Fråga ang. Marto svärd

Detta forum är till för diskussion kring historiska vapen, och deras tillverkning.

Fråga ang. Marto svärd

Inläggav EvilNed » 24 december 2008, 23:35

Hejsan. Nu är det jul, och jag fick ett svärd. Av Marto. Jag själv vet ingenting om moderna svärdstillverkare, men svärdet var väldigt fint, och inget såntdär löjligt fantasyshaffs utan en "replika", eller vad man säger, av ett historiskt spanskt svärd.

http://www.armsoftheworld.com/product_i ... ff6a952cae

Nu verkar det som om det finns mycket hat mot Marto runtom på nätet. Om det grundar sig i deras annars väldigt fula fantasykonstruktioner, eller kvalitéten på deras svärd är lite det jag undrar nu.

Frågan lyder helt enkelt: Är mitt svärd skräp? Och skall jag då undanhålla det från min far som betalade ganska mycket för det?
EvilNed

Inläggav Martin Wallgren » 25 december 2008, 00:28

Har ingen ide om hur kvaliteten är men det ser ut som en bra rapir. Om det är det beror ju helt på egenskaperna i stålet i klingan och så vidare. Känner inte till något om tilverkaren men det ser juh onekligen ut som en av de få svärden i utbudet som ens liknar riktiga svärd.

Om det är skräp eller nått som du inte har någon nytta av kan du ju kanske säga det till farsan annars så är det bara att hålla god min. Svår fråga.
Martin Wallgren

Inläggav EvilNed » 25 december 2008, 00:40

Nej, det där med farmin var väl mest på skoj. Jag vill mest veta vad det är jag fått för något. Den är jäkligt snygg, men det är ju onekligen rostfritt stål och ganska tung (fast otroligt välbalanserad!). Jag tänker ju definitivt inte ge mig ut i duel med svärdet, först och främst eftersom jag antagligen hade fått smaka kallt stål innan jag ens höjde svärdet, och för det andra är ju svärdet så snyggt att jag inte vill att det ska komma alltför många repor på det. :)

Däremot undrar jag kanske lite mera... Do's, and Don'ts. Får det bara hänga på väggen, eller får man ta med det på maskerad, t.ex.?
EvilNed

Inläggav Eric Hejdström » 25 december 2008, 13:15

Bara hänga på väggen. Alla detaljerna förutom klingan är troligtvis av samma zinklegering som allt annat Marto gör. Och vad det gäller stålet i klingan så skulle jag inte ens fäktas med det mot någon som är beväpnad med en träpinne. Det lär bli repor i det väldigt lätt och att fäktas med det är förmodligen som att be om att det ska gå av...
Eric Hejdström

Återgå till Vapen