av Ingiz » 30 juni 2005, 19:21
Jag måste envist hävda att man ska sätta ett 100 cm svärd/pinne/svärdsattrap i händerna på nybörjare. Alla mina nybörjare klarade det mycket bra utan att trassla in sig - däremot skulle jag önskat mer av deras kunskaper i hoppreps-hoppning.[:)]
Anledningen till att de inte trasslade in sig tror jag i och för sig är att när de är så nära att de inte kan hugga eller stöta ska de ta grepp eller gå in för att brottas.
Silver förespråkar inte stötar framför hugg, snarare tvärt om. Det Silver däremot menar är att man inte ska utelämna vare sig stötar eller hugg.
Mitt råd till Fallhofne är: När du ser ett svärd som du tycker är estetiskt och kvalitetsmässigt tilltalande ber du om att få veta klingans och kavelns längd och mäter upp detta på en rak pinne, kvastskaft etc. och provar singa loss med det, kanske provar lite lungt och fint mot en kompis. När du hittar en längd som funkar bra för dig så köp svärdet.
Tänk också på att du inte ska köpa ett för tungt svärd ett enhandssvärd ligger ungefär mellan 800g och 1,3 kg.
Hoppas att detta var till någon hjälp,
Ingiz
Ps Fallhofne: När du väl köper att svärd kan du väl tala om vad det blev för svärd - alltid roligt och veta Ds