av Matti » 9 april 2008, 13:43
Vadå knepigt att belägga? Jag skulle vilja påstå att klubban var ett ganska vanligt medeltida vapen, både som tilläggsvapen och i större versioner som riddarbankare. Ett känt exempel är ju flamländarnas Goedendag, som kombinerade ett tvåhandsklubba, oftast i enkelt hårt trä, tänk ask eller ek, med en pansarbrytande spets. Man skulle kunna klassa den som ett slags spjut.
Anledningen till att jag skulle vilja prova stridsklubba är:
1. Så få andra verkar bruka detta för medeltiden ganska allmänna vapen
2. Jag vill inte fjanta runt och peta med yxan, då jag inte har en framriktad spets som realistiskt kan sticka någon. Jag hugger således med eggen, vilket sätter mig i direkt underläge mot folk som mest nyttjar yxan som ett svärd. Det är ett medvetet val, men ibland känns det jäkligt frustrerande att aldrig få in en enda kill, och min mentala spärr hindrar mig från att bruka yxan rent tävlingsinriktat. Det känns så fel.
En klubba är däremot en annan sak, man anfaller ju i teorin med massan av klubbhuvudet, och en stöt från en klubba är i verkligheten inget att leka med.
3. Korta skaftet känns inte som en utväg, då så många verkar köra med korta skaft och ingen brukar de handyxor som enligt en del beskrivningar skall ha ett skaft man kan stödja sig på. Att köpa ett lätt yxhuvud känns också fel, då jag betvivlar att alla dem var avsedda som stridsvapen, utan snarare var statussymboler, liksom käppyxorna var bland bönderna i Halland längre fram i tiden. Tänk dig en käpp ämnad att kunna brukas för självförsvar vid behov med ett yxhuvud som utgör handtaget.
Men visst kan jag korta skaftet, men jag tror inte jag får någon ändring av det, så jag fortfarande skulle hålla fast vid rena hugg och då skulle tappa den räckvidd som nu motsvarar ett svärds.
4. Jag har funderat på att göra som nästan alla andra och skaffa ett svärd, men helst skulle jag vilja ha en grossmesser, alternativt ett bågskyttsvärd eftersom jag skall vara ledungsbonde och inte elitsoldat som nästan alla andra.
Det känns så urbota fel att jag skall springa runt och bidra till den något felaktiga bild av medeltidens och vikingatidens beväpning som ändå finns.
Ett stort problem för mig är att svärdet skulle gå på minst tusenlappen, och det är alldeles för mycket pengar på ett bräde för mig i nuläget. Dessutom saknas bra typer, då jag nu också hörde att de vapen som Nidingsbane hade av grossmesser och liknande typ generellt var mer semi-sharp än blunt.
Att det skulle se "fånigt" ut i våra ögon att ha klubba och att man därför undviker det tycker jag är ett fegt argument. Vi kanske tycker att det är fånigt, men det är egentligen inte intressant utan vad som är intressant är vad man använde på slagfälten, och klubbor var ganska förekommande på medeltidens slagfält.
Det är lite som att folk inte vill ha något rosa på sig, och att man småler åt min choshenillrosa kantdekor på min svarta surcot. Det var status för, och min bonde har kostat på sig en svart surcot med några trådar choshenillfärgat garn i kantfållen. Och skulle det provocera fram frågor bland besökare så är det ju bara postitivt och bra, för då kan man informera dem om hur det var då.
Kom ihåg att jag reenactar en ledungsbonde från runt år 1300. När jag då och då drar på mig mina 400-500 talskläder så blir det yxan eller oftast bara sax och sköld.