Buhurt

Detta forum är för diskussioner kring hur man kan återskapa historiskt vapenbruk av olika slag, t ex fäktning

Buhurt

Inläggav Winberg » 14 november 2011, 20:20

Finns det någon grupp som sysslar med Buhurts här i sverige?

http://www.battleofthenations.com.ua/

Något sådant tänkte jag.
Winberg
 
Inlägg: 17
Blev medlem: 13 maj 2007, 12:54
Ort: Sweden

Inläggav jcm » 24 november 2011, 12:06

Inte vad jag vet, men jag har däremot varit i kontakt med arrangörerna av det och de skulle välkomna en svensk Battle of the nations grupp, jag har blivit inbjuden två ggr till en informationsträff men ej kunnat.
Jag är däremot väldigt intresserad av att prova på det, har sett filmklipp från när de stridar/slåss och jag bara kände på en gång att det är så jag vill slåss.
Rätt in i smeten med bluntade stålvapen som man får slå allt vad man har med, 100%, primitivt, ja, roligt, verkar så, realism, kanske så nära man kan komma (i alla fall vad det gäller stora grupper/arméer mot varandra.
jcm
 
Inlägg: 36
Blev medlem: 29 september 2011, 09:17
Ort: Sweden

Inläggav Winberg » 24 november 2011, 14:17

Precis vad jag också kände när jag såg det :)

Jag provar gärna någon gång (måste uppgradera min rustning från Viking bara)

Har kollat lite på regler och sådant angående rustnings krav. Har funderat en del på exakt vad det är man behöver, det jag fastnat lite på är hals skyddet och vilka alternativ som finns.

Det hade varit bra att gå på någon informations träff, om det kommer någon, så man kan få mer koll.

En svensk Battle Of the Nations grupp hade vart riktigt kul :)
Winberg
 
Inlägg: 17
Blev medlem: 13 maj 2007, 12:54
Ort: Sweden

Inläggav jcm » 24 november 2011, 14:47

Se under "fliken" Evenemang - “Battle of the Nations” annual captains’ meeting! där kan du full info om möten inför Battle of the nations.
En bra gambeson är nog viktigt att ha under vilka rustningsdelar man än bär, hjälmen tror jag är väldigt viktig att den är av så bra kvalité som möjligt samt bra med vaddering/gambeson under.
Jag har spelat amerikansk fotboll under fem års tid och de hjälmarna är riktigt bra, man pumpar till och med upp skyddsvaderingen inne i de hjälmarna.
Och trots det så tappade jag synen vid två tillfällen då jag åkte på tacklingar mot huvudet, smällen var så hård vid båda tillfällena att jag blev tillfälligt blind i ca 1- 2 minuter.
Och vart vill jag komma, jo, även om hjälmen utan problem skyddar mot träffarna så kan du ändå bli satt ur stridsbart skick väldigt snabbt, hjälmen kan ju lätt glida fel också.
När man ser på filmerna så verkar det som om majoriteten av anfallen riktas mot huvud och axlar, där kanske man får ha extra kraftigt skydd jämfört med övriga delar av kroppen.
Som jag ser det så kan den begränsade sikten i en heltäckande hjälm vara ett problem då man lätt kan snubbla omkull på folk som har ramlat omkull samt ojämnheter i marken, och enligt reglerna så räknas man som "död" då.
Ett tråkigt sätt att åka ut på, men jag har sett att en del av deltagarna har "gallervisir" för att kunna få en normal sikt, men det kan ju också medföra allvarliga skador om det vill sig riktigt illa.
Ja en svensk grupp vore något : )
jcm
 
Inlägg: 36
Blev medlem: 29 september 2011, 09:17
Ort: Sweden

Inläggav Winberg » 24 november 2011, 17:40

Jag har också lagt märke till alla attacker mot huvud och axlar, så jag håller med om att en bra hjälm och bra skydd mot axlar är ett måste. Enligt reglerna så måste hjälmen vara minst 2mm tjock. Jag har sett några olika modeller på hjälmar som är ganska öppna över ansiktet:

http://battle-forge.net/index.php?productID=700
http://battle-forge.net/index.php?productID=717

Båda dessa hjälmar har jag sett användas i striderna, så det är en avvägning mellan skydd och sikt.
Winberg
 
Inlägg: 17
Blev medlem: 13 maj 2007, 12:54
Ort: Sweden

Inläggav jcm » 24 november 2011, 19:27

Hjälmarna såg ju rejäla ut,man kanske får se sig om och höra sig för på diverse Battle of the nations sidor/forum vad folk som har hållit på några år säger om hjälmar och rustningar.
Den uppfattning jag har fått utifrån filmerna är att folk har väldigt improviserade rustningar, en del rustningar ser nästan ut som en blandning mellan österländskt och västerländskt.
Men det är väl så att en rustning för det här ändamålet verkligen måste passa bäraren perfekt,därav de många olika blandrustningarna.
jcm
 
Inlägg: 36
Blev medlem: 29 september 2011, 09:17
Ort: Sweden

Inläggav Winberg » 24 november 2011, 21:21

Försöker hitta några Battle of the Nations forum, men hittar inte mycet.. kanske måste leta på ryska? ;)
Men vad gäller rustningarna så tar dom upp detta på hemsidan:

http://www.battleofthenations.com.ua/ne ... temID=1638

Så man får heltg enkelt ta och pussla lite tills man får ihop något som funkar

Sedan undrar jag om det finns några bra hjälmar att få tag i här i sverige som håller för fullkontakt?
Det finns ju några olika företag, men är det bar grejjer eller billigt skräp?

PS
Vilket lag spelade du i?
Har funderat länge på att prova på Amerikansk Fotboll :)
Winberg
 
Inlägg: 17
Blev medlem: 13 maj 2007, 12:54
Ort: Sweden

Inläggav jcm » 25 november 2011, 08:52

Man får väl höra sig för här på forumet angående kvalitetsrustningar och vapen, här finns mycket duktigt folk att fråga.
Jag spelade fem år i "Katrineholm Stallions" och var med och tränade litet i slutet med "Norrköping Peking Panthers".
Amerikansk fotboll kan jag rekommendera, det är så mycket fullkontakt som det bara kan bli (brottning är väl snäppet värre).
Du lär dig tekniker i hur du rör dig med skydd på dig, tekniker som du även kan ha nytta av inom reenactment, du lär dig stålsättning, hur man minskar skador från tacklingar.
Du lär dig med tiden att inte fega, utan att gå fullt ut i allt du gör, du lär dig tricks såsom hur du använder motståndarens skydd mot dem själva (kanske kan användas till en viss del inom reenactment).
Du kommer att skada dig, många gånger, men det är bra för då vänjer sig din kropp att ta emot stryk,kroppen får en högre smärttröskel.
Du kommer definitivt att ha nytta av att spela amerikansk fotboll när det gäller reenactmentstrid av Battle of the nations typen.
jcm
 
Inlägg: 36
Blev medlem: 29 september 2011, 09:17
Ort: Sweden

Inläggav Winberg » 25 november 2011, 09:21

Närmsta lag för mig är Marvels, ska kolla med dom om att prova på :)

Får skriva en fråga på forumet om hjälmar. Tänkte tillverka ett Visby harnesk av något slag tänkte jag. Så har jag något att börja med.
Winberg
 
Inlägg: 17
Blev medlem: 13 maj 2007, 12:54
Ort: Sweden

Inläggav jcm » 25 november 2011, 15:03

Jag har fått den uppfattningen att Visby harnesket är väldigt effektivt, det ser ut att sitta bekvämt också.
Såg ett par Visby handskar på S.P.Q.R, de såg riktigt gedigna och bra ut, prislappen passade inte min plånbok då men ska man ha kvalitet så får man ju betala för det också, så det får bli ett framtida köp.
Roligt att du tar kontakt med Marvels,lagen blir alltid glada över nytt folk, det brukar vara många borta pågrund av skador.
jcm
 
Inlägg: 36
Blev medlem: 29 september 2011, 09:17
Ort: Sweden

Inläggav Winberg » 25 november 2011, 21:54

Gillade också dom handskarna, riktigt snygga.

Hittade även detta på Battle of the Nations regel sida:

1.8.5. The fighter’s neck is to be mandatory covered with a steel armor element. For chainmail type of protection one authorizes only riveted chainmail web with additional hidden steel protection under it. The neck from behind is to mandatory have additional underarmor protection (a quilted or padded pelerine of a neck guard, a special collar or a cushion padding to a steel neck protection) not less than 1cmthick.

Man måste alltså komma på något bra halsskydd. Det finns ju lite olika modeller, men man måste nog prova så att det passar med hjälm och sådant.

Skickar ett mail till Marvels ikväll och ser hur man ska göra :)
Winberg
 
Inlägg: 17
Blev medlem: 13 maj 2007, 12:54
Ort: Sweden

Inläggav Ege » 26 november 2011, 09:53

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Winberg</i>

Finns det någon grupp som sysslar med Buhurts här i sverige?

http://www.battleofthenations.com.ua/

Något sådant tänkte jag.

<hr height="1" noshade id="quote"></font id="quote"></blockquote id="quote">

Jag vet ingen grupp i Sverige som håller på med denna typen avfighting men det finns ett par enstaka personer som skulle kunna tänka sig att vara med.
Jag känner många av öststatarna som är med och köttar på filmen, dom tjatar om att jag skall dra ihop ett lag från sverige, men det har jag lagt lite på is efter som jag har haft svårt att hitta folk, men finns det intresse och folk så kan jag tänka mig att försöka dra ihop något.
Det gäller bara att hitta rätt folk bara, det är ju ingen barnlek att ge sig in i en sådan fight.
Jag åker runt i hela Europa hela sommrarna och fightas mot vissa av dessa grabbar och dom visar ingen nåd![;)] det gör ont, man kommer att blöda och ett finger eller två kommer att gå av.

Min dröm är att sätta ihop ett lag med lite galna och glada svenskar som är väldresserade med en varsin pålyxa i handen, jag tror att det skulle bli en intressant sammansättning.

Så här ser jag ut i min fightingrustning
http://www.campmalloy.se/Fredrik.html

MVH
Fredrich von Demütigen[:)]

Swords don´t run out of bullets.
Ege
 
Inlägg: 70
Blev medlem: 19 oktober 2006, 11:33
Ort: Sweden

Inläggav Winberg » 27 november 2011, 20:05

Det hade vart kul att vara med på, det ska allt kännas att man slåss :)
Något liknande din rustning var ungefär så jag tänkte att jag skulle få ihop.
Hade även kollat på samma hjälm som du har, men inte bestämt mig riktigt ännu.

Så har du några tips på hur jag bör göra för att komma igång?
Winberg
 
Inlägg: 17
Blev medlem: 13 maj 2007, 12:54
Ort: Sweden

Inläggav jcm » 28 november 2011, 08:50

En sak som slår mig när jag ser filmklippen från Battle of the nations är att de inte direkt håller några täta intränade formationer, och dessutom så bryter båda sidorna de formationer de har.
Vad jag har läst i bland annat korstågsböcker är att Frankerna och de andliga riddarordnarna var väldigt noga med att hålla täta formationer och att trupperna var så pass diciplinerade att de inte lät sig provoceras att bryta formationerna som tycktes vara a och o för att ha en ärlig chans att vinna.
Din rustning ser rejäl ut, som om man kan slå sig trött på den med ett svärd, jag vill väldigt gärna vara med, men det lär ta ett tag innan jag kan få ihop en vettig rustning som kan mäta sig med de säkerhetskrav som ställs.
För tillfället så går hela min krigskassa åt till att fixa ihop utrustning till fem stycken Hospitalierriddare/bröder.
Men framåt nästa höst så kan jag nog börja på att inrikta mig på en utrustning till Battle of the nations.
jcm
 
Inlägg: 36
Blev medlem: 29 september 2011, 09:17
Ort: Sweden

Inläggav Winberg » 28 november 2011, 14:26

Jag tänkte börja samla utrustning nu efter jul. Ska sy ihop en ny gambeson, den gamla har nog lite klen stoppning :)

Funderade också på det här med formationerna i Battle of the nations och kom fram till att det måste vara för få stridande för att kunna hålla formationer utan att bli flankerade etc. Så ju fler stridande det är, desto viktigare blir det att hålla formationer.
Winberg
 
Inlägg: 17
Blev medlem: 13 maj 2007, 12:54
Ort: Sweden


Återgå till Stridskonst



Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 0 gäster

Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group • Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2012
Theme created by StylerBB.net