Tenndekorationer i knivskaft

Detta forum är till för diskussion kring historiska vapen, och deras tillverkning.

Inläggav edgepal » 5 juni 2009, 16:22

Bild
Shot at 2005-01-23

Jag har en kniv kvar där jag lagt ned tenn i renhorn, jag skall ta en bild på den och visa här. Visar denna bild av en yxa där jag lagt ned mässing och koppar stålet, det är enklare eftersom jag kunde hamra ned det. Yxan är under arbete (det har den varit i många år nu) men meningen är att jag skall göra flät- och rutmönster över en ganska stor del av ytan. Jag skall bara ha tid att göra det…

Thomas
edgepal

Inläggav edgepal » 5 juni 2009, 18:25

Bild
Shot at 2009-06-05

Denna huggare gjorde jag 1978. (Jag fick polera det hela med stålull för att man skulle se att det var tenn i mönstret, tennet var helt svart…)

Jobbet har alltså, med mycket flitig användning av denna kniv både sommar och vinter, hållit i över 30 år. Så metoden med koppartråd i botten fungerar helt klart.

Thomas
edgepal

Inläggav Edvin » 6 juni 2009, 11:17

Riktigt fina inläggningar Thomas! Nu blev jag riktigt sugen på att prova själv på en kniv. Är bolstret i mässing som du har lagt in tenn i?
Edvin

Inläggav Frej » 6 juni 2009, 12:08

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by edgepal</i>

Jobbet har alltså, med mycket flitig användning av denna kniv både sommar och vinter, hållit i över 30 år. Så metoden med koppartråd i botten fungerar helt klart.

Thomas

<hr height="1" noshade id="quote"></font id="quote"></blockquote id="quote">

Haha, ja det gör det onekligen och spåren dina var smalare än jag trodde, får anse mig överbevisad :)

Edvin förresten, det är inte så att du har bytt mejladress eller nåt?

http://frejknivmakeri.blogspot.com/
Frej

Inläggav edgepal » 6 juni 2009, 20:10

Edvin, på denna kniv är hela skaftet av renhorn, även bolstret.

Bild
Shot at 2007-08-18

Slidan är av ask och läder. Niten är, om jag minns rätt, en 25-öring. Mellanlägg av näver. Bladet är ett gammalt hovjärn tillverkat av Öbergs på sin tid, mycket bra stål men det behöver härdas om för det är för hårt härdat som standard för att användas som knivblad till en huggare. Jag vet inte om det går att hitta dessa hovjärn fortfarande men om någon hittar ett, köp det! Vill ni inte köpa det skicka adressen till mig så köper jag det! Kanske finns det någon lanthandel som har dessa hovjärn kvar?

Hovjärnet är ca 25 cm långt, har ”blodskåra” och färdig knivsegg - men saknar buk och spets.

Som du ser så har bladet gått av en gång = så lärde jag mig att det var för hårt härdat…(en del lär sig den intelligenta vägen, andra gör som jag…). Efter hopsmidning och omhärdning fungerar detta blad perfekt som huggare.

Thomas
edgepal

Inläggav Edvin » 12 juni 2009, 13:20

Har inte hört talats om att man har tillverklat blad av hovjärn tidigare, spännande Thomas! Är det du som har smitt bladet? Jag använde också mynt till min första knivar, eftersom de norska pengarna redan har hål så har det gått åt ett par såna. :)

Frej> Nej, det ska vara samma adress som vanligt. Har du försökt skicka någonting? Försök igen, det kanske är Gmail som knasar!
Edvin

Inläggav edgepal » 12 juni 2009, 13:52

Nej Edvin, jag hittade hovjärnet av en tillfällighet, det hade rätt form, egg osv, allt var klart förutom buk, spets och tånge – så jag gjorde en huggare av det hela. Vikten och balansen är, i alla fall för mig, perfekt så den har varit en bra och effektiv följeslagare under många år.

Nej, jag har inte smitt ihop bladet själv, en gammal smed gjorde det för mig och han gjorde ett utmärkt jobb. Han var mycket noga med härdningen, du kan se hans tester av hårdhet, alltså de slagmärken han gjorde på knivnacken intill skaftet. Han härdade om den flera gånger innan han var nöjd.

Thomas
edgepal

Föregående

Återgå till Vapen