[Bilder] Pimpat Hanwei Practical Hand and a Half

Detta forum är till för diskussion kring historiska vapen, och deras tillverkning.

Inläggav Johan Käll » 17 januari 2008, 13:59

de är fettade.. flera gånger tillåmed. Jag brukar ta vad som finns hemma i pälsväg. Man får klippa ner det rätt mycket, så det ser ut lite som sammet. Tror det är hare i långsvärdet. nått annat litet kryp i falchionen.

Jag tycker inte de blir så mycket tjockare. Det beror väl mest på vilket trä man använder hur tunnt man kan ha det. Men det är bra att limma ett eller två lager linne över skidan innan man klar den. Detta gör den lite 'armerad', ger lite seghet till den.
Johan Käll

Inläggav Eric Hejdström » 17 januari 2008, 23:02

Edvin, Det verkar vara plast i dom flesta av dom nya. (riktigt otäckt svår variant att jobba med dessutom) Men du kan ju ha fått ett av exemplaren i "övergångsperioden" av produktionen...

Håller på med en skida till mitt Embleton Original från Pavel Moc men jag har faktiskt varit lite väl lat och inte haft något skinn i på insidan. Men å andra sidan så blev passformen väldigt bra så det skramlar inget alls faktisk... Men jag kommer nog att göra en ny skida till mitt andra med päls i. Får se vad jag har hemma. Annars finns det några skabbiga gamla minkar som skulle kunna få bistå mig.

Nåväl, fick tummen ur och gjorde i ordning två av föreningens svärd för ett tag sedan. Har dock bara lindat om greppet på det ena. Otäckt svårarbetat plast i greppet på de nya Paul Chen-svärden förresten. Går nästan inte att tälja i och att slipa visade sig näst intill omöjligt... Men men, det blev betydligt trevligare att använda med lite tunnare grepp iaf.

Bild Bild
Eric Hejdström

Inläggav Edvin » 19 april 2008, 22:06

Snajdigt! Kul med knytlösning på upphängningen, har funderat på det men det blev sölja istället. På mitt P.N. som jag lindade om för ett par dagar sedan var kaveln helt oväntat i trä. Riktigt bra faktiskt. Det verkar skilja sig lite mellan modellerna och tillverkningsår tydligen.

Har du trådlindat under skinnet också?
Edvin

Inläggav Martin Wallgren » 20 april 2008, 01:05

Kanske det bliren "step by step" med ölpauser nästa gång det görs en balja?

Eller...?
Martin Wallgren

Inläggav Edvin » 20 april 2008, 08:04

Kanske det kanske... jag håller på med en skida till mitt vikingavsvärd. Ska se om jag inte kan skriva ihop något och ta lite bilder under vägs!
Edvin

Inläggav Matti » 20 april 2008, 08:25

Sannerligen stiligt! Känns som om man skulle spara lite slantar och köpa sig en Hanwei Skoda i alla fall... Och sedan pimpa till det.
Matti

Inläggav Eric Hejdström » 20 april 2008, 09:14

Enhandarna är bra mycket trevligare än långsvärden i min mening. en bara när det gäller den nya modellen. De gamla är mycket mer likvärdiga. Man måste slipa eggarna ganska duktigt innan man använder dom dock eftersom dom är som en skridskoegg.

Knytsnörningen blev det mest för att jag aldrig gjort en förut och ville testa. Det högra svärdet har jag trådlindat greppet på under lädret, blir mycket trevligare att hålla i då. Det är dock lite krångligt eftersom både parerstång och knapp är konstruerade med en liten holk som greppet pasar i. Börjar man tälja bort material så måste man fylla ut det på något sätt. Bäst vore ju att plocka isär det helt, men det var lite för ambitiöst för eftermiddagens arbetande denna gång. Dock funkar knytsnörningen alldeles utmärkt! En av de simplaste lösningarna jag använt hittills.
Eric Hejdström

Inläggav Eric Hejdström » 20 april 2008, 09:15

Värt att tillägga är att skidan innuti är den medföljande i plast. Dock är den väldigt märkligt konstruerad i botten. Nästan rund, vilket gör att spetsen gärna skramlar lite. Jag petade i lite råbomullsvadd av samma sort som från gambesonen och sen var det problemet avhjälpt. Var försiktig med hur mycket ni pillar i bara så det inte blir svårt att få i svärdet...
Eric Hejdström

Inläggav Peter_Wrede » 21 april 2008, 10:32

Jag har också en skoda, inköpt från en lajvbutik. Jag passade på eftersom jag hörde rykten om just att de skulle byta till plastskidor vilket det gjorde ganska nyligen, nåt år sen bara.

Angående schwing-ljud när man drar svärdet, det har väl mer att göra om man råkar dra svärdet mot något av metall, ett beslag eller liknande. Till ett av mina andra svärd har jag en träskida och det låter aldrig när jag drar klingan, trots ett visst glapp.
Peter_Wrede

Föregående

Återgå till Vapen