Tillverka ett hjalt.

Detta forum är till för diskussion kring historiska vapen, och deras tillverkning.

Tillverka ett hjalt.

Inläggav Jonas Flink » 27 oktober 2004, 14:31

Hej!

Nu har jag slaktat mitt lutel svärd.[:D]

Jag har skruvat av knappen, tagit loss greppet och slipat ner den påsvetsade tången för att få av den gamla parerstången. Sen har jag lämnat in klingan till en svetsare som har skurit ur den gamla tången och svetsat i en ny längre tånge. Nu ska jag tillverka en ny parerstång, nytt grepp samt knapp. Är det någon som har gjort liknande arbeten förut och kan ge mig något tips?

Perioden jag siktar in mig på är 1300-talets mitt och jag är ganska sugen på en hederlig rak parerstång, trådlindat och läderklätt trägrepp och en platt, rund och nitad knapp.

Klingan är av ganska konventionell lutel-typ. Platt utan åsar och ganska paralella eggar. Även om den har två "blodskåror" så tror jag att den kan bli accepterad med ett snyggt hjalt.[8)]

Jag har även tänkt att högpolera alla delarna till innan montering. Den borstade "satin" finish som är på lutelsvärden gör att rosten lätt får fäste.
Jonas Flink

Inläggav Anders Lindkvist » 29 oktober 2004, 13:15

Se till att svetsningen blir bra och homogen vilken den borde vara av en fackman. Eftersom du ska ha en enkel knapp är det väl bara att såga av en bit av en lagom fet rundstång eller skära ut en med skärbrännare. Sen hoppas jag att du har tillgång till bandslip att slipa till den på eller vinkelslip med lameller i värsta fall. Märk ut hålet för tången och borra det noga. Ev borra i rundstaven först och sen såga av den om du gör den varianten. Parerstången tar du vanligt fyrkantstång och slipar ut den med noggranhet, märk ut var som ska slipas. Borra ett antal hål bredvid varandra och sätt igång med nålfilarna tills tången passa som en smäck, försiktighet.
Att svetsa fast parerstången kan vara bra, men så dolt som möjligt.

Ta ett stabilt träslag som inte krymper o dummar sig för mkt som lagrad ek.

Sen när du nitar skiten så passa på att limma skaftet på tången om du gör skaftet i ett stycke. Kemisk metal kanske? men eftersom du ska linda greppet så gör ju du det i två delar så gör på annat sätt då...
Nita inte kallt utan med gaslåga! annars kommder det ev gå illa, mkt illa.

Jaha! Lycka till då/
Anders
Anders Lindkvist

Inläggav Jonas Flink » 29 oktober 2004, 15:02

Tack för tipsen! Det var ungefär så jag hade tänkt att göra. Fast jag tänkte att man kunde använda en metallsvarv för att svarva till en lite komplexare knopp. Sen har jag några invändingar mot ek.. det innehåller ju garvsyra som kan orsaka rost, jag funderade på enträ. Det är väldigt beständigt och krymper/sväller inte särskilt mycket. Dessutom så luktar det ju så gott.. =)
Jonas Flink

Inläggav Anders Lindkvist » 29 oktober 2004, 18:49

Hm möjligt, trä är inte mitt material, men jag det blir bra...
Anders Lindkvist

Inläggav Mojje » 1 november 2004, 21:43

Använd ask eller stabiliserad björk till ditt hand tag så ska du se att det håller.

Hoppas att din svetsare normaliserade fogen och att inte klingan tagit härdning vid svetsningen. Annars kan du få otrevliga följder med att bli ståendes med ett handtag utan klinga i!!!

Lycka till!

/Mojje
Ållebergsklingan
Mojje

Inläggav Jonas Flink » 2 november 2004, 11:38

Oj oj.. Normalisera. Det vet jag faktiskt inte, är inte så inne på metallurgi. Hur går man bäst tillväga när man ska göra det då?
Jonas Flink

Inläggav Anders Lindkvist » 2 november 2004, 13:25

Jag har svårt att tro att det har tagit härdning om inte svetsaren har släckt järnet i hög temperatur eller om det är ett lufthärdande stål vilket jag är ganska säker på att det inte är. Vad som däremot kan ha hänt är att härdningen har gått ut på tången, men en är sällan härdad. Jobbigt däremot om det har blivit för varmt längre upp förbi parerstången där det ska vara härdat. Det kan vara bra att normalisera tången i vicket fall eller rekristallation. Om du virar in klingan i våta trasor så inte den blir varm och gå med gaslåga över tången se till så att inte värmen sprider sig mot bladet. När du är upp i sådär 760-830 grader dvs mörkröd mot klarare röd så låt den svalna långsamt tills den är helt kall. Du kan sticka ner den i aska eller en kålhög. Se fortfarande till att värmen inte sprider sig mot klingan. Ta det lungt under uppvärmning och försök att få samma färg överallt på tången annars kan det bli olika kornstruktur i stålet-
Gör gärna normaliseringen två gånger.

Lycka till/
Anders
Anders Lindkvist

Inläggav Jonas Flink » 2 november 2004, 14:06

Ok. Tack för hjälpen. Ska göra det så fort jag får tid. =)
Jonas Flink

Inläggav Mojje » 2 november 2004, 16:48

Sant Anders!
Och att kyla klingan går ju bra!

Men det är ett Luthel vi pratar om.
Hur går det med ert nya träningssvärd? Kommer ni under ett kilo eller?
Har läst här på forumet att ni håller på och grejar.
Det är bra!

Mer svärd till folket!

Ha det gott!

/Mojje
Mojje

Inläggav Anders Lindkvist » 2 november 2004, 17:02

Har inte du förväxlat mig med någon annan nu, för jag gör inga svärd. Det enda jag grejjar med nu är medeltidsföreningen Drothemshirden. Jag gör alltså inga träningssvärd...så missförstånd.
Smida kan jag men det är en annan sak...

Japp, mer svärd åt folket!

/Anders
Anders Lindkvist

Inläggav Mojje » 3 november 2004, 03:06

Japp...!

Sorry.

Förväxlade dig med Linard i den andra tråden.
Ber om ursäkt för detta Anders.

Det är lite väl många forum man figurerar på!
Ha ha ha.

Så vad smider du om inte svärd?

/Mojje
Mojje

Inläggav Anders Lindkvist » 3 november 2004, 10:04

Gör absolut inget, det är sådant som händer.

Jag figurerar på en hel del forum också och jag verkade ha rätt kunskaper för att förväxlas med någon annan svärdsnisse...

Jag smider inte svärd av flera orsaker, ingen lokal, pluggar och så vidare. Jaghar aldrig smitt något svärd men jag är utbildad smed och vet teoretiskt hur man smider ett svärd. Knivar och dolkar,yxor har jag gjort . Jag fäktas också och jag köper mina svärd...men det skulle vara kul att gå in för att smida ett.
Jag jobbar som smed på sommaren och då har jag tillgång till smedja, tyvärr en primitv en. Men det är för turisterna skull och jag har timlön så jag surar inte :-).
Jag gillar att smida bruksföremål och visst konstsmide. Jag gör en del rekonstruktioner eller tar inspiration från äldre formspråk. Här är lite grejjer jag har gjort:

http://pg.photos.yahoo.com/ph/drothemsh ... 23&.src=ph

Ha det bra/
Anders
Anders Lindkvist

Inläggav Mojje » 3 november 2004, 14:58

Anders!

Helt fantastiskt arbete.
Jag förmodar att det är en brudkista!?

Du kan utan tvekan smida svärd mannen!
Respekt!

/Mojje
Mojje

Inläggav bkallur » 3 november 2004, 18:22

Till Anders Lindkvist

Snälla du börja smida svärd... [:)]

bugar och bockar för en kompetent smed

Björn[:)]
bkallur

Inläggav Jonas Flink » 3 november 2004, 20:58

Jag kan smida ett svärd åt dig Björn.
[:D] Jag tar en bit sparkmede, slipar till klingformen med vinkelslipen och svetsar på en fyrkantsstång som parerstång och gjuter på en blyklump som knapp, sen lindar jag greppet med eltejp. 600:- och du får ett riktigt kvalitétssvärd i klass med Marto och Art gladius. [;)]

Kan även linda greppet med läder. Men då tillkomer 200:- för materialet.[:p]
Jonas Flink

Nästa

Återgå till Vapen