Efter att ha läst den här sidans inlägg så har det fortfarande inte framkommit varför det ens skulle behövas ett sådant här irrelevant test. Om folk inte sprang runt som tokar så kläderna stod som en ballong runt dem finns det ingen som helst anledning till att ens diskutera möjligheten? Mig veterligen använde vikingarna mycket lite ballonger. Kanske vid fest eller liknande? Man kan ju alltid prova att skjuta på en sidenballong istället för en vanlig. Blir nog mer pysljud än pang.
<hr height="1" noshade id="quote"></font id="quote"></blockquote id="quote">
Eric har rätt! Hela diskussionen är lite skev. Ballongbyxor är inte rustning. Däremot skulle man kanske kunna gömma rustning i dem men nu använde väl inte vikingarna särskillt mycket rustning på låren. om de hade nån form av benrustning skulle det väl vara nått slags greaves eller nått som de skulle ha haft. Låren skyddades utifall de hade rustning av tröja och brynja, eller? Att alla vikingar skulle ha rusat omkring i "rusbraller" är lika troligt som klokt. försök simma i dem om du trillar i sjön. De flesta sjöfarare hade nog ganska tajta kläder på benen då detta har en mindre tendens att fasna i olika detaljer på en båt och är mindre svårt att simma i. Sedan att slåss i puffbyxor är svårare än att göra det i mer tajta byxor. Har praktisk erfarenhet av båda så som gammal Iadoka och numer HEMAist. Att däremot siden inte alls är ett dumt material för tygrustning om man har många lager och kanske blandar lagren med nått annat är nog så. Råsiden har väl enligt vad jag förstått använts en hel del i tygrustningar och underrustningar.Statistik: Postat av Martin Wallgren — 15 december 2010, 00:24
]]>