"skjutvapen som har tillverkats före år 1890 och som inte är avsedda för gastäta enhetspatroner"
Betyder att OM vapnet är tillverkat före 1890 OCH inte avsett för gastäta patroner är det INTE licenspliktigt. En Colt Single Action Army tillverkad 1873 är licenpliktig eftersom den är avsedd för gastäta patroner. Min Colt 1851 Navy är inte avsedd för gastäta patroner men är tillverkad på 1970-talet och licenspliktig. Jag har ägt en Colt 1851 Navy tillverkad 1868 och den var inte licenspliktig. Det är alltså inte modellen som är avgörande utan tillverkningsår. Om jag tillverkar ett luntlåsgevär efter en historisk förlaga från 1500-talet blir denna licenspliktig medan ett orginal (om jag är rik nog att köpa ett) inte blir licenspliktigt. De bössor som används av Albrechts grabbar är licensfria eftersom de inte har några rörliga delar och då räknas som salutkanoner. Skulle någon sätta på en rörlig del blir den genast licenspliktig. Jag skulle rekommedendera er att vara uppmärksamma på det så att ni inte åtalas för vapenbrott.
Lösa skott eller inte borde knappast spela någon roll på de vapen som borde vara aktuella. Idag är det så att även deaktiverade vapen är licenspliktiga. Hur man man gör en kanon som bara kan skjuta lösa skott och inte en kula vet jag inte...
Jag misstänker Anders att din 1470-talsbössa har rörliga delar och därför kommer att vara olaglig.
Svartkrut är numera i princip omöjligt att få tillstånd för som privatperson. Däremot kan vem som helst köpa svartkrutssubstitut som till exempel Pyrodex.
Hoppas att detta varit till någon hjälp. Tveka inte att fråga om det är något
För övrigt kan jag berätta att det går alldeles utmärkt att skjuta med orginalrevolvrar från mitten på 1800-talet. I princip är det omöjligt att fylla dem med så mycket krut att det kan gå dåligt. Detta beror på att svartkrut (och dess substitut) brinner långsamt. Det är en skön känsla att skjuta med dem och röken och lukten av ruttna ägg bidrar till den.
/Wolfie
"Always carry a flagon of whiskey in case of snakebite and furthermore always carry a small snake"
W. C. FieldsStatistik: Postat av Vargman — 15 september 2010, 14:12
]]>