Hej på er igen. Jag hann aldrig skriva nåt igår, det blev lite mycket att göra
Satt faktiskt i telefon och pratade med polisen om knivlagen när jag ändå hade andra ärenden. Ett vapen som beslagtas (oavsett vilken sort) kommer att destrueras om det har använts vid brott och BÄRANDE AV VAPEN på allmän plats ÄR ett brott. Dock beror mycket på hur medgörlig polisen är på orten. Jag har som sagt aldrig haft några problem. Det jag skrev om tider gäller inte heller, det var bara "tillståndet" man kunde få från Medeltidsveckans Kansli som hade dom tiderna. Om vapnet INTE använts vid något brott så skall man få tillbaka det igen.
Enda sättet att få bära vapen (läs svärd...) är om man behöver det för sin yrkesutövning. Alltså; ingår man i en grupp med svärdsfäktare till exempel, som skall göra en uppvisning så får man bära det under uppvisningen och till och från den. Dock måste man ha vapnet dolt vid transport, så en svärdsskida duger inte. Man måste transportera det på liknande sätt som tex. ett jaktgevär, i en avsedd väska eller dylikt. Så går man en parad i rustning och vill ha med sig sitt svärd så är det helt okej, men inte att knalla runt på en marknad och visa upp sig bara.
Innehav av alla andra vapen än skjutvapen är INTE olagligt, men det finns många som är åldersbegränsade. Sen finns det vissa införselregler som avgör vad man får importera och inte. Spikklubba faller precis som andra föremål man kan använda som "tillhygge vid brott mot liv och hälsa"
Så kättingvapen är inte ett dugg förbjudna att köpa och inneha (om man fyllt 18) men samma regler gäller som för kniv om man vill bära dom. Egentligen ganska enkelt.
Ett undantag dock. Batonger. Dom får endast auktoriserad personal ha. Det är alltså förbjudet att äga batonger (inte hemsnickrade i trä kanske..) som privatperson. Så alla som har nån rolig liten teleskop eller fjäderbatong hemma bör inte vifta runt med den allt för förnöjt...
/Eric