Testikeldolkar?

Detta forum är till för diskussion kring historiska vapen, och deras tillverkning.

Inläggav Edvin » 22 oktober 2008, 11:55

Trevlig den där testikeldolken från Glimmingehus! Vad jag kan se så verkar de svenska inte skilja sig nämnvärt från de på kontineten. majoriteten verkar ha haft träskaft utan bleck även om det sistnämnda inte är ovanligt på något sätt.
Edvin

Inläggav Peter » 22 oktober 2008, 11:56

Glimmingehusfynden bör med rimlighet dateras 1500-tal eller kanske senare (eftersom borgen byggdes 1499 - däremot kan det förstås funnits annan bebyggelse tidigare - det vet jag inget om). "Stekemets" är ett nytt uttryck som jag inte stött på tidigare ("knif" är, vad jag förstått, det "medeltida" ordet för dolk). Vad har det för ursprung, och vart har du läst det? Det är särskilt intressant eftersom vi i Albrechts Bössor särskilt eftersträvar svenska/nordiska termer för vapen och rustningar.
Peter

Inläggav Kimelix » 22 oktober 2008, 13:44

Några knivarna med trähandag av knivarna var daterade till sen medeltida, hur denna dataring gjordes står tyvärr inte.

Termen stekemets stötte jag på i en annan tråd, källan dvs. dockumentet med kniv och "stekemets" vet jag inget om.
http://histvarld.historiska.se/histvarl ... =Stekemets
Kimelix

Föregående

Återgå till Vapen