Clas Jacobsson - Borlänge - Gyllbergen - Medeltid

Här presenteras grupper och personer verksamma på forumet.

Clas Jacobsson - Borlänge - Gyllbergen - Medeltid

Inläggav Clas Jacobsson » 15 april 2008, 19:45

Jag vill dela med mig av Gyllbergen...

För tre år sedan började jag bygga en medeltida gård i skogarna utanför Borlänge. Företag och skolor har varit mina gäster. Duktiga timmermän har det blivit av de deltagare som gått mina timringskurser. Järn har processats i blästugnen, många gillen har avhållits i Kungsgården och älgar och bävrar har besökt oss kring tjärnen. Några skor har jag bottnat i skenet av björkvedsbrasan.

Till sommaren kommer ett "kök" samt två rejäla rundtimmerhus att stå klara. En ässja under tak, rejäla tältplatser, bågskyttebana, kålgård, humlegård och örtagård samt två tjärnar att bada i och mycket, mycket mer kommer att vänta på något kul, men vad?

Jag vet att det finns många medeltidsintresserade i krokarna. Min idé är att under 3-4 dagar samlas och leva ett medeltida liv där vi smider, syr skor, rensar ogräs och nålbinder på dagarna. Till kvällen hugger vi lite ved innan vi tvagar oss i dammen innan gillet.

Vill ni vara med om detta, eller något liknande? Blir det ett hantverksläger, eller minilive, eller vad? När?

Kom till Gyllbergen nu på söndag 20 april 16.00 så får ni se vilka möjligheter som finns, jag vill i alla fall få Gyllbergen att sjuda av liv under några sommardagar när mina kunder, och jag själv, har semester.

Ni anmäler er till mig via mailen genom att klicka till vänster.

Gyllbergen ligger ca 2 mil SV om Borlänge, åk RV 50 mot Ludvika, sväng av höger mot Idkerberget, efter ca 5 km höger mot Gyllbergen, stanna på stora parkeringen där vägen tar slut, vid slogbodarna till vänster, där möter jag upp och en promenad på drygt en kilometer tar vid innan vi är framme.

Välkomna till en förutsättningslös diskussion, jag bjuder på den icke helt tidsenliga drycken kaffe.

//Clas, alias Knut i Gylle

PS. Kom gärna med idéer och frågor här på forumet. DS

www.gyllbergen.se
Clas Jacobsson

Inläggav Karin » 16 april 2008, 13:17

Det låter helt underbart. Hade det varit här i närheten hade jag kommit på söndag. Nu får jag se vad ni kommer fram till istället. Jag räknar med att ni uppdaterar tråden när ni vet någonting. Tyvärr kan jag inte boka upp mig för någon mer resa i sommar innan jag vet om jag får jobb.

Karin
Karin

Inläggav Clas Jacobsson » 20 april 2008, 06:49

Äntligen hemma, det kom tre personer med intresse för vad vi kan göra tillsammans med skolan, mycket intressanta idéer att jobba vidare på.

Men hur ser det ut annars på medeltidsfronten i södra Dalarna förutom alla marknader? Vi kan väl träffas och diskutera hur vi kan hitta på saker tillsammans så vi blir fler.

//Clas
Clas Jacobsson

Inläggav Johanna Kindberg » 21 april 2008, 12:08

Du kan väl kolla in det här gänget. www.dalpilen.se

Mvh
Johanna
Johanna Kindberg

Återgå till Grupper och personer