Vikingatida kastyxor

Detta forum är till för diskussion kring historiska vapen, och deras tillverkning.

Inläggav Edvin » 18 augusti 2011, 01:14

https://lagen.nu/1988:254

---------------------------------------
<b>Audhumbla Hantverk</b>
http://www.facebook.com/Audhumbla.se
---------------------------------------
Edvin

Inläggav edgepal » 18 augusti 2011, 18:15

Jag har kastat enhandsyxa i många år och gör det fortfarande till och från. Yxorna har jag gjort själv med hjälp av hyggliga normala yxor, en vinkelslip och tålamod. (Rita upp formen, skär ned materialet så att yxan ser ut som en kam. Skär sedan av en efter en av dessa kam-tänder. Slipa till det hela och putsa).

Bild

Bilden visar två yxor, den vänstra väger 450 gram, den högra väger 550 gram, båda kastar jag från 15 meter med bra precision.

Den högra (vitt skaft) är en Kinesisk yxa med epoxylimmat glasfiberskaft – jag rekommenderar detta – skaftet håller! Har kastat denna yxa tusentals gången utan att skaftet skadas det minsta. Den vänstra byter jag skaft på regelbundet eftersom träskaft inte håller – ändå har denna yxa ett ganska tjockt träskaft.

Vad jag kommit fram till är att en idealvikt på en kastyxa för mig ligger på 500 gram. Med andra ord, den ena är lite för lätt, den andra lite för tung.

Tips; håll tummen uppåt, längs med skaftet (slipa, eller skär ut en liten ”grop” för tummen – så ökar träffsäkerheten radikalt – samt även kastlängden.

Yxkastning med enhandsyxa är kul!

Thomas
edgepal

Inläggav Ottomannen » 14 januari 2012, 20:42

Om inte jag minns fel så finns det en avbildning på bayeux-tapeten av en kastklubba som kastas ur de engelska leden, vilket kan tyda på att åtminstone vikingaättlingar i england kastade annat än spjut på varandra. De som stred på den engelska sidan brukar dessutom antas använda sig av i stort sett samma stridsmetoder som vikingarna.
Ottomannen

Föregående

Återgå till Vapen