av bowyer tom » 2 maj 2006, 12:14
Jodå, jag gör bågar som spänner över hela registret (Skrev han med ett ödmjukt flin-NOT). Förr gjorde jag replikor på stenåldersbågar med flintverktyg och redskap från tiden, men med åren har jag blivit ganska lat.Anledningen till att jag har annonserat ut en mängd laminatbågar under detta året är att jag ägnat året åt att lära mig och förfina tekniken med just laminatbågar. Jag gör faktiskt reenactementbågar också av i princip alla kända bågmaterial, såsom idegran, alm, ask, körsbär, ek.Problemet blir att jag måste ta betalt för mina bågar. Jag har märkt att det går en definitiv smärtgräns nånstan vid fyra-femtusen kronor, och det gör att jag inte kan smacka ihop en replika på en mongolisk 1200 talsbåge, gjord av senor, trä och horn. Det finns ingen vettig människa som betalar vad jag skulle behöva kräva för en sådan båge.
Vad gäller bågar gjorda av ett enda trästycke, selfbows, är problemet lite detsamma. De blir dyrare efersom det tar längre tid att göra dem. Vad gäller lajvbågar går smärtgränsen vid ca 1200 kronor, och det gör ju att jag kan lägga ännu mindre tid på dessa. Vill du ha en båge gjord av material och limmer från tiden, så kan jag göra det. Men det kostar därefter.[:I]