varan och Arvsfienden verkar vara riktigt intressant och jag kommer förmodligen att ta mig tiden att delta bara för att ge dem mitt stöd om det blir av.

Varför inte försöka brygga det gapet mellan historiska föreningar och lajvarna. Det finns många i den senare svängen som är sjukt korrekta i sin framställning av dräkter och sätt samt även säkerligen folk i den förstnämnda som är lite sugna på att ta på sig en "roll"
Vi har många fördomar om varandra garanterat , men sådana är väl till för att motbevisas eller hur?

"Historien är min spegel"
Jimi Marklund
Skalde-Tord
 
Inlägg: 512
Blev medlem: 25 april 2007, 22:26
Ort: Sweden

Inläggav Vesuvius » 26 juni 2012, 19:07

Lajvenactment är på frammarsch. Leve lajveenactment!

Nej, men. Reenactment har mycket att lära i förmedlingen till allmämheten (bröd och skådespel... ;) Vi kan baka historiskt korrekt bröd men är dåliga på skådespelet... kanske?). Lajvarna måste kanske lära sig att inte va så rädda för historia. I grund och botten är det inte mer krävande än vilken bakgrundsstory som helst, med den skillnad att du här kanske måste forska lite mer och vara lite mindre fritt kreativ.
Vesuvius
 
Inlägg: 797
Blev medlem: 2 april 2004, 19:46
Ort: Sweden

Inläggav socie » 27 juni 2012, 08:54

Jag tycker att det är en rätt spännande kombination, i april var jag på lajvet Domagna Fresca där kläderna sträckte sig från 1300-1450 kanske. Det var sjukt kul att få lajva, men att allt samtidigt var snyggt och sammanhängande. :)



http://historiskgarderob.blogspot.com/
socie
 
Inlägg: 51
Blev medlem: 24 januari 2011, 23:19
Ort:

Nästa

Återgå till Evenemang



Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster

Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group • Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2012
Theme created by StylerBB.net