Jag har det senaste året gjort en hel riddarutrustning med brynja, hjälm och sköld m.m. Självklart ville jag även ha ett svärd att stoltsera med på olika medeltidsmarknader. Så jag köpte ett tjeckiskttillverkat svärd av en importör från Riddarhyttan och tillverkade en skida i trä och skinn. Sedan dök frågan upp om jag verkligen skulle få bära svärdet.
Detta står på Björns Svärdssida: ”Svärd och andra vapen omfattas av det s k knivförbudet, och kan därmed beslagtas om de bärs på allmän plats. Transport av vapnen är tillåten om de är paketerade; tumregeln är att de inte ska synas och inte kunna dras. Detta gäller även om man går klädd i historisk dräkt; dock brukar det gå att få ett tillfälligt tillstånd om man pratar med Polisen innan. Se till att få det skriftligt. Genom att säkra svärdet med en snodd kan man hindra att det dras lättvindigt, och sådant ansvarstagande brukar tilltala ordningsmakten.”
Jag tog kontakt med polismyndigheten i Västmanland och frågade. Jag nämnde att svärdet var Oslipat, att det kommer bäras dagtid och till historisk dräkt och kommer vara säkrat till skidan med en rem. Men det blev ett blankt NEJ till att bära det.
Nu till frågan. Finns det några som frågat och fått ett JA? Hade ni vidtagit andra åtgärder? Lönar det sig att samtala med den lokala polisen i Arboga (Arboga medeltidsdagar) istället för myndigheten i Västerås?
Jag blev som ni kan förstå väldigt besviken. Vad är en riddare utan svärd?