Samojedisk och ostjakisk hundkulturer.

Detta forum är för diskussioner om historisk forskning relevant för återskapande av historia.

Samojedisk och ostjakisk hundkulturer.

Inläggav Millan » 30 augusti 2010, 23:13

Hej alla.

Jag är ny här på forumet och tänkte höra lite med er om ni kan tipsa om intressant litteratur kring samojedisk och ostjakisk äldre kultur och deras förhållande till och användning av hundar. Jag arbetar med en historisk kartläggning om Samojedhunden och uppskattar all hjälp jag kan få i form av bilder och skrifter.

I och för sig har jag kommit rätt långt i mina studier så de mest basik källorna känner jag förhoppningsvis redan till.

Något jag funderat över är den urbefolkning i sibirien som fanns innan de samojediska folken flyttade ut på tundran och hur dessa kulturer levde och vilken nhtta de hade av hunden.

MVH: Millan.[:)]
Millan
 
Inlägg: 2
Blev medlem: 30 augusti 2010, 23:08
Ort: Sweden

Inläggav Anders Lindkvist » 3 september 2010, 09:41

Hej Millan, välkommen till HV.

Jag antar att du har hand om denna sida http://www.millanshundsida.dinstudio.se/. Bra jobbat om kartläggningen om Samojedkulturen och dess hundar. Jag kan kolla runt lite om jag hittar något men en enkel sökning på Samoyed på databasen libris ger, kanske något värt att fjärrlåna.

http://libris.kb.se/hitlist?d=libris&q= ... t=true&p=1

Någon av dessa kanske?
Eidlitz Kuoljok, Kerstin, 1935- (författare)
Nordsamojediska folk : [North Samoyed peoples] / Kerstin Eidlitz Kuoljok

Hajdú, Péter, 1923-2002. (författare)
The Samoyed peoples and languages.
1963
Lycka till.

---------------------------------------------------------------------
www.kurage.wordpress.com
Kuragebloggen-Historia. hantverk. reenactment.
Anders Lindkvist
 
Inlägg: 1067
Blev medlem: 13 september 2004, 10:00
Ort: Sweden

Inläggav Johan Käll » 3 september 2010, 14:29

fartyget Vega träffade tjutjeker och deras hundar. De tog foton och antecknade, på sin resa mot 'nordvästpassagen'. Dräkter och annat finns nu på Etnografiska. Deras forskning borde också finnas. Bilderna har jag sett på nätet nånstans.

Johan käll
Albrechts Bössor
www.albrechts.se
Johan Käll
 
Inlägg: 1644
Blev medlem: 28 februari 2003, 01:30
Ort: Sweden

Inläggav Anders Lindkvist » 6 september 2010, 12:25

Mer om vegaexpeditionen
http://sv.wikipedia.org/wiki/Vegaexpeditionen


Här finns expeditionsledarens hela reseskildring som E-bok, där kan det finnas något intressant.
http://www.gutenberg.org/files/24365/24 ... 4365-h.htm

Särskilt kapitel II handlar om Samoyedfolket med rubrikerna:
CHAPTER II.

Departure from Maosoe—Gooseland—State of the Ice—The Vessels of the Expedition assemble at Chabarova—The Samoyed town there—The Church—Russians and Samoyeds—Visit to Chabarova in 1875—Purchase of Samoyed Idols—Dress and dwellings of the Samoyeds—Comparison of the Polar Races—Sacrificial Places and Samoyed Grave on Waygats Island visited—Former accounts of the Samoyeds—Their place in Ethnography.


På sidan 83-84 står det om deras hundar:
"The neighbourhood of the tents swarmed with small black or white long-haired dogs, with pointed nose and pointed ears They are used exclusively for tending the herds of reindeer, and appear to be of the same race as the "renvallhund," the reindeer dog. At several places on the coast of the White Sea, however, dogs are also employed as beasts of draught, but according to information which I procured before my departure for [pg 84] Spitzbergen in 1872—it was then under discussion whether dogs should be used during the projected ice journey—these are of a different race, larger and stronger than the Lapp or Samoyed dogs proper."

Just denna passage är särskilt intressant också huruvida det rör sig om draghundar eller inte. Dessa verkar vara Samoyedfolkets vallhundar och inte specifikt draghundar. Slädhundar beskrivs som större. Nordenskiöld talar om i ett annat avsnitt av boken att renar verkar vara det primära dragdjuret.

Nordenskiöld hävdar också att hundarnas pälsar blir kläder också.

Mer om slädhundar:
Along with the dwellings of the Russians, the tents of the natives, or, as the Russians call them, "the Asiatics," are often to be met with. They have the same shape as the Lapp "kota." The Samoyed tent is commonly covered with reindeer skins, the Ostyak tent with birch bark. In the neighbourhood of the tent there are always large numbers of dogs, which during winter are employed for general carrying purposes, and in summer for towing boats up the river—a means of water transport which greatly astonished the Norwegian sailors with whom I travelled up the river in 1875. To see people travelling in a boat drawn by dogs appeared to them more remarkable than the Kremlin of Moscow, or the bells of Kiev. For such a journey a sufficient number of dogs are harnessed to a long line, one end of which is fastened to the stem of the boat. The dogs then go along the level bank, where they make actual footpaths. The boat being of light draught is kept afloat at a sufficient distance from land partly by means of the rudder which is managed by a person sitting in the stern of the boat, and partly by poling from the fore. Small boats are often hollowed out of a single tree-stem, and may notwithstanding, thanks to the size which some of the pines attain in those [pg 392] regions, be very roomy, and of a very beautiful shape. The dogs strongly resemble the Eskimo dogs in Greenland, which are also used as draught animals.

Dessa hunder är alltså inte som samojedhundar utan mer som grönlandshundar.

---------------------------------------------------------------------
www.kurage.wordpress.com
Kuragebloggen-Historia. hantverk. reenactment.
Anders Lindkvist
 
Inlägg: 1067
Blev medlem: 13 september 2004, 10:00
Ort: Sweden

Inläggav Millan » 8 september 2010, 16:59

Hej Alla och tack för tipsen och ideerna.

Anders Lindquist: Jo visst är det jag som har sidan www.millanshundsida.dinstudio.se =o)....

Boken Nordsamojediska folk fann jag för någon vecka sedan och håller på att arbeta med, mycket intressant och välskriven bok med många källor och hållbar fakta. Rekommenderar denna bok för den som är intresserad i de samojediska folkens historia.

Vegas färd är absolut intressant i detta hänseende, jag har funnit en hel del i denna bok om de samojediska folken och deras användning av hundarna.

Mina senaste funderingar ligger lite kring den ursprungliga Sibiriska befolkningen som vissa samojediska folkstammar benämner Sirtja, med flera och deras bruk av hundar. De Samojediska folkens utbredning i Sibirien skall ju vara en relativt sen företelse i historien och frågan är ju vad för bruk av hundar dessa folkslag hadeoch om de samojediska folken ärvde hundarna och bruket av hundar från dessa eller om de hade hundar med sig när de vandrade in över den sibiriska tundran, någon som något om detta?

Jag har också en arkeologisk fråga, r det någon som känner till källor som man kan hänvisa till när det gäller fynd efter hundar och slädar i Sibirien? Jag vet att det finns ryska forskare som vill datera användandet av draghundar så långt tillbaka i tiden som till 7000 år.

MVH: Millan
Millan
 
Inlägg: 2
Blev medlem: 30 augusti 2010, 23:08
Ort: Sweden


Återgå till Forskning



Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster

Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group • Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2012
Theme created by StylerBB.net