Lite info om Roger

Här presenteras grupper och personer verksamma på forumet.

Lite info om Roger

Inläggav Roger » 8 juli 2003, 11:32

Tja, jag bor uppe i Umeå, och hade inte alls planerat att hålla på med medeltid för några år sedan. Jag har gillat att se historiskt inspirerade filmer, och mängder med böcker, Tolkien var en favorit. Men en dag i stockholm när jag och en kompis var inne på en affär hittade jag ett svärd som jag bara föll för. Det stod där och bara sa mitt namn alltså. [;)] Det var ett Deltinsvärd, och hade både bra balans och känsla. Sen gick det ett tag, och jag kände att jag nog skulle haft en ringbrynja att gå till detta. Och sen var jag fast...
[:)]

Mitt intresse täcker stora delar av medeltiden, och det finns en massa intressant, från Langobardiernas Italien till Engelsk renässans, men huvudintresset är fokuserat runt perioden tredje-fjärde korståget med fokus på England och Frankrike. Och jag försöker allteftersom skaffa mer och mer korrekt klädsel och utrustning för detta. Ringbrynjan tex, är idag gjord av fjäderstälsringar, men förhoppningsvis ska den ersättas så småningom av en helt nitad hauberk. Även annat som hör till den perioden fascinerar mig, så tanken har funnits att lära sig latin eller kanske norman french. Dock har jag en gång tidigare provat på en latinkurs, men gav upp i ren frustration över grammatiken. Men nån dag så...

Jag är också intresserad av rollspel, och "living history"-konceptet är nåt som jag känner stort intresse för. Men lite dåligt med sådana föreningar för just mitt specialområde här, så istället är jag med i SCA häruppe, och kan där nära min passion. Där går jag ibland under namnet <i>Jean le Corbeu</i> som är mitt medeltida alter-ego.

/Roger
Roger

Återgå till Grupper och personer