[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4688: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4690: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4691: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4692: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
Historiska världars forum • Visa tråd - Knivlagen

Knivlagen

Detta forum är till för diskussion kring historiska vapen, och deras tillverkning.

Inläggav SCB » 16 maj 2005, 15:14

Jag undrar varför man egentligen måste bära ett riktigt svärd till sin dräkt? Tillverka ett snyggt hjalt och limma fast det på en snygg svärdsskida så behöver man inte oroa sig.
Att springa "omkring och vifta" med sitt svärd bland okännt folk ser jag som ett ofog!

När vi har uppvisning med karolinergruppen jag är med i så använder vi riktiga (antika och replikor) värjor och bajonetter eftersom de används i själva showen, men som enskild besökare till något medeltidsjippo ser jag ingen som helst anledning till att bära riktiga vapen. Huvudsaken är väl att det ser bra ut och att man har kul! Och det borde man väl kunna ha även med ett fejkat vapen..?
SCB

Inläggav SCB » 16 maj 2005, 15:43

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Peter_Wrede</i>
Appropå vapenlagar, är det bara jag som har reagerat på alla stridsgissel som har dykt upp på medeltidsmarknader över hela landet? Jag har fått för mig att den sortens kättingvapen är synnerligen förbjudna.
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Njaäe.. Jag har inte hittat någon lag som förbjuder innehav/tillverkning av dylika produkter men däremeot så finns det vissa importrestriktioner i SFS 1990:415 http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19900415.htm

Men de <i><font color="red">skulle nog </font id="red"></i>kunna tolkas in i §2 i Knivlagen:

<i>2 § Knogjärn, kaststjärnor eller andra sådana föremål som är särskilt ägnade att användas som vapen vid brott mot liv eller hälsa samt springstiletter eller springknivar får inte överlåtas till personer under 21 år eller saluhållas. Lag (1990:413).</i>

Men jag vet dock inte om detta har prövats än.. Det är ju som sagt en ganska "luddig" lag.
SCB

Inläggav Peter_Wrede » 16 maj 2005, 20:50

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by SCB</i>
Njaäe.. Jag har inte hittat någon lag som förbjuder innehav/tillverkning av dylika produkter men däremeot så finns det vissa importrestriktioner i SFS 1990:415 http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19900415.htm

Hupp, ser att du har rätt. Jag måste ha misstolkat lagen. Hittade följande: <i>1 § Springstiletter, springknivar, knogjärn, kaststjärnor, riv- eller nithandskar och batonger samt karatepinnar, blydaggar, spikklubbor eller liknande får inte föras in till landet utan särskilt tillstånd. Lag (1993:180).</i>

Är det någon som vet vad som brukar definieras som "spikklubbor eller liknande"?
Peter_Wrede

Inläggav Eric Hejdström » 17 maj 2005, 08:29

Hej på er igen. Jag hann aldrig skriva nåt igår, det blev lite mycket att göra :)
Satt faktiskt i telefon och pratade med polisen om knivlagen när jag ändå hade andra ärenden. Ett vapen som beslagtas (oavsett vilken sort) kommer att destrueras om det har använts vid brott och BÄRANDE AV VAPEN på allmän plats ÄR ett brott. Dock beror mycket på hur medgörlig polisen är på orten. Jag har som sagt aldrig haft några problem. Det jag skrev om tider gäller inte heller, det var bara "tillståndet" man kunde få från Medeltidsveckans Kansli som hade dom tiderna. Om vapnet INTE använts vid något brott så skall man få tillbaka det igen.
Enda sättet att få bära vapen (läs svärd...) är om man behöver det för sin yrkesutövning. Alltså; ingår man i en grupp med svärdsfäktare till exempel, som skall göra en uppvisning så får man bära det under uppvisningen och till och från den. Dock måste man ha vapnet dolt vid transport, så en svärdsskida duger inte. Man måste transportera det på liknande sätt som tex. ett jaktgevär, i en avsedd väska eller dylikt. Så går man en parad i rustning och vill ha med sig sitt svärd så är det helt okej, men inte att knalla runt på en marknad och visa upp sig bara.

Innehav av alla andra vapen än skjutvapen är INTE olagligt, men det finns många som är åldersbegränsade. Sen finns det vissa införselregler som avgör vad man får importera och inte. Spikklubba faller precis som andra föremål man kan använda som "tillhygge vid brott mot liv och hälsa"

Så kättingvapen är inte ett dugg förbjudna att köpa och inneha (om man fyllt 18) men samma regler gäller som för kniv om man vill bära dom. Egentligen ganska enkelt.

Ett undantag dock. Batonger. Dom får endast auktoriserad personal ha. Det är alltså förbjudet att äga batonger (inte hemsnickrade i trä kanske..) som privatperson. Så alla som har nån rolig liten teleskop eller fjäderbatong hemma bör inte vifta runt med den allt för förnöjt...

/Eric
Eric Hejdström

Inläggav Eirich » 17 maj 2005, 17:44

Nej Eric.
Det är inte förbjudet att äga batonger heller. Den som sade det till dig ljuger eller vet inte vad han/hon pratar om. Min erfarenhet av att prata lagar med statstjänstemän (jag är själv en sådan) är att det finns lika många svar som personer man frågar. I huvudsak har man rätt, men där man är osäker hittar man på eller talar om hur man tror det är. Vad gäller lagar finns det ett säkert kort. Lagboken. Sedan tycker man att polisen skulle kunna allt om detta, men så är alltid inte fallet. http://www.lagrummet.se är ett säkert kort.
/Jonas
Eirich

Inläggav Edvin » 18 maj 2005, 00:24

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Eirich</i>

Nej Eric.
Det är inte förbjudet att äga batonger heller. Den som sade det till dig ljuger eller vet inte vad han/hon pratar om. Min erfarenhet av att prata lagar med statstjänstemän (jag är själv en sådan) är att det finns lika många svar som personer man frågar. I huvudsak har man rätt, men där man är osäker hittar man på eller talar om hur man tror det är. Vad gäller lagar finns det ett säkert kort. Lagboken. Sedan tycker man att polisen skulle kunna allt om detta, men så är alltid inte fallet. http://www.lagrummet.se är ett säkert kort.
/Jonas

Räknas inte aspar och fjäderbatonger som springvapen? Jag har i alla fall inte sett de till försäljning utan uppvisning av väktar/ordningsvaktsleg. Möjligtvis kan jag blanda ihop innehavsreglerna med införsreglerna... enligt lagtexten så ska det i alla fall vara mindre lämp0ligt att föra in dem i landet.
Edvin

Inläggav Eric Hejdström » 18 maj 2005, 10:51

Det var fjäderbatonger och teleskopbatonger jag menade. Uttryckte mig inte helt klart. Vanliga batonger är det ingen fara med. Det kan ju ha blivit ändrat också. Kan kolla upp det med, men det känns som om vi kommer bort från ämnet lite väl mycket...

/Eric
Eric Hejdström

Inläggav Xedric » 18 maj 2005, 11:11

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by SCB</i>

Jag undrar varför man egentligen måste bära ett riktigt svärd till sin dräkt? Tillverka ett snyggt hjalt och limma fast det på en snygg svärdsskida så behöver man inte oroa sig.
Att springa "omkring och vifta" med sitt svärd bland okännt folk ser jag som ett ofog!

När vi har uppvisning med karolinergruppen jag är med i så använder vi riktiga (antika och replikor) värjor och bajonetter eftersom de används i själva showen, men som enskild besökare till något medeltidsjippo ser jag ingen som helst anledning till att bära riktiga vapen. Huvudsaken är väl att det ser bra ut och att man har kul! Och det borde man väl kunna ha även med ett fejkat vapen..?

Jag håller nog med dig lite. Måste man ha svärdet med sig på marknad? Hur HK är det egentligen? Själv är jag väl dessutom lite praktiskt lagd och tycker att det är onödigt att kånka med sig ett svärd. Bär jag svärd så är det för att jag tänker använda det (uppvisning, kurs eller turnering) och som sagts så är det lättare att övertyga en polis att man får ha svärd om man står mitt i en uppvisning. Skall jag inte använda det kan det ligga hemma.
Xedric

Inläggav Sara Lundström » 8 juni 2005, 17:07

Ursäkta, men en sak förstår inte jag. Knivlagen säger sålunda om bärande av vapen specifikt:

1 § Knivar, andra stick- och skärvapen och andra föremål <i>som är ägnade att användas som vapen vid brott mot liv eller hälsa </i>får inte innehas på allmän plats eller inom skolområde där grundskole- eller gymnasieundervisning bedrivs. (Min kurs.)

Om jag då har en billig svärdsreplik som inte är slipad och rent praktiskt inte går att slipa (för då spricker svärdet), och som definitivt inte är mer ägnad att användas som vapen än, säg, en bit billigt aluminiumrör, hur 17 kan den då omfattas av knivlagen??
Sara Lundström

Inläggav Raymund » 8 juni 2005, 18:06

Enkelt, du har med det i ditt citat:
1 § Knivar, andra stick- och skärvapen och <i>andra föremål</i> som är ägnade att användas[...]

Aluminiumröret hamnar också under samma punkt, liksom alla föremål som på nått sätt kan tänkas användas som ett vapen.

/R
Raymund

Inläggav Space » 16 juni 2005, 13:24

Ett skarpslipat långsvärd behöver väl inte vara ägnat att användas som vapen vid brott mot liv eller hälsa? Det är väl bara om polisen anser att man kan tänkas använda svärdet som hot eller vapen?

Enligt polisen (som vi har pratat med) får vi absolut inte lämna några skarpslipade svärd i aldrig så låsta bilar under Bohus medeltidsdagar utan MÅSTE bära med oss svärden när dom inte används vid uppvisningar.
Space

Inläggav Angus Maciomhair » 20 juni 2005, 14:04

Hmm... strular rixlex enbart för mig eller är det ett utslag av byråkrati i cyberspace?
(Får bara upp att sidan har flyttat och hyperlänken leder till referenssidan, skriver jag in URLen manuellt får jag bara upp ett felmeddelande)

För att orda lite om frågan om försäljning av stridsgissel på marknader så finns följande i knivlagen:
"2 § Knogjärn, kaststjärnor eller andra sådana föremål som är särskilt ägnade att användas som vapen vid brott mot liv eller hälsa samt springstiletter eller springknivar får inte överlåtas till personer under 21 år eller saluhållas. Lag (1990:413)."

Frågan är då vad som sorteras in under "andra sådana föremål" men med tanke på stridsgissels begänsade användningsområden så är risken stor att de inkluderas.

I övrigt kan jag bara referera till den avhandling som Arnaud länkade till i den tidigare tråden [url="http://www.historiska.se/histvarld/forum/topic.asp?TOPIC_ID=1145"]Svärdsmord (och knivlagen)[/url] (1:a sidan 7:e inlägget). Lång läsning men mycket intressant sådan, speciellt tillämpningarna av lagen i div. rättsfall.

Ha det...
/Angus
Angus Maciomhair

Inläggav Mojje » 20 juni 2005, 17:54

Ett litet inlägg bara...

Allt som går under benämning vapen kallas för detta då de används för att skada eller döda en varelse.
Ett svärd till exempel är i sitt ursprung menat att användas för detta ändamål.

Senare kom ju ett svärd mer att betyda en symbolisk tingest för att påvisa status men... ett svärd är ett svärd...

Jag finner att man försökt kröka lagarna i många år gällande både bärande och import.
Mitt enda råd är att utgå med ärlig avsikt i ditt inköp eller ditt bärande.

Är denna avsikt att skada andra människor... ja, då finns det lagar som tar hand om sådana människor.
Det jag menar är. Använd lika mycket förnuft "vid" bärandet av vapen eller import av dylika som du använder bakom din avsikt "med" att bära det eller importera det.

Det krävs mycket förnuft för att lära sig "använda" ett vapen. Använd samma förnuft när du bär det!

Var rädda om er!
/Mojje
Mojje

Inläggav griskroppen » 29 augusti 2005, 11:55

Ni som krigar med era svärd, hur gör ni på väg till och från träning?
Mitt svärd är 135 cm långt och får inte plats i ett fiolfodral direkt,
så det är svårt att dölja under transport. Kontrabas, kanske? :/

Var vågar ni träna med blankvapen? Knappast Sergels torg, så långt är
jag med, men parker och så?
griskroppen

Inläggav Todd » 29 augusti 2005, 13:00

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by griskroppen</i>

Ni som krigar med era svärd, hur gör ni på väg till och från träning?
Mitt svärd är 135 cm långt och får inte plats i ett fiolfodral direkt,
så det är svårt att dölja under transport. Kontrabas, kanske? :/

Var vågar ni träna med blankvapen? Knappast Sergels torg, så långt är
jag med, men parker och så?

Griskroppen[?]

Sy dig ett fodral eller köp en ski-bag.

Ha det gott
Todd
Todd

FöregåendeNästa

Återgå till Vapen