Thomas, jag håller inte riktigt med på alla punkter...
1. För det första så är totallängden 88cm. Bladlängden är 68,5.
2. Sen är inte tången så kraftig som det kan tyckas, den är ganska tunn men bred närmast bladet. Men det kan vara en rent smidesteknisk detalj, behöver inte vara avsiktligt för att göra den starkare egentligen. Men varför inte?
3. Tyngdpunkten ligger självfallet framåt men den är som allra tjockast strax innan materialet övergår till tånge. Men ett grepp på bör den varit tämligen välbalanserad, skulle tro att balanspunkten kanske legat några få centimeter framför början på tången. Vart man träffar med bladet vid ett hugg är inte lika viktigt för en sån här kniv som för ett svärd eftersom den är så mycket kortare i förhållande till materialets tjocklek att man inte kommer få samma vibrationer som i en lång klinga.
4. Eggen är inte rak. Den är svagt konvex, precis som på alla andra knivar av denna typ. Kan vara en bieffekt av många års slipning men eftersom alla har det i mer eller mindre synlig grad så kan det mycket väl vara avsett så från början.
5. Varför skulle spetsen på den här kniven vara känsligare än spetsen på ett svärd?
6. Varför skulle man hålla den med två händer? Det längre greppet kan mycket väl vara en kompensation för att få bra balans då knapp saknas. Dessutom hugger man nästan alltid med en viss skärande rörelse. Bara för att en egg är rak innebär det inte att man inte kan göra skärande hugg. Inte lika effektivt som men en sabel dock.. Skulle snarare se detta vapen som ett billigare alternativ till svärd, vilket också föranleder att jag tror man gott kunde slåss med en dylik tillsammans med sköld.
7. Vad föranleder dig att dra slutsatsen att man inte skulle använda handleden när man hugger med den? Man använder oftast hela armen när man hugger med vapen. Oavsett om det är morakniv, skruvmejsel eller svärd...
Att man oftast benämner dom som vapenknivar är väl troligen för att dom till längd och vikt väldigt ofta ligger nära svärd fast utan att vara lika avancerat smide. Tror jag fick med allt som jag hade tänkt nu...Statistik: Postat av Eric Hejdström — 15 april 2010, 10:12
]]>