av redneck » 12 september 2004, 15:47
Har sett på nätet olika bedkrivningar (då amerikanska, native-bows) som varit backade, förstärkta med olika material såsom råhud, laxskinn, ormskinn, silke och linne. Jag tänkte själv pröva med att förstärka några ask-bågar med linne. Då tänker jag använda målarduk som man kan köpa i konstnärsaffärer per meter. Den ena sidan är då preparerad, klar att måla ett mönster på med tex akrylfärg. Jag limmar en hel remsa utefter ryggsidan med epoxy och får då en förstärkning dels av limmet, dels av linneduken, som dessutom går utmärkt att måla på innan jag limmar den. Bågen bör sedan ges några lager lack för att skydda färgen och bibehålla träts naturliga fuktighet. En träbåge får ju aldrig torka ut! Vaxning eller oljning är andra metoder men det funkar nog inte på den preparerade linneduken. Jag vet att många är emot lack men det är ett utmärkt ytskydd. Jag använder en båtlack med kinesisk olja som tränger in i ytträt och impregnerar. Den ska läggas i 4-6 tunna lager med försiktig slipning emellan. Vill man inte ha en blank yta, kan man också slipa efter sista strykningen. Om du hinner testa innan mej vore det kul att höra hur det funkar. Jag har några projekt innan som väntar.
Check the wind!