Det dök upp en spännande diskussion i en annan tråd. Jag tänkte att jag kunde föra den till en egen.
Frågan rör hur vanligt det var med vapen i det civila under medeltiden.
Detta är som alla ser en väldigt stor fråga så vi måste direkt ta och kapa ner den.
Vi börjar med att inskränka oss till europa. Det kan vara svårt att säga Europa generellt så i de fall där man känner till geografisk information så ta med det.
Sedan delar vi upp "Medeltiden" i bitar om hundra år, återigen stora bitar, men det möjliggör att diskussionen kan delas upp i alla fall.
Så, jag börjar.
1000-1100
Jag hävdar att civila åtminstone ägde vapen. Bevarade lagar från till exempel Island nämner att varje man skall äga vapen. Ägde han inte rätt vapen så blev han dömd till böter. Vapnen som nämns är svärd eller yxa, spjut, sköld, hjälm, båge samt pilar.
Alla vapen förutom svärdet var troligtvis även använt i det civila, antingen till jakt eller arbete. Sedan vet man att åtminstone i norden så bars saxen av istort sett alla. En stor kniv är alltid bra att ha.
Således hävdar jag att åtminstone i norden, så var det vanligt att man bar vapen även civilt. Kanske inte så att man tog med sig bågen in till byn, men saxen hängde nog med. Och var man rik nog att ha råd med ett svärd, då bar man det nog med sig, för att visa hur rik man var.
1100-1200
Här har jag rätt lite koll. Det enda jag vet var att Svenska bonden hade rusttjänst ända fram till 1550 ungefär. Dvs han skulle ha vapen hemma utifall det blev krig. Om han bar dem civilt vet jag inte. En kniv, dolk, sax, messer eller liknande kan mycket väl ha burits även civilt. Samt så tror jag även att svärden bars civilt av dem som hade dem, just som statussymbol.
1200-1300
Här börjar det dyka upp en del intressanta lagar och texter. Bland annat så införs olika typer av förbud mot att bära vapen i städer. Således kan vi anta att lagarna tillkom utav en anledning. Vapen hade således förekommit och varit problem. I.33 är från slutet av 1200 och beskriver civil strid med enhandssvärd och bucklare.
Här hävdar jag att vapen har burits rätt frekvent civilt. Hade de inte varit ett problem så hade lagarna inte uppkommit. Återigen hävdar jag att svärdet burits som statussymbol och att kniv, dolk, sax, messer har burits av gemene man.
1300-1400
Här vet vi från Visbyfynden att den civila bonden hade rätt mycket vapen hemma, att han bar dem civilt är dock föga troligt. Vi vet även från ett domstolsprotokoll i Tyskland att Liectenauers studenter hade ställt till ofog på stan. Således har långsvärdsfäktare rännt runt på stan. (Jag tror det var Liechtenauer, det kan ha varit Talhoffer, har inte boken här i skrivandets stund, var det Talhoffer är det 100 år senare.) Återigen hävdar jag att svärdet burits som statussymbol och att kniv, dolk, sax, messer har burits av gemene man.
1400-1500
Återigen en massa lagar om vilka vapen som bonde skulle ha hemma (Sverige). Den stora skillnaden är att bågen har från mitten av 1300 bytts ut mot armborst. Bägge vapnen har dubblerat som jaktvapen och stridsvapen. Det dyker även upp en hel del bilder som visar civila med vapen. Här har Martin lagt upp en fin bild på arbetare med saxar och dolkar. http://histvarld.historiska.se/histvarl ... hichpage=2
Under denna period dyker det även upp ett flertal fäktmanualer. I dessa visas en massa vapen och tekniker. Flertalet vapen är inte vapen som används på slagfältet. Bilderna visar civila som slåss. Jag är övertygad om att manualerna visar dueller av olika slag. Sedan är frågan hur organiserade dessa dueller var. Vissa rör sig säkert om juridiska dueller, men jag är även säker på att andra visar rena gatuslagsmål. Bland annat finns tekniker mot flera motståndare, något som nog inte förekom i juridiska dueller, men som gott och väl hände på gatan. Det finns även ett antal bilder från sverige från denna period som visar strid mellan civlklädda. Vissa bilder visar dolk, andra bilder visar långsvärd.
Återigen hävdar jag att svärdet burits som statussymbol och att kniv, dolk, sax, messer har burits av gemene man. Jag tror även att svärdet har börjat användas mer och mer av borgarklassen under denna period.
1500-1600
Här gör backswords, smallsword, rapiers, cut and thrust swords på allvar sitt genombrott. Dessa svärd är nästan helt designade för att bäras civilt. Här dyker det upp massor av källor om hur vanliga svärd var civilt. Det är bara att titta på den gode Shakespears texter så ser man att svärd bärs nästan av alla, och de som inte bär svärd bär dolk.
Så, för att komma till någon typ av slutsats.
Vapen har nog burits av de flesta genom hela medeltiden. Sedan kan man diskutera när de bars. Man kanske inte tog med sig yxan och bågen när man gick till byn, men när man gick till skog eller till åkerna var en annan sak. Sax/kniv/dolk/messer bars av de flesta, både som ett verktyg och som ett vapen i självförsvar. En annan hint om hur vanliga vapen var står att finna i våra kyrkor. Varje kyrka har i alla tider haft ett vapenhus, där man ställde av sig sina vapen innan man gick och bänkade sig.