[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4688: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4690: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4691: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4692: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
Historiska världars forum • Visa tråd - Knivlagen

Knivlagen

Detta forum är till för diskussion kring historiska vapen, och deras tillverkning.

Inläggav Sigfuss » 29 augusti 2005, 14:45

Allt kommer ju till syvende och sist att bero på den polis som man träffar på - anser han att just där och då är det inte lämpligt att bära svärd/kniv/aluminiumrör/skruvmejsel/sten/träpinne/batong/flaska eller ens en välstoppad teddybjörn, så kommer han/hon att beslagta den. Det ankommer helt på situationen vad som kan betraktas som ett vapen.

Att debattera huruvida man får bära svärd eller inte under medeltidsveckan här på forumet är ganska döfött, bättre då att kontakta polisen i Visby innan man åker dit och fråga vad dom tycker - det kan ju faktiskt ändras från år till år beroende på hur dom bedömer situationen. Själv tar jag det säkra före det osäkra och bär inga vapen utanför lägret alls.
Sigfuss

Inläggav griskroppen » 30 augusti 2005, 12:54

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Todd</i>

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by griskroppen</i>

Var vågar ni träna med blankvapen?
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Sy dig ett fodral eller köp en ski-bag.

Är det inte otympligt att slåss med svärdet inlindat i skibag? ;)
Nej, ursäkta att jag är dryg. Åter till fråga 2: "var vågar man
träna?" Jag har sett bilder på folk som tränar med blankvapen på
vad jag uppfattar som allmän plats; bland annat finns en sådan
bild på Olofsgillets hemsida om jag inte minns fel.

Om jag krigar med min kompis på hans bakgård i en stockholmsförort,
är det a) brott mot knivlagen, b) sund idrottsaktivitet kombinerad
med fascinerande historieintresse, eller c) både a och b?

Har någon av er råkat ut för att polisen (eller någon annan, för
den delen) blir upprörd över att ni viftar med svärd, när ni tränar?

mvh (ok, jag heter väl nåt då) Christofer
griskroppen

Inläggav Arnaud Guillaume » 30 augusti 2005, 13:13

Jag vill minnas att en polisbil åkte förbi en gång när vi stod och viftade i en park i Göteborg. Vi vinkade till dem, och de åkte vidare. Men säker kan man inte vara tyvärr.
Arnaud Guillaume

Inläggav Sigfuss » 30 augusti 2005, 13:46

Griskroppen >> Svaret på din fråga är faktiskt varken eller, hans bakgård kan inte klassas som allmän plats och därför gäller inte knivlagen. Hade det däremot varit på en allmänning i bostadsområdet så är det knivlagen som gäller och polisen kan då beslagta vapnet. Du kan heller inte räkna med att få tillbaka vapnet när det väl är beslagtaget.

MEN - som jag nämnde så ankommer det ju på situationen, lagen är skriven för att polisen skall kunna skydda allmänheten från farliga situationer och bedömer polisen att det rör sig om två harmlösa personer som tänker på säkerheten och bara tränar så tror jag inte att de tillämpar knivlagen vid just det tillfället.

Om man nu har planer på att vistas utomhus med blankvapen för träning eller uppvisning så är det bästa och säkraste rådet alltid att kontakta respektive polismyndighet och informera dom om vad man vill göra så kan dom ge klara direktiv om vad dom anser om saken. Det kan vara så att polisen av vissa anledningar inte vill att man viftar med svärd i ett visst område av skäl som bara dom känner till.
Prata med konstapeln så ordnar nog allt sig till det bästa.
Sigfuss

Inläggav griskroppen » 30 augusti 2005, 14:39

Tack för informativt svar!

mvh,
Riddar Griskroppen av Kapitelhusgården/Christofer
griskroppen

Inläggav Halvor » 6 september 2005, 15:30

Altså, om man skal bære sverd på medeltidsveckan og man ikke har tenkt å bruke det, men bare skal ha det til drakten, så og si; kunne man ikke da ha laget en treslire med fastmontert sverdhjalt, dvs. uten blad? Eller satt inn en øl/vinåpner istedet for sverdbladet? Jeg mener, du skal jo ikke trekke det uansett, så ingen får vite det, med mindre du blir stoppet av politiet. og de kan neppe beslaglegge ølåpneren din.

Halvor
Halvor

Inläggav Tehinke » 6 september 2005, 16:16

Halvor-
Den idén är du inte ensam om, jag hr funderat på att göra en sån med ölöppnare i över ett år nu men det har alltid kommit nåt emellan :(
Tehinke

Inläggav Sternschild » 7 september 2005, 01:22

Har haft en stor "dolk" nerstucken vid bältväskan i många år. Solid träbit målad o klädd med lite skinn o skinnlindat handtag. Folk ser riktigt lustiga ut när dem vill låna kniven o man sträcker över den. Finns dem som tom försökt dra den ur skidan ;-> Tyvär ingen nitisk uprätthållare av lag o ordning som gett tilfälle till prov av hur knivlagen skulle tillämpas....
Sternschild

Inläggav Vargman » 7 september 2005, 11:33

Vad gäller bärande av svärd så har jag förstått att svärdet aldrig var en detalj i den medeltida dräkten, svärdet var ett vapen och bars alltså i strid! Det civila bärandet av svärd hör snarare 1600-talet till.

Däremot bar man ofta en dolk om man tillhörde de högre stånden (de lägre ståndens bärande av vapen begränsades redan då), vanligtvis en testikeldolk. Sternschilds idé är jättebra! Då kan man med gott samvete gå omkring!

Synd att vi inte var japaner för då hade vi bara kunnat byta blad till ett av tunnt trä och sen ha samma skida och handtag...

/Wolfie
Vargman

Inläggav ake2 » 14 juni 2006, 07:28

tar upp disskusionen igen. vet någon något om detta eller ?
ake2

Inläggav Skarek » 14 juni 2006, 08:19

Jag ser inget som förbjuder en att bära vapen om jag läser i den sk knivlagen.

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><b>Lag (1988:254) om förbud beträffande knivar och andra farliga föremål</b>

1 § Knivar, andra stick- och skärvapen och andra föremål som är ägnade att användas som vapen vid brott mot liv eller hälsa får inte innehas på allmän plats, inom skolområde där grundskole- eller gymnasieundervisning bedrivs, eller i fordon på allmän plats.
Förbudet i första stycket gäller inte, om föremålet enligt särskilda föreskrifter ingår i utrustning för viss tjänst eller visst uppdrag eller om innehavet annars med hänsyn till föremålets art, innehavarens behov och övriga omständigheter är att anse som befogat.
Stickvapen eller knivar som är konstruerade så att klingan eller bladet snabbt kan fällas eller skjutas ut ur sitt skaft (springstiletter eller springknivar) får inte innehas av personer under 21 år. Lag (2000:148).
Delen med
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">"Förbudet i första stycket gäller inte, om föremålet enligt särskilda föreskrifter ingår i utrustning för viss tjänst eller visst uppdrag eller om innehavet annars med hänsyn till föremålets art, innehavarens behov och övriga omständigheter är att anse som befogat.<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
tycker jag mig säga att så länge man har skälig utrustning och behovet finns så torde du få bära "vapen". Som alltid handlar det ju om hur djävlig polisen vill vara. De kan alltid äta din skäl och fängsla dig genom att hävda att du stör ordningen, så du behöver itne ens ha vapen för att åka dit.

Spontant skulle jag säga att om du bär full historisk rustning eller är uppklädd för ett evenemang så borde ett vapen inte vara något problem att bära. Säkrar du det så visar du ännu mer att du inte ämnar använda det. Det är ju inte olagligt att transportera en kniv på allmän plats men du ska inte kunna "använda" den eller uppträda hotfullt med den.

Enkel hållpunkt är nog följande.
Ställ dig frågorna:
- Är du över 18 och därmed myndig?
- Behöver du ditt vapen?
- Blir din kostym förstörd utan det?
- Är du berädd att sakligt och utan hets eller någon form av agg beredd att argumentera med en grinig polis om din rätt att bära det?
- Är du berädd att låta en polis beslagta det och genomföra allt ronk det kommer behövas för att få tillbaka det?

Om du svarar ja på ovanstående tar du med det och ser hur det går. Vidare så ska man förstärka sina chanser att inte få de "klassade" som vapen.
- Har de därför säkrade med ståltråd (så att det inte lätt går att få loss det och framförallt tar tid att få loss det).

- Bär ALDRIG ett vapen när du har någon form av alkohol i kroppen, med alkohol i kroppen är du med definition en brottsling.

- Bär det inte demonstrativt och försökt skina med det. Försök istället att sjunka in i den grå massan och inte synas.

- Var alltid trevlig och tillmötesgående. Tappa aldrig fattningen.

- Var väl påläst i lagen så att du kan argumentera men vid minsta tecken av irritation hos polisen, mjukna och försök aldrig läxa upp honom då han ÄR lagen (oberoende om han följer den eller inte).

Detta är skrivet utan erfarenhet av själva medeltidsveckans poliser. Jag är dock pyrotekniker och har hållt på lite med skjutvapen. Har därför haft kontakt ganska många gånger med polisen och t.ex. knatat runt med sprängämne helt öppet i en park i centrala Norrköping full med fulla människor. De tips jag skrev ovan är vad jag har lärt mig av erfarenhet. Man ska helt enkelt inte vara korkad och utmana. Jag bär allid fickkniv och har gjort i många år. Men jag skulle ju aldrig komma på den dumma idéen att vifta med den framför polisen. I mina ögon är inte min fickkniv ett vapen utan ett verktyg lika mycket som jag anser att en hillebard är en del av kostymen.
Skarek

Inläggav Matti » 14 juni 2006, 08:32

Folk argumenterar om knivlagen även på museer. Jag har en kollega som hela tiden gafflar på om det.
Men om jag arbetar på ett levande museum och förevisar forntida teknik, så är knappast en vanlig slidkniv ett brott. Snarare är den en del av arbetsklädseln, anser jag (och muttrar något om amatörmässiga kollegor). Till den dräkt jag bär har jag också en scramasax, men denna är inte skarp, så den är inte en kniv i mina ögon.
Min yxa, som jag också anser att jag brukar i tjänsten, har jag i ett hölster. Yxan är skarp, men jag torde kunna göra en säkring av hölstert i form av läderremmar och det borde ju fungera på allmän plats.

Hur som helst så bär jag glatt min scramasax, eftersom jag anser att den ingår i min dräkt och eftersom den är trubbig så är den ingen kniv. Jag bär den i uppvisning och i pedagogiskt syfte.

Dock har jag alltid slidkniven undanstoppad och tar bara på mig den på marknadsområdet.

Gah... jag tycker fortfarande att knivlagen är lite stollig. Alla bar kniv när jag var barn i Tornedalen och Norrbotten. Jag fick en egen när jag var fem år! Inte gick gubbarna och slogs med dem för det.
Nu har det gott så långt att barnen inte kan hantera en kniv! Och alla tror att en vanlig slidkniv är ett vapen. Vilket skämt.
Sörländskt förmynderi och stolligheter är vad det är...
Matti

Inläggav Skarek » 14 juni 2006, 08:56

Vapenlagen är stollig i mycket. Framförallt som vapen har blivit tabubelagt.

Som du säger är folk för rädda för lagen och tjafsar om lagen hela tiden. Bättre att inte oroa sig så mycket, inte vara korkad och lösa eventuella problem när de uppstår istället för att gå och oroa sig hela tiden.

Jag har väldigt svårt att se ett åtal väckas mot någon som burit ett svärd helt passivt till en dräkt. Det kanske beslagtas, men då får man väl kvittera ut det efter evenemanget då.
Skarek

Inläggav Karin » 14 juni 2006, 10:53

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Skarek</i>

Jag har väldigt svårt att se ett åtal väckas mot någon som burit ett svärd helt passivt till en dräkt. Det kanske beslagtas, men då får man väl kvittera ut det efter evenemanget då.

Problemet är, som jag har förstått det, att man aldrig kan få tillbaks sina beslagtagna vapen, utan de förstörs. Frågan är då om man törs chansa.

Karin
Karin

Inläggav Aghnar » 14 juni 2006, 11:37

Så är det inte.
Om nu farbror blå skulle traska fram och säga att "Hörru du din tomte, det där är ju olaga vapeninnehav" och pekar på din svärd, kniv, yxa eller dyl, så skall du förklara för dom att du bär den som del av din historiska dräkt eller för att skära upp äpplen eller vad som helst.

Om du skulle få ditt svärd, kniv, yxa beslagtagen Så skall du genast meddela den polispatrullen attdu bestrider beslaget och vill ha en kopia på beslags rapport och samt veta orsak till deras bedömning (Kniven kan nu INTE förverkas för destruktion! Samt att ärendet MÅSTE prövas av först vakthavande sedan åklagare!)

OM/När åklagaren ser att övriga rekvisit SAKNAS för ett laga ingripande eftersom du som civiliserad och lugn människa angav SKÄL samt EJ var på väg att begå brott/har begått brott, så MÅSTE åtal läggas ner, då får du automatiskt tillbaks din kniv, svärd, yxa eller vad det nu var för något som korpades av dig.

Om man inte bestrider beslaget så är det att jämställa med ett erkännande och kan resultera i böter.

Allt detta förutsätter ju såklart att man inte under några omständigheter uppträder aggressivt eller olämpligt med förmålet, samt att man inte har druckit en droppe eller rört andra knepiga substanser.

Om polispatrull på plats skulle börja knepa så påpekar du att det inte någonstans i vapenlagen står rent ut att det är olagligt att bära vapen på allmän plats (Faktiskt) och dessutom påpeka att det är deras jobb att upprätthålla lag, inte att tolka den (vilket inga myndigheter får rent lagligt)

Får passa på att nämna att det inte är jag som är ursprungsförfattare av texten ovan, däremot så har jag anpassat den lite efter våran hobby. Jag tar inget ansvar över ifall Visby polisen vill bryta mot lagen och förstöra era saker trots att ni gjort som det står skrivet ovan.

Hoppas att detta kan hjälpa er under eran medeltidsvecka.

Mvh Alex
Aghnar

FöregåendeNästa

Återgå till Vapen