Jo. Som jag nämde så var det stålbåge på armborstet och det var troligtvis från 1500-talet.
Det var en ganska enkel men stilren konstruktion med en avtryckare lika lång som stocken (som såg ut att vara i björk). Dimensionerna
minns jag något sånär utan att ha tillgång till mina anteckningar. Längden på stocken var drygt en meter (inklusive fotbygel). Tjockleken på stålbågen var 12mm på tjockaste stället för att tunnas ut till 8mm. Lemmarna var 44,5 som bredast och smalnade av till 12-13mm och längden på bågen (från nock till nock) var runt 650-660mm. Någon som kan uppskatta dragvikten utifrån måtten?
Armborstet förvaras i Orsa kyrka (finns med i de tidigaste inventeringarna, då omnämt som dalbåge), vet även att det skall finnas några armborst på dalarnas museum i Falun, dom skulle jag också vilja ta en titt på någon gång.[:)]
Bilder kommer lite senare. Jag använder en sån där gammal systemkamera, ni vet en sån där som våra förfäder använde med ljuskänslig film som framkallades med hjälp av diverse kemikalier. [:D]