av ueb » 23 juni 2005, 08:23
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Martin Skoog</i>
Är det nån som har kläm på hur sökfunktionen fungerar på historiska museets föremålsdatabas(alltså bla. länken med dolkarna)?
Det verkar ju inte lite mongo att det bara verkar gå att söka på "ort". Naturligtvis är man ju i de allra flesta fallen intresserad av en viss "typ" av föremål, och inte typ vilka mögliga föremål som hittats under 3000 år i Sparlösa socken i inre Västergörland.
Är det nån mer än jag som reagerat på det oerhört oanvändarvänliga system dom valt att sortera efter? Man kan ju iallafall tycka att dom borde ha en sökfunktion för vissa typer av föremål.
Fast detta verkar ju vara arkeologins förbannelse, som de inte går att råda bot på - Arkeologerna tycker det är skitkul att gräva fram grejorna, men när det sen gäller att tillgängliggöra resultaten för en bredare publik, t.ex. allmänheten, så misslyckas dom fullständigt.
Det kan ju va så att jag fullständigt missat att det faktiskt finns en sån sökfunktion jag letar efter men, jag har inte hittat nån än.
Har nån råd och hjälp till en frustrerad stackare?
/Martin
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Jag förstår att du är frusterad över Historiskas nuvarande sökfunktioner. Det är jag också. Du har inte missat något. Problemet idag är att du inte kan söka på föremålsnivå i vår databas. Du kan bara söka efter fyndplatser. Men som indikerats senare i tråden håller vi på att utveckla en ny version där ni även ska kunna nå föremålen och välja sakord, typ, del, material etc. Vi hoppas att det är klart i höst.
Den länk som jag postade i trådens inledning är ett 'kikhål' in i det nya och det är egentligen en del av våra interna funktioner på museet.
Jag håller även med om att museer är ganska dåliga på att förmedla sina samlingar och nya forskingsrön för en bredare publik på Internet. På Historiska museet tar vi detta på allvar och vi ska bättra oss!
/Ulf
IT-utvecklare på SHMM