Jo, nog är det skönare att skjuta så skulle jag tro. Men en skåra duger bra, särskilt när man skjutit några gånger med Ekehagens "skolpilar", en blompinne med en v-formad skåra. Träffar man med den är man duktigt, speciellt som man måste använda bushmangrepp för att pilen skall komma iväg!
Hursomhelst, såg att käre Ötzi nämndes. En eldsjäl i hembygdsföreningen i Åsarp har gjort en kopia av hans båge som den sannolikt skulle blivit i färdigt skick. Med lite tur kanske han kan göra mig en båge till ett bra pris. Jag hoppas det i varje fall.
Men en sak. Krångla inte. Använd platt tandtråd, eller "fusksentråd" som vi säger. Förjäkla bra tråd och du slipper döda en massa älgar och inte minst så slipper du sitta och tugga seneländet innan du kan använda det.
Och vad gäller lim så rekommenderar jag hartslim, inte tjära. Tjära är bra till mycket, men inte lim. Hartslim är inte så svårt och det är uråldrigt. Kännt sedan stenåldern både för att limma fast fjädrar, pilspetsar, täta näverkärl... ja, till nästan vadsomhelst!
Man tar harts/kåda, blandar med lite bivax, pröva 10/1 och tillsätt krossat kol efter behag. Kolet gör att det binder bättre.
Sedan värmer du ihop blandningen tills det flyter, jag rinner. Men håll inte på för länge för då kan det börja brinna. Skulle så ske så är det dock bara att kväva med lock eller dylikt och inget att få panik för. Been there, done that!
Sedan är det bara att hartsa på! Det stelnar fort, så det gäller att vara kvick. Men man kan alltid återhetta en aning över elden om det skulle behövas. Halvstelnad harts har en mysig konsistens och kan modelleras väldigt väl.