<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Halvor</i>
Noe annet! Noe annet, sier jeg! Altså, jeg må innrømme at scramaseax'er ikke er min spesialitet, men noe sånt har jeg aldri sett i noe norsk funn. De fleste vikingtidskniver er knøttsmå og scramaseax'er er skjeldne i norge.
Norske eneggere er egentlig bare vanlige sverd med en egg, omtrent som overdimensjonerte samekniver, og hvorvidt de egentlig har så mye med seaxer å gjøre er meg uvisst.
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Jag får hålla med halvor. jag har aldrig heller förstått mig på Oakeshotts definition av de norska eneggade svärden som saxar. De 70-80 cm långa gotländska saxarna utan hjalt kan jag förstå räknas in i typologin då de delar så mycket andra egenskaper men de eneggade svärden är väl just det, svärd? Utformningen är ju helt lik de dubbeleggade svärden och inte speciellt med scramasaxer?
Förresten Halvor, hojta till så ska du få se fina bilder på svenska eneggade vikingatida svärd också!