Stridsklubba

Detta forum är till för diskussion kring historiska vapen, och deras tillverkning.

Stridsklubba

Inläggav Arild Krake » 17 augusti 2005, 11:31

Under medeltidsveckan i Wisby köpte jag i år et huvud till en stridsklubba och undrar nu om jag skulle kunna få lite hjälp med hur den ska skaftas. Vad ska man använda för träslag, hur långa bruka de de vara och var handtagen järnbeslaggna? Det finns säkert fler saker jag behöver veta om detta vapen men jag kann för lite för att veta vad jag ska fråga om. Tacksam för svar.

Ludvig
Arild Krake

Inläggav Martin Skoog » 17 augusti 2005, 12:33

13:e december kl 17:30 hålls ett föredrag om just dylika klubbor här på förträffliga Armémuseum. dvs. medeltida stridsklubbor, om jag inte helt misstolkat föredragshållarens titel. Han har iallfall skrivit artiklar i ämnet förut.

/Martin
Martin Skoog

Inläggav Raymund » 17 augusti 2005, 12:38

Vilken period och plats är huvudet ifrån?... ;) Är det ett gjutet i brons från 1200-tal skulle jag satsa på ask och mellan 60-100 cm. Känner inte till några bevarade fynd så man får nog studera illuminationer från den aktuella perioden.

/R
Raymund

Inläggav Martin Skoog » 23 augusti 2005, 15:37

Oj, jag hade misstolkat föreläsningsämnet! Obs föredraget handlar INTE om stridsklubbor. Föredragshållaren har tidigare publicerat texter om stridsklubbor, men föredraget handlar om en fana från 30-åriga kriget med ett emblem som föreställer två gubbar som slåss med klubba.

My bad!

/Martin
Martin Skoog

Återgå till Vapen