Tjenamors alla monsterdiggare,
här var det livat värre.
Eftersom vi nämndes i GHFS så tänkte jag hoppa in i debatten.
Jag skulle vilja påstå att korten blandas ihop lite här. För det första så måste vi nog alla inse att nylon är ett ganska hårt material och att det går alldeles utmärkt att sänka någon med en kraftig smäll. Med andra ord har Erik rätt i att man riskerar att bryta saker med nylon. Men min egen erfarenhet är att man löser det med bra kontroll i de flesta "vänliga" sparringsituationer. I en tävlingssituation är det annorlunda. Det kan ju faktiskt vara så att folk inte håller igen för att de _vill_ knocka sin motståndare. Men även i sådana lägen skulle jag säga att nylon är ett lämpligt redskap, dels för att jag tycker att det är viktigt att det finns möjlighet till tuffare fighting, dels för att det är ganska svårt att sätta ett så hårt hugg genom en mask på någon som är duktig. Och om man vill fightas utan risker så finns ju alltid sportfäktning.
Oavsett vilka verktyg vi använder så kommer det finnas risker. Nylon tar inte bort de riskerna, men de låter oss leka med full fart och kraft utan att riskerna är överhängande. Detsamma gäller egentligen shinai.
Shinaien är ett lite sämre redskap som är något säkrare. Nylon är ett lite bättre redskap som är lite mer osäkert.
För att sätta sakerna i perspektiv:
http://uk.youtube.com/watch?v=C6EZE_rmsQs
/Anders