Messer!

Detta forum är till för diskussion kring historiska vapen, och deras tillverkning.

Inläggav Edvin » 31 juli 2008, 12:39

Nelle, fick du din messer? Jag skulle uppskatta alldeles enorm om du kunde lägga upp ett par bilder, lite viktangivelser om du har en köksvåg och kanske skriva en rad till oss som funderar på något liknande.

Har mailat Pentti om aluwastern men inte fått något svar ännu. Kunde tyvärr inte vara med på Kungälv, annars hade man ju kanske knipt en där.
Edvin

Inläggav Lord_Nelle » 31 juli 2008, 13:12

Den kommer att dimpa ner i slutet av Augusti. Jag beställde ett Vendeltida svärd samt scabbards åt bägge vapnen när jag ändå var igång.
Lord_Nelle

Inläggav Edvin » 9 augusti 2008, 23:20

Satt och letade efter messers idag och hittade Windlass Steelcrafts "Italian Falchion". Någon som har hanterat den i verkligheten? Den ser bra ut (och var billig) men jag vill ju helst att den ska vara någorlunda historiskt plausibel också...

Bild
Edvin

Inläggav Eric Hejdström » 10 augusti 2008, 20:35

Jag skulle inte använda Windlass produkter till annat än att hänga på väggen... Och där gör dom inte mycket nytta. Dåligt stål, dålig konstruktion och konstig finish. Dessutom brukar dom ofta vara alldeler för tunga.
Eric Hejdström

Inläggav Edvin » 10 augusti 2008, 21:51

Aj då. Just den där vägde dock bara 1400g, det tyckte jag var klart godkänt för en messer. En reccension på MyArmoury lät också lovande för Windlass "nya" produktserier med mindre problem än deras tidigare. Jag hade dock tänkt mig något skarpt för dräkt och lättare huggning...
Edvin

Inläggav Eric Hejdström » 12 augusti 2008, 11:17

Albion eller någon av alla de duktiga customsmederna. Arma Bohemia, Arm Art, Cervenka eller liknande fixar nog det mesta om du bara har en förlaga. Även om priset blir högre så blir man vanligtvis väldit nöjd.
Eric Hejdström

Inläggav Edvin » 12 augusti 2008, 12:09

Klart att dom gör. Det var dock aldrig meningen att köpa ett "riktigt" svärd utan en messer/falchion för en tusenlapp eller så, den ovan går på 1410:- tullad och klar (+frakt).

Av ren nyfikenhet Erik, vilka nyare Windlass-grejer har du kollat på? Det finns en helt del som jag tycker är riktigt skapliga för priset, bland annat "European Sword", "15th Century Longsword" och deras tyska "Bastard Sword". Inga Albiongrejer klart men klart prisvärda för under 1500:-.
Edvin

Inläggav Eric Hejdström » 12 augusti 2008, 22:56

Skapliga priser må hända men det beror ju på vilka krav man har. Jag har blivit kräsen med åren...
Eric Hejdström

Inläggav Lord_Nelle » 5 september 2008, 14:38

Nu har jag fått hem min messer.
Jag ägnade gårdagens träning till att drilla med den samt köra lite enklare kontaktövningar, mot långsvärd dock iom jag är den enda i föreningen som har messer just nu.
Jag är mycket nöjd med köpet.
Balansen ligger 6 cm från hantaget, vilket känns ok.
Den ligger bra i handen och är smidig att använda. Den ger även en gedigen känsla, inget glappande nån stans.
Den känns även som ett vapen som kan funka både inom reenactment och HEMA träning.
Ett vapen helt klart värt sina slantar.

http://www.outfit4events.com/langmesser-p-2903.html
Lord_Nelle

Föregående

Återgå till Vapen