Träslag till vikingatida sköld ?

Detta forum är till för diskussion kring historiska vapen, och deras tillverkning.

Inläggav bowyer tom » 28 februari 2006, 16:07

Varför raka älgen, när man kan avhåra fällen i närmsta snödriva, eller rinnande vatten?[:D]
bowyer tom

Inläggav grylen » 28 februari 2006, 16:22

by bowyer tom
"Varför raka älgen, när man kan avhåra fällen i närmsta snödriva, eller rinnande vatten?[:D]"
Mycket man lär sig efterhand när det är försent.. Kalk är väl det man brukar avhåra med?
Jag har gjort mycket fel inom ämnet hudar innan jag kom någotlunda rätt. Ett misstag var när jag blev utskälld av ASG (inte asgarv kan jag säga). Det kom en pall med saltade älghudar. Det rann blod och stank av många kilo kött som satt kvar på de saltade hudarna direkt från slakten. Men man lär sig som sagt av misstagen. Hittar ännu älghår i garaget
grylen

Inläggav Matti » 2 mars 2006, 14:26

Hmm...jag har en sköldbuckla som ligger och väntar på mig, men jag har inte fått tummen ur... så att säga. Plus att jag har tämligen sparsamt med verktyg och inte minst material.
Jag funderar på att göra något som kunde gjorts norröver, och antagligen vore väl björk att föredra om den har liknande egenskaper som linden, bortsett från att de växer lite som de vill!

Men björk är trevligt att jobba i.... skinn blir svårare dock.
Matti

Inläggav bowyer tom » 2 mars 2006, 16:21

Så kan det gå, Gryl... Om man lägger huden i en tunna med vatten och tillsätter kalk blir inte bakterietillväxten så enorm, men det luktar inte hallonglass ändå när hårfällen lossar. Bättre att lägga fällen i ett strömmande vatten. Antagligen får jag en smäll på fingrarna av nån som säger att det här diskussionen redan förts...[:D]
bowyer tom

Inläggav grylen » 2 mars 2006, 23:20

Inte smälla snälla bågmakare på fingrar[:)]
Till Matti vill jag säga angående skinn; ring runt i landet till garverier. Säg vad du skall göra och vill ha, det skadar aldrig att fråga. Jag har fått tag i de mest märkliga saker som de fått liggande. Allt från grävling till vegetabilgarvat älgskinn, billigt! Det är dels beställningar som aldrig hämtas och dels tester de gör själva som blir liggande som sekunda. Och när de säger vad de har kan man ofta få andra märkliga tankar på vad man skall göra nästa gång. I Visby har vi ett garveri och med tiden blev jag kompis med ägaren. En dag tog han med mig upp på loftet (inga fula tankar) och sålde mig ett skinn de haft liggande. Det var ett gigantiskt koskinn som var blandras med highland i. Långhårigt och brunt utan fläckar=udda för mainstreamköpare och jag fick det för 4-5 hundra. Passade perfekt i mitt vikingatält, en nackman på decimetern att fluffa med.
grylen

Inläggav bowyer tom » 3 mars 2006, 09:23

matti!

Mejla mig så ska du få ett bra telefonnummer till en man som kanske kan sälja saltade, råa älghudar till dig.
bowyer tom

Inläggav Matti » 6 mars 2006, 20:15

Jag skall försöka höra av mig! Älghudar låter som det perfekta. Dessutom har jag funderat på att tillwerka ett älghudskyller för tidigt 1600-tal.
Matti

Föregående

Återgå till Vapen