Vad göra av 3.5 + 1 meter tyg?

Detta forum är för diskussioner kring återskapande av historiska kläder och textila hantverk.

Vad göra av 3.5 + 1 meter tyg?

Inläggav Sofiah » 7 augusti 2016, 16:10

Hej på er! Jag är en av många som vill åka till Medeltidsveckan, och nu ser det ut som om att jag kan åka om något år eller så. Det är alltså dags att börja tänka på kläder! Min ambitionsnivå är att vara så HK som möjligt, utan att börja föda upp får och bygga en vävstol (men nog hade det varit kul också!). Till att börja med tittade jag på andra halvan av 1300-talet, och det finns mycket som talar för det. Kläderna är jättesnygga, och det finns möjlighet att lägga tid och energi på viktiga detaljer som snörhål, knappar och snoddar. Trots att jag inte är någon vidare sömmerska tror jag att jag kan lära mig sy hyfsat för hand, om inte annat kan man öva på någon tygbit man har hemma. Något som däremot skrämmer mig, är att konstruera mönstret. Jag tänker då främst på att få till ett figursytt liv och välsittande ärmar. Nu kan jag ju öva på detta också, i lakanstyg eller så, men risken finns att jag tar mig vatten över huvudet.

Och nu till tyget... En släkting fick för sig att sy en samedräkt, och tyg beställdes. Intresset avtog, och det blev min mamma som löste ut paketet. I tre år har min mamma (som kan fålla jeans och gardinkappor på maskin) haft 3,5 meter yllekläde under sängen, prydligt inpackat. För en vecka sedan tittade jag på det, och det var helt underbart. Ljus marinblå heter färgen, men det är en djup blå ton med härlig glans. Det finns en meter tunnare rött ylletyg också, lite för skarpt knallrött för mig, men jag brukar färga ullgarn i köket så jag kan nog tona ner färgen till lite mer rost eller så. Jag tänker förstås köpa av mor min tygerna! Om det behövs tror jag att jag kan köpa mer blått tyg i samma kvalitet, jag är 176 cm så det lär gå åt en hel del.

Det känns mer och mer som att jag bör välja ett lite enklare konstruerat plagg för att göra tyget rättvisa, men färgen ser "dyr" ut så det verkar logiskt att välja en annan tidsperiod än att gå ner en samhällsklass. Hur som helst ska jag öva på en linnesärk att ha under, så jag har gott om tid att fundera. Vad tror ni mer erfarna sömmerskor och skräddare att en entusiastisk nybörjare med gott om tid kan klara av? Det vore toppen om ni har bilder på egna alster! Under tiden ska jag fortsätta att läsa på den här sidan, det är ju en guldgruva!/Sofiah.
Sofiah
 
Inlägg: 1
Blev medlem: 7 augusti 2016, 15:44

Re: Vad göra av 3.5 + 1 meter tyg?

Inläggav Lillith » 25 november 2016, 06:43

Ditt tyg låter jättesnyggt, men de sorters kläde jag har sett är lite i stadigaste laget för kjortlar, särskilt för sommarbruk. Men det beror såklart på typen och det är du som har det händerna, så det avgör du bäst själv.

Det finns flera olika någorlunda självklara vägar att gå.
Den enkla är att göra en vanlig "baskjortel" i stil med bockstensmannens (fast i kvinnolängd, då, såklart) och till det bör ditt tyg räcka. Jag är 165 cm lång och jag kommer undan med 2,5 meter tyg så länge bredden är minst 130 cm eller därikring. Den typen av plagg består mest av raka stycken och kan ofta skäras väldigt ekonomiskt.

Nästa steg är att kika på grönlandsfynden, alltså fynden från Herjofsnes. Där finns lite olika varianter, men de flesta är av ungefär samma typ. Ärmarna är mer formade, men fortfarande förhållandevis enkla. Det är inga tallriksärmar eller så. De flesta plaggen har fått lite form av att man format själva livdelarna i plagget, inte genom någon avancerad mönsterkonstruktion och det är inte allt för omöjligt att nåla sig fram till en bra passform i lakansväv utan att man behöver ha någon direkt vana av klädkonstruktion sedan innan. De är hyfsat enkelt sydda, men där förekommer lite kul detaljer, ändå, som intressanta kantbehandlingar och sånt.
Grönlandsfynden har sina egna svårigheter att jobba efter, Det finns en gammal tråd som tar upp lite att tänka på kring dem här: viewtopic.php?f=5&t=24
Men i gengäld är det fantastiskt väl dokumenterade och det finns bra böcker på området. Som Syet til Jorden/Woven Into the Earth av Else Östergård är fantastisk, till exempel.
Just grönlandsplaggen verkar ha varit rätt så löst sittande och bara generellt figursydda (det är jätteelegant och mer smickrande för figuren än man kanske kan tro, men funkar bäst i ett tyg med ganska tungt fall som helst inte ska vara för tjockt eller stelt) med det finns folk i medeltidssvängen som använt metoden för att göra figursydda plagg också och det fungerar bra. Så även om det är ett steg ifrån källorna så är det ännu ett alternativ.

Sen har vi de riktigt figursydda plaggen.
Dessa är knepigare att få till, särskilt om man inte har jobbat så mycket med tyg tidigare, eftersom de utnyttjar tygets egenskaper i så stor utsträckning. Det get plagg med otroligt figurnära form, men fortfarande en fantastisk rörelsefrihet. Man kan fortfarande få till det med hjälp av provplagg i lakansväv, men man får vara beredd på att göra lite fler försök innan det blir helt rätt. Det finns ett par bevarade plagg med den här generella typen av skärning. Kjorteln från Moy är ett välkänt exempel och Charles de Blois pourpoint är ett annat.
http://www.personal.utulsa.edu/~marc-ca ... h/moy.html
http://www.kostym.cz/Anglicky/1_Origina ... 01_115.htm
http://www.personal.utulsa.edu/~marc-ca ... blois.html
http://www.kostym.cz/Anglicky/1_Origina ... _01_08.htm
Det finns även ett par tavlor, om jag inte mins fel, som visar plagg med den typen av skärning rätt så tydligt, men jag kan inte hitta någon av dessa just nu.

I ganska stor utsträckning handlar det såklart om vad du själv vill ha för plagg. Vem ska du föreställa, så att säga.
Även om det såklart vore jätteskoj att göra något av klädet, så har du alternativet att köpa ett lite billigare tyg och sy ditt första plagg i också, ifall du känner att du vill bygga upp lite erfarenhet och självförtroende innan du sätter saxen i klädet. Men allt sånt kan bara du själv avgöra.
Sen handlar det ju lite om vad du tycker är snyggt också och vad du tycker verkar roligt att sy. Man kan sträva efter historisk korrekthet på många olika sätt, trots allt, så det är inget fel att välja sånt som helt enkelt tilltalar en eller som man är nyfiken på och vill prova.
Lillith
 
Inlägg: 194
Blev medlem: 8 april 2006, 10:08
Ort: Sweden


Återgå till Kläder och textila hantverk



Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster

Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group • Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2012
Theme created by StylerBB.net
cron