Svärdskäppar

Detta forum är till för diskussion kring historiska vapen, och deras tillverkning.

Svärdskäppar

Inläggav Peter_Wrede » 3 september 2005, 00:13

Enkel fråga med vad jag antar ett inte lika enkelt svar. Är så kallade svärdskäppar (alltså spatserkäppar med klingor i handtaget) lagliga? Är det knivlagen som gäller eller hur är det?

När vi ändå är i farten, är det någon som vet någon svensk återförsäljare som säljer svärdskäppar?
Peter_Wrede

Inläggav Filurix » 3 september 2005, 01:20

Jag gissar att det är förbjudet, då det är ungefär samma sak som att bära en kniv i bältet. Skillnaden är att svärdet är längre, men annars kan man ju se själva käppen som en mycket lång knivslida.

/Filurix
Filurix

Inläggav Angus Maciomhair » 3 september 2005, 09:42

Ja, de går in under knivlagen. Denna har diskuterats tidigare och ev. vidare diskussioner på det området får fortsätta i någon av de två tidigare trådarna.

Ang. svenska försäljare så känner jag inte till några men det fanns gott om amerikanska dito på nätet för en tre fyra år sedan.

En fråga: Har svärdskäppar någon som helst historisk grund innan 1800-talet? I så fall, var och när?
/Angus
Angus Maciomhair

Inläggav Peter_Wrede » 3 september 2005, 10:25

Angus: På sidan 51 i boken "Gamla vapen och rustningar" (Fakta i närbild-serien) så finns en dolk som "kallas fakirkrycka för att ägaren stödde sig på det som en krycka då han satt på huk." Vapen är en ganska snygg dolk med vad som ser ut att vara ett trekantigt blad. Det står dock inte hur gammalt vapnet är. Vidare har jag sett en mängd olika varianter på vapen som har varit förklädda till vandringsstavar och liknande. Frågan är dock hur gamla dessa är. Jag har en uppsättning masaidolkar som är "förklädda" till korta trästavar liknande de byäldstar och liknande använder som statussymboler. Principen är ju ganska enkel och någon borde ju ha kommit på idén före 1800-talet savate-boxare och aristokrater.
Peter_Wrede

Inläggav Angus Maciomhair » 3 september 2005, 15:09

Då var det lite som jag misstänkte. Det har dykt upp lite här och var i vitt skiljda sammanhang och syften. För att undvika en allt för ostrukturerad diskussion som följd av en allt för vid fråga efterlyser jag därför en precisering i form av:
<li>Vilket geografiskt område är du intresserad av?</li><li>Vilken tidsperiod?</li><li>Vilken samhällsklass?</li>

Personligen är jag smått allergisk mot resonemang av typen "de hade ju förutsättningarna Y så någon måste ha gjort X", mycket pga. mitt intresse för historisk matlagning.

Eftersom den lagliga biten är avklarad strök jag den ur trådnamnet.
Ha det...
/Angus
Angus Maciomhair

Inläggav Mojje » 4 september 2005, 01:52

Det finns en hos Knights Of Thule i Surte, Götebörg om jag inte minns fel!?

Kolla via denna länk:
http://www.knightsofthule.se/

Ha det gött!
/Mojje
Mojje

Återgå till Vapen