<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Ville</i>
Jag sitter och letar efter referenser till så tidiga serpentinavfyrningsmekanismer (eng. Serpentine lock) som möjligt till sena 1300-tals handkanoner.
Den tidigaste illustrationen jag har sett är från 1411, men det är för sent för den tid vi (Albrechts Bössor) gestaltar. Kan det vara så att jag även i fortsättningen får hålla i luntan, eller är det någon som har referenser till tidigare användande av nämnde anordning?
Mvh/
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Ville,
Även jag har varit på jakt efter en datering när serpentin-lås/S- lås dyker upp, förutom tidigaste Codex Vindobana 1411 så har jag bara hittat från 1430-50. Det man ser i senare konst under 1400 talet är att även om de har s-lås så brukar skyttarna iallafall hålla luntan i handen. Detta har att göra med att annars flyger lutan all världens väg vid avfyrning. Jag kan intyga detta, det blir än mer problematiskt om luntan är kort. Det finns en bra bild serie beskrivande detta i denna bok, vilken jag varmt rekommederar:
Powder and Ball Small Arms: Live Firing Classic Military Weapons in Colour Photographs , 1861261853.
Köp den här
www.fort-apache.com/bargain_books.htm
Ha det gott
Todd