Jo, jag brukar ganska fort upptäcka om något är byggt med sågat virke. Vanligtvis på 100 meters avstånd. Det ger en annan karaktär åt hela bygget. Det finns naturligtvis undantag där man kan bli lurad åt båda hållen.
Vad menar du med lausholt? vilken dialekt är det? i mina öron låter det som losholt, losholtz eller dylikt vilket är en del i korsvirkeskonstruktioner. Jag trodde vi pratade om syllfoder i skiftesverk.
1600-tal är INTE medeltid.
Varför hårda ord? Jag tyckte nog jag höll inne med vad jag egentligen skulle vilja skriva. Att påstå att man skall göra något historiskt korrekt är ett vågat påstående och då bör påståendet tåla en kritisk granskning. Om man redan från början tänkt fuska kan man välja ord som "inspireras av" eller dylikt. Jag är otroligt less på tomma ord.
Att jag är originalfascist vet väl alla redan? Det behöver ju inte heller vara fusk att bygga med sågade brädor om man skall rekonstruera något från Forsvikstrakten, Stockholm, Kalmar eller Tyskland och har en enbladig ramsåg med smitt blad eller klosåg till hands. Dock tar det ju lite längre tid att klosåga än att hugga och klyva.
Åter till ämnet. Hur tänkte du bygga smedjan till Eketorp Marcus?