Medeltida thé

Ett forum om matlagning i historisk tid, och återskapandet av detta.

Medeltida thé

Inläggav Falkriddaren » 27 april 2011, 11:40

Jag försöker ta reda på vilka medeltida örter och annat som man kan använda till att göra ett "Medeltids-thé" på..
Så här långt har jag bara hittat några läkande örter som användes på medeltiden som KANSKE kan vara bra till ett thé:
<ul><li>Brännässla</li><li>Fläder</li><li>Johannesört</li><li>Kamomill</li><li>Kungsljus</li><li>Rölleka</li><li>Vänderot</li></ul>
Sen kan man kanske smaksätta det med diverse skogsbär som blåbär, hallon m.fl.

Det är vad jag har och fundera på just nu, men är osäker på om de är några bra val..
Om någon har några synpunkter eller idéer, KOMMENTERA GÄRNA.

<hr noshade size="1">
Concordia Civicum Murus Urbium
Falkriddaren
 
Inlägg: 2
Blev medlem: 5 februari 2010, 13:06
Ort: Sweden

Inläggav Mary-Lou » 27 april 2011, 22:23

Spontant, det känns som en klostergrej det där med att dricka thé. Fast jag kan mycket väl ha fel.
Mary-Lou
 
Inlägg: 509
Blev medlem: 24 augusti 2006, 20:26
Ort: Sweden

Inläggav ida » 28 april 2011, 19:46

Vad är det du vill åstadkomma? Vill du ha ett te som du med lite halvrent samvete "får" dricka på event trots att man under medeltiden inte hade den tekultur vi har idag, eller vill du veta om medeltida människor i Sverige/Europa drack växtavkok? Man har ju givetvis gjort avkok på medicinalväxter som salvia t.ex, men då inte till frukostmackan.
ida
 
Inlägg: 65
Blev medlem: 10 oktober 2003, 11:35
Ort:

Inläggav Falkriddaren » 29 april 2011, 14:36

Det jag mest är ute efter är ett någolunda gott thé gjort på örter och annat som fanns på medeltiden.
Två av anledningarna till varför är:
1) jag är nyfiken hur vilka örter som vore bra till ett sånt thé och hur det skulle smaka.
2) jag dricker inte kaffe.. =)

<hr noshade size="1">
Concordia Civicum Murus Urbium
<hr noshade size="1">
Falkriddaren
 
Inlägg: 2
Blev medlem: 5 februari 2010, 13:06
Ort: Sweden

Inläggav Heinrich H » 29 april 2011, 15:23

Min rekommendation är att du inte experimenterar alltför vilt. Håll dig till "moderna" örtteer och tänk på att även dom kan ha oönskade effekter,tex lätt laxerande [:D]
Heinrich H
 
Inlägg: 183
Blev medlem: 20 februari 2004, 10:12
Ort: Sweden

Inläggav fiaLi » 11 maj 2011, 09:45

ang örter till te:
brännässla ska du vara försiktig med, eftersom den är en näringsälskandeväxt samlar den mycket kväve i sig och kan därför ge illamående i teer eller mat. läs mer på denna eminenta sida!

http://www.shenet.se/vaxter/brannassla.html

där hittar du fö alla de andra örterna beskrivna utom kungsljus som finns här:

http://www.henriettesherbal.com/sv/vb-kungsljus.html

Henriette har också beskrivningar av nästan alla örterna. det låter faktiskt lite klosterlikt dessa örter och de har ju bevisligen ganska rejäla egenskaper som läkeörter. du ska nog se till att inte blanda så mycket och ta snälla saker.
skyndar du dig ut nu kan du hinna ta ganska späda blad av björk och svartvinbär, framförallt det senare blir det gott örtte av. granskott är ju nyttigt tidigt på året tack vare sin höga C-vitaminhalt. beroende på var i landet du bor kan det vara för sent till hög tid att samla späda skott.
jag kan tänka mig att den som kucklade hemma med örter inte ansågs vara riktigt klok på medeltiden, så ska du vara på den säkra sidan får du lära dig dricka öl i tid och otid ;-)
(häxprocesserna senare visade ju tydligt att jakten på udda människor fick orimliga proportioner. en slags statligt sanktionerad mobbing av kufar.)
lycka till!

fiaLi, Bondeuppbådet i Östergötland
fiaLi
 
Inlägg: 51
Blev medlem: 25 augusti 2010, 09:19
Ort: Sweden


Återgå till Historisk mat



Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster

Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group • Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2012
Theme created by StylerBB.net
cron