Skida till långsax

Detta forum är till för diskussion kring historiska vapen, och deras tillverkning.

Skida till långsax

Inläggav gimp » 18 april 2007, 03:21

Sitter här och väntar på min långsax (som Paul Binns har lovat att leverera inom en vecka... ) och funderar lite över hur jag skall bygga skidan. Har mer eller mindre bestämt mig för att bygga skidan i trä (hittade en rätt utförlig beskrivning för hur detta skall gå till här på forumet) men jag är lite tveksam vad gäller utformning och utsmyckning. Jag kan inte påminna mig att jag har sett någon doppsko utformad för spetsen för en en eggare. Skall man utforma skidan som för ett vanligt svärd (tve-eggat) och skaffa en vanlig doppsko eller skall man forma skidan efter svärdet och knacka en doppsko som liknar dem man har på hittat på vapenknivar?

Sedan skall jag försöka klura ut hur jag skall lyckas sy överdraget till skidan om jag bestämmer mig för att utforma den efter svärdet (alltså med rak rygg och endast en krökning vid toppen). Hmmm...

Vad tror folk?
gimp

Inläggav Matti » 18 april 2007, 09:36

Bars inte långsaxens some en vapenkniv?
Var inte långsaxar vapenknivar i Skandinavien...
Dessa fördömda beteckningar!
Matti

Inläggav Edvin » 18 april 2007, 11:11

Jag antar att du menar långsax som svärd och inte som eh, kniv? Alltså ett eneggat svärd?
Edvin

Inläggav Martin Wallgren » 18 april 2007, 11:18

Så här byggde jag... http://www.myarmoury.com/talk/viewtopic ... light=seax

Den är dock baserad på ganska tidiga fynd av vapenknivar från tyska och danska mossar (100-600-tal).
Martin Wallgren

Inläggav gimp » 19 april 2007, 00:20

Ja jag avsåg med det luddiga begreppet "långsax" ett en eggat svärd och inte en vapenkniv/scramasax whatnot. Man får ta det försiktigt med vilka termer man svänger sig här :P
gimp

Inläggav Edvin » 3 maj 2007, 23:05

Kollade på ett eneggat svärd med doppsko i dag i en bok. Det verkar som att skidan är konstruerad precis som på ett tveeggat svärd med undantget att skoningen nedtill verkar vara asymetrisk. Så bygg du en skida som vanligt men försök hitta en asymetrisk doppsko (eller kör utan, det är ju purjo).

Har svärdet kommit än? Får man se bilder snart? :)
Edvin

Inläggav gimp » 22 maj 2007, 17:15

Jodå, svärdet landade för ett tag sedan. skall slänga upp lite bilder när jag fått grepp om en digital kamera. Jag har använt svärdet vid ett par tillfällen och jag måste säga att jag är mycket nöjd. det svärdet jag beställde var paul binns volvo variant av långsaxen och jag hade förväntat mig ett betydligt klumpigare svärd än det jag faktiskt fick levererat. Det har inte samma smäckra hjalt som hans dyrare modell (£225 mot £140) men klingan verkar i det närmaste identisk. Vikten är trevligt låg och balansen är god som i alla (utom de riktigt gamla) Binns svärden.

Bilder kommer! Skall även försöka bygga mig skida i början av nästa vecka, skall försöka slänga upp bilder på det resultatet också. det kommer dock att bli en skida i läder för fajting bruk. Senare skall det byggas en i trä för dräktbruk (Kanske borde fixa mig en dräkt...).

--> Om någon vet var man kan få grepp om dessa asymetriska doppskor så tar jag tacksamt emot info om dessa.
gimp

Återgå till Vapen