Beställning av svärd

Detta forum är till för diskussion kring historiska vapen, och deras tillverkning.

Inläggav Adam Fahlvik » 7 november 2007, 01:14

Ok, då ska jag se till att skaffa lite prylar då.
Jag ska kika runt lite som du säger, men när kommer Hans hem?

Tack, det hoppas jag med! :)
Adam Fahlvik

Inläggav Adam Fahlvik » 7 november 2007, 20:07

Nu har jag läst på lite samt letat runt bland svärd på ett flertal hemsidor, jag har tillslut fäst mig vid "Tallhoffer" tillverkat av Pavel Moc.

http://www.swords.cz/pictures/swords/tal03.jpg

Är det någon som har någon erfarenhet av svärdet eller tillverkaren?

Någon som vill rekomendera ett annat svärd?
Adam Fahlvik

Inläggav Martin Wallgren » 7 november 2007, 20:35

Jag provade Albions Maestroline Meyer som är ett fetherswerten (Historiskt övningssvärd) och detta var fantastiskt i balans och smidighet. Även Albion Maestroline Liechtenauer är bra. Det som ger Albion en fördel över Pavel Moc är att Albion har en otroligt jämn kvalité. Pavel har ibland haft problem med att vissa exemplar är lite av måndagsexemplar och andra är mycket bra. Rent tekniskt är det inget fel på Pavels Talhoffer. Ett fullgott svärd som om du får ett bra ex av det så har du ett bra svärd.

Om du tänker beställa av en Svensk återförsäljare kan du alltid återlämna det och byta om du inte skulle vara nöjd. Har bara hört bra om våra svenska vapensäljare när det gäller sånt. Det samma gäller även om du skulle köpa vapen av Sören N på albion-europe.

Lycka till med ditt köp.

(själv har jag beställt ett Albion Liechtenauer)
Martin Wallgren

Inläggav Martin Wallgren » 7 november 2007, 20:37

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Adam Fahlvik</i>

Ok, då ska jag se till att skaffa lite prylar då.
Jag ska kika runt lite som du säger, men när kommer Hans hem?

Tack, det hoppas jag med! :)
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Hasse e på turné med sitt band! Jag vet ej när han är i Sverige igen.
Martin Wallgren

Inläggav Carl Ryrberg » 7 november 2007, 20:53

Jag håller inte med Martin om att Pavel skulle ha bristande kvalitet på vissa av hans svärd och eftersom den gode Nidingbane inte kan låta bli att ta med sig alla sina nya svärd till våra tränningar kan jag säga att jag iär i vart fall hanterat ett tjugotal olika Pavlesvärd. Hög kvalitet rakt igenom, även om jag vet att han förr gjort en del måndagsexemplar. Jag tror dock att det ändrats på senare år.

Jag håller dock med om att Meastrolinjen hos Albion är strålande. Jag är mycket imponerad. Däremot har vi i Örebro använt Pavelsvärd nästa uteslutande i fyra år och vi är alla mycket nöjda. Eftersom Albions Maestrolinje inte varit ute på marknaden så länge kan jag inte uttala mig om hur bra det håller i jämförelse.

Ang. Tallhoffer är det ett helt ok svärd, även om det är den av hans modeller jag gillar minst, ihop med Wagnern. Knappens form sliter mycket på handskar om man håller där och jag har svårt med den nästan ovala formen. Handen ligger inte bekvämt. Min personliga favvo av hans modeller är dürrern. Verkligen ett snyggt och bekvämt svärd.
Carl Ryrberg

Inläggav Adam Fahlvik » 7 november 2007, 22:25

Det gjorde det inte direkt lättare att välja.

Hur mycket nöter knappen, är det ett stort bekymmer?

Hur är egenskaperna i övrigt om vi jämför Tallhoffer, Durrer och Liechtenauer?

(Håller med om att Durrer är ett snyggt svärd, men egentligen tilltalar Tallhoffer mig mer. Till Durrers föredel ser den dock ut att ha ett längre handtag än Tallhoffer?)
Adam Fahlvik

Inläggav Carl Ryrberg » 7 november 2007, 23:58

Att knappen nöter på handskarna är inget stort problem, du kanske inte ens kommer att fäkta i en knapphållande skola. Säg dock att vi sliter hål i handskarna efter kanske 200 timmars svingande, snabbt överslaget och baserat på två fall av tallhofferbrukande.

Jag kan inte jämföra Liechtenauer med de andra ordentligt, jag kan bara säga att den känns aningen lättare i bladet, men att det är lite svajigare i hugget är Pavels svärd. Dessa tenderar att vara ganska styva.

Dürrern har ett längre handtag precis som alla nyare Mocsvärd, förutom Wagner och Tallhoffer. Det är skönt att ha den lite extra långa hävstånget att hugga med. Därmed är Dürrer lite mer lättmanövrerat än Tallhoffer.

Allt detta är dock min högst subjektiva menning, på det stora hela väljer du mellan tre utmärkta svärd. En viktigt detalj som Guy Windsor trycker på i sin bok The swordsman's companion (ett mycket bra köp om man vill lära sig fäkta från en bok) är att du själv tycker att svärdet är snyggt. Gillar du utseendet kommer du att vilja använda det mer och det är genom att använda svärdet som man blir en bra fäktare. Så tycker du att Tallhoffer är snyggast - köp det.
Carl Ryrberg

Inläggav Martin Wallgren » 8 november 2007, 00:06

En fördel med att Liechtenauern är lite mjukare i bladet är at stötarna blir säkrare då all kraft inte går rakt in i kroppen på dn du stöter på.

Om du tränar med Hasse, Nikke, Björn eller Axel så kommer det att förekomma kontakt och stötar. Detta kan vara nått att tänka på.

Dock håller jag med om att Pavels svärd har lite mer Karaktär i utseendet men för min del har det ringa betydelse. För mig är det egenskaperna hos svärdet som är viktiga. Men alla har sin uppfatting.
Martin Wallgren

Inläggav Adam Fahlvik » 8 november 2007, 00:25

Synd att inte även Tallhoffer har fått längre handtag, för om den hade haft ett längre handtag hade funderandet varit över.

Självklart är egenskaperna viktiga (förmodligen viktigast), det är väll därför jag beklagar mig över att inte Tallhoffer har ett längre handtag.
Men hur känns det att fäktas med ett mjukar blad?
Adam Fahlvik

Inläggav Axel Pettersson » 8 november 2007, 10:21

Carl har rätt när han säger att det är tre väldigt bra svärd du står och väljer mellan, och att du nog kommer att bli nöjd vilket du än väljer, är du intresserad av Pavel Mocs svärd så kan du åka ner till örebor och testa dom ho Nidingbane/Dick själv, han brukar vara här på forumet så du ska nog kunna få tag på honom. Det är alltid trevligt att få hålla i svärdet innan man köper.

Med det sagt så vill jag lägga in ett litet förbehåll för milimetrar handtagslängd och knappform. I det här fallet kommer det att vara bra svärd vilka du än väljer, och har du inga tydliga preferenser innan är det svårt att gissa sig till vad du kommer att tycka bäst om (därav tipset att ta med dig kusinen och åka ner till örebro och nidingbane). jag har ett Lutel som jag köpte av Hans, och även om jag nu i efterhand har fått en preferens för längre handtag så tycker jag fortfarande att det är ett kanonsvärd på många sätt, jag har "fäktat in mig" med det :).
Axel Pettersson

Inläggav nidingbane2 » 8 november 2007, 11:37

Jag har ju både pavels svärd (och en del Meyer samt 1:33) och jag hör av andra, samt tycker själv att pavels är lite styvare och känns som att de kommer att hålla längre.

Jag har aldrig träffat någon med negativa erfarenheter från Pavels svärd eller dolkar.

Detta gör att jag kommer att forstätta sälja Pavels svärd i framtiden.

Men TESTA innan ni köper för det handlar ju om att man ska tycka om svärdet själv, inte bara att märket är känt...:).

En bild säger inte allt om hur det känns att fäktas med, inte heller namnet.

Jag kommer att få in Violet, durrer, cranach, embleton style+ classic, German sword, vikingasvärd samt Rapirer från Pavel om ett tag.

Dessutom ska jag resa runt i tjeckien och kolla andra tillverkare och testa deras vapen.

Jag är intresserad av andra modeller som Falcion och messer.

Jag tar gärna emot tips om andra svärd/dolkar som kan vara av intresse för er.

Mvh Nidingbane

<b>* nu i helgen 24+25 finns jag i Strängnäs på mälarforums Bomässa *</b>
nidingbane2

Inläggav Eric Hejdström » 8 november 2007, 12:25

"Att knappen nöter på handskarna är inget stort problem, du kanske inte ens kommer att fäkta i en knapphållande skola. Säg dock att vi sliter hål i handskarna efter kanske 200 timmars svingande, snabbt överslaget och baserat på två fall av tallhofferbrukande."

Jag har ett Embelton Original och den knappen är ju inte heller så snäll mot handskarna om man nu skall resonera så. Men sen använder jag å andra sidan inte handskar annat än till sparring och då har jag itne det svärdet iaf. så vad det är för form på knappen tycker jag är något ovidkommande. Gillar man det så är det ju bara att köpa. Jag tyckte att Albions Lichtenauer var ganska så trevligt men greppet var fruktansvärt. Tråden var extremt obekväm att hålla i så jag skulle nog lindat om det och sedan klätt det med läder. Klingan kändes dock väldigt bra men är ful som stryk... Jag beställde mitt Embleton direkt från Pavel Moc eftersom jag ville ha det något modifierat och han fixade det utan någon extra kostnad och dessutom var det smidigt och enkelt. Men jag rekommenderara nog ändå att köpa från någon av de återförsäljare som finns i landet, då kan man oftast vara säker på en lite bättre leveranstid...
Eric Hejdström

Inläggav Adam Fahlvik » 8 november 2007, 13:46

Jag har dock 19 mil både till örebro och strängnäs. Du planerar inte att stanna till i Falun på vägen?
(24-25? menar du inte 10-11?)

Vad är det för mått på Tallhoffer och Durrer, längd på handtag, totallängd och balanspunkt?
Vikt skulle också vara intressant att veta.

Får man plats med två händer på Tallhoffers handtag utan att det blir trångt?
Adam Fahlvik

Inläggav Adam Fahlvik » 8 november 2007, 21:50

Hittade på lite info på swords.cz, men jag vet fortfarande inte längden på handtagen. Någon som vet?
Adam Fahlvik

Inläggav Martin Wallgren » 8 november 2007, 21:59

Jag skulle tippa på att du får in båda händerna på alla de ovan föreslagna svärden, så vida du inte har extremt stora händer.
Martin Wallgren

FöregåendeNästa

Återgå till Vapen