av grylen » 26 februari 2006, 14:32
Vill bara dela med mig av kunskap om lim jag har..
För länge sedan hade jag ett projekt som gick i stöpet mycket för att rätt lim inte fanns. Till en armborst av tidig typ skulle det vara idegran, valbarder och nacksena från oxe, allt limmat till ett paket. Granen var inget problem, nacksenan fixade scan. Naturhistoriska kollade sina förråd men hade inget extra av valbarder. Jag skulle just prata med norsk polarforskningsinstitut om barder då jag insåg problemet med limmet..
Limmet som troligen användes till denna typ av extrema bågar som slår framåt när avspänd var "husbloss".
Detta lim skall ha varit det vanliga superlimmet en gång. Tyvärr så gick det åt mycket rysk stör under den tiden. Just denna typ av husa från en speciell flod är tydligen hotad. Man använder det inre skiktet av simblåsan som avskiljs med baddning av svavel vid halvtorrt. Dessa remsor kokas sedan till lim. Detta skulle vara det enda som kunde hantera så stora krafter som bågen har/hade på den tiden. Många samtal med casco o.dyl. gav att det enda möjliga idag är någon typ av syntetiskt polylim med primer. Projektet dog.
Aborrlim duger bra till laminatbågar enligt linné och "iter lapponikum" hette den väl, typ? Dock med resevation för att lappar byggde en båge, sköt vargen och slängde bågen direkt. Husbloss finns än idag men äkta sådant används av konservatorer som fått det av någon rysk kollega som gåva i liten mängd. Tragiskt men sant.
Hade ett tag planer på idiotgrejen att åka själv för att fiska stör men insåg galenskapen. Provade många lim som kölnerlim, kronlim osv men inget dög.