Underliga vapen?

Detta forum är till för diskussion kring historiska vapen, och deras tillverkning.

Inläggav Skalde-Tord » 28 november 2007, 10:24

Lacross så vitt jag läst mig till är rätt liknande knattleikr.
Men sen så vet jag väl inte mer än att jag spekulerade hejvilt i vad det vad
dessa två herrar pysslade med egentligen.
Skalde-Tord

Inläggav Runristaren » 28 november 2007, 11:00

Kan det handla om en brevknivsfajt, då det tydligen är si och så med avbildandet...De kanske inte var grävare utan skrivare[:D]
Runristaren

Inläggav Skalde-Tord » 28 november 2007, 11:48

Ja, dock aningen överdimensionerade brevknivar.
Men medeltida postväsendet var väl inte lika hårda på formaten på breven då som nu :)
Skalde-Tord

Inläggav bowyer tom » 8 december 2007, 10:25

Det kan kanske vara så att genévekonventionen snarare handlar om staters inbördes förhållande till varandra i händelse av krig, snarare än bruket av spadar i närstrid. I Haagkonferensen av 1897 slås det fast, bland annat, att man inte får använda ammunition av den sorten som engelsmännen använde efter händelserna i dum-dum i Indien, men inget om spadar... Stridsgas-reglerat. Krigsfångars rätt-reglerat. Spadanvändning-oreglerat. Kanske en fråga att äntligen föra in i säkerhetsrådet. Har vidare för mig att jag slipade min spade innan min ammunition tog slut eftersom det ju kan bli lite snärjigt med göromålen i den situationen, fast det är ju jag, det...[:)]
bowyer tom

Inläggav Peter_Wrede » 8 januari 2008, 11:46

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Thomas Hagaeus</i>

Spadar. Numera förbjudet i närsrid enligt Genevekommission
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Va? Det där skulle jag gärna vilja ha en källa på. "Tyvärr grabbs. Skjuta och napalmbomba varandra är okej. Men spadar är LIIITE för elakt för att vi ska gå med på det." :D
Peter_Wrede

Inläggav Thomas Hagaeus » 8 januari 2008, 18:20

Det var ett jävla ordmärkande.

Om man citerar får man ta med orden "eller dylikt" vilka med all önskvärd tydlighet markerar att jag inte har en exakt källa utan plockar lite ur minnet! Kommer jag bli underkänd på min disputation om spadar i krig nu när jag inte hade en korrekt källhänvisning?

Och naturligtvis slipar man <b>innan</b> ammunitionen är slut, men det är först <b>efter</b> man behöver den. Det trodde jag alla kunde lista ut på egen hand. Men ursäkta. Nästa gång skall jag skicka mina inlägg till Bonniers först för korrekturläsning så inte våra tappra svenska soldater står där med oslipade spadar när ryssen kommer.

Det här är värre än när jehovas vittnen läser bibeln!
Thomas Hagaeus

Inläggav Matti » 8 januari 2008, 19:34

Joho, jag har också hört talas om de förbjudna spadarna. Men förbudet kom efter första världskriget, då den skarpslipade spaden var ett populärt vapen. Numera har inte svenska armén spadar. Jo, vi har snöskovlar, och stora spetspadar, men de är aningen för tunga för att lämpa sig för slagsmål,och inte behöver du slipa en spetspade för att göra ont med den.
Men om ni menar mindre mer behändiga spadar, så kallade fältspadar, så har vi inte sådana längre i Sverige, så inte frestelsen skall bli för stor.
Så den där lilla saken som man kan köpa på Överskott ibland, den som man kan göra om till hacka, det är ingen spade!
So tro inte att vi bryter mot några konventioner i Sverige inte! Och om ni säger att ni minsann slipade denna "spade" under rekryten så skall ni veta att då har ni missförstått alltihop.
Si det är nämligen ingen spade. Det är ett "verktyg"! Så det så!
Matti

Inläggav Morvalion » 10 januari 2008, 14:55

Va inga spadar? Vart gjorde du lumpen? När jag gjorde lumpen så fick vi ut fältspadar. Hur skulle vi annars kunna öva på att gräva värn när det blev tid över? :) Vi lärde oss till och med att slåss med em under närkampen. Ganska likt långsvärdsfäktning faktiskt.

Vad jag förstår så finns det inget som direkt förbjuder spadar i strid, utan det handlar snarare om att Sverige gjort en egen tolkning utav vilka vapen som framkallar onödigt lidande (däribland stridsgaser och 20mm AKAN mot trupp).

Och nu när jag är lurad att jobba på regementet så kan jag informera om att det dräller fältspadar överallt på förrådet. Så när kriget kommer så skall jag personligen tillse att alla svärdsfäktare i Sverige skall få varsin fältspade. Då behöver vi inte oroa oss längre.
Morvalion

Inläggav Peter_Wrede » 11 januari 2008, 13:54

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Thomas Hagaeus</i>

Det var ett jävla ordmärkande.<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Tagga ner några hekto. Jag undrade bara vad du hade fått det ifrån, eftersom jag tyckte det lät lustigt. Särskilt som jag och tydligen många andra uppenbarligen har fått instruktioner i hur man slåss med spade.
Peter_Wrede

Inläggav Matti » 11 januari 2008, 20:47

Morvalion. Det som slarvigt benämns fältspade är inte en fältspade när du slåss med den. Då är den ett verktyg. Du kan kalla den spade annars, men om du slåss, så slåss du med ett verktyg.
Vad gäller att de dräller på regementen så tycker jag som så att om de skall drälla av dem där, dela då förtusan ut dem till oss hemvärnssoldater som personlig utrustning eller så vi kan ha dem i våra kompaniförråd!
Vi har ju trots allt mer användning för dem, eftersom vi torde vara några av de få enheter som idag kan tänkas gräva ned sig i Sverige, eftersom vi inte har nog med fordon att förflytta oss hela tiden!
Brr... försvarsmaktens prioriteringar. Inte får vi spadar att bära med oss, och inte får vi tillräckligt med fordon tilldelade oss i fredstid.
Matti

Inläggav Morvalion » 12 januari 2008, 17:08

Nu börjar det bli bra OT här.
Man tycker ju att försvarsmakten knappast borde lida brist på fältspadar. Det rör sig väl snarare om att få är intresserade utav att skaffa fram dem. Sen vet jag inte hur det ser ut på andra regementen än mitt.
Sen att det går troll i försvarsmakten är väl knappast en nyhet för någon.

Mvh, Per
Morvalion

Föregående

Återgå till Vapen