av Henrik B » 4 april 2008, 16:00
Jag hade lite ångest när jag körde riset till tippen - trots att jag sorterat det som oanvändbart och ansett det vara för knotigt, kort, kvistigt eller tunt så var det rätt mycket ved som hamnade på tippen. Jag fick köra fyra eller fem vändor med släpkärra.
Nåväl - jag var tvungen att dra gränsen nånstans, och det jag tror kan vara användbart har jag sparat. När man kvistat av det ser det dock inte mycket ut för världen, men jag tror nog att man kan få ut en och annan långbåge.......och en jävla massa armborsbågar.
Det jag sparat är ca 35 stammar/grenar som är mellan tre och fyra meter. Ingen är givetvis rak, men alla som inte åtminstone var handledstjocka i rotänden har rykt, och alla som hade mindre än metern mellan förgreningarna rök också förutom det som kan anses vara stubben.
En och anna kortare och smalare har jag också sparat därför att de är relativt raka ock kvistfria.
Nå - vad ska jag göra med dem? Helst skulle jag vilja kränga rubbet på en gång så får bågmakaren behandla virket på det sätt han själv anser vara bäst.